„Všetci si uvedomujeme, akú dôležitú úlohu zohráva Volkswagen na Slovensku,“ povedal premiér Igor Matovič (OĽaNO) na pondelkovej tlačovej konferencii spoločne s ministrom financií Eduardom Hegerom (OĽaNO) a s predstaviteľmi spoločnosti. Rokovania o novej investícii za takmer miliardu eur podľa neho prebiehali celé leto a pre Slovensko znamenajú pritiahnutie vysoko sofistikovaných výrobných postupov, ktoré majú od montážnych dielní ďaleko . „Hlasy, ktoré tvrdia že automobilky nepotrebujeme, sú primitívne hlasy,“ dodal Matovič.
Fabrika sa mala pôvodne stavať v Turecku, kvôli nestabilnej politickej a ekonomickej situácii však koncern od tohto rozhodnutia upustil. Podľa Hegera predstaviteľov spoločnosti presvedčili aj ubezpečenia vlády, že sa podnikateľské prostredie na Slovensku zlepší. „Slovensko sa v rebríčku Doing Business prepadávalo. Nová vláda chce toto zvrátiť a navrátiť mu slávu,“ povedal počas tlačovky minister financií.
Práve podľa neho si spoločnosť o veľkosti Volkswagenu treba udržať za každú cenu, a to hlavne v súčasnej situácii. Je totiž priekopníkom automobilového priemyslu na Slovensku, s vyše 12-tisíc zamestnancami patrí k najväčším zamestnávateľom a za 30 rokov svojho pôsobenia u nás preinvestoval vyše 4,5 miliardy eur.
Aj napriek výrobe nových modelov a vytvoreniu dvetisíc nových pracovných miest sa však celková výrobná kapacita bratislavského závodu nezvýši. Tá podľa jeho predstaviteľov dnes dosahuje optimum. Pôjde skôr o reprofilizáciu výroby. Preto zároveň nie je potrebné ani žiadne rozširovanie výrobného areálu.
V tejto súvislosti predstavitelia bratislavského závodu upresnili aj ďalšiu dôležitú vec – investícia do spustenia výroby modelov Superb a Passat nie je miliardová. Náklady na ňu sú približne polovičné. Zvyšných 500 miliónov bude smerovať do iných modelov a neskôr, bližšie podrobnosti nie sú zatiaľ známe.
Všetky modely, ktoré sa budú po novom v rámci tejto investície vyrábať, sú postavené na platforme pre spaľovacie motory. Nepôjde o elektromobily, aj keď časť z nich bude využívať plug-in hybridnú technológiu.
Rozhodnutie presunúť do Bratislavy aj výrobu vlajkovej lode mladoboleslavskej automobilky vzbudilo veľké emócie aj u našich západných susedov. Tí totiž Superb považujú takmer za za národný poklad. Pobúrenie vyvolali už úvahy o presune jeho výroby do Nemecka, ktoré boli aktuálne pred dvoma rokmi. Teraz nie sú reakcie iné.