Baláž: Investícia Volkswagenu je krok správnym smerom. Potiahne našu ekonomiku

O tom, čo pre Slovensko a jeho ekonomiku znamená rozšírenie kapacity automobilky Vokswagenu v Bratislave, sa denník Pravda rozprával s ekonómom Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied Vladimírom Balážom.

10.11.2020 06:00
debata (29)

Čo bolo podľa vás hlavným dôvodom presunu investície z Turecka k nám?

To, že sa Nemci spočiatku rozhodli pre Turecko, je na prvý pohľad veľmi logické. Jeho ekonomika je totiž omnoho väčšia, predsa len hovoríme o populácii s veľkosťou 80 miliónov, z ktorých je väčšina, na rozdiel od Slovenska, mladých. A keďže práve mladí ľudia kupujú autá, Turecko zákonite pre Volkswagen predstavovalo aj oveľa väčší trh. Na druhej strane má však táto krajina veľké ekonomické, ako aj politické problémy. Či už ide o pohraničné vojny so Sýriou alebo krach tureckej líry. A práve toto nestabilné prostredie bolo dôvodovom, prečo si to Volkswagen nakoniec rozmyslel.

Prečo práve Slovensko?

Veľkosť nášho trhu síce nezodpovedá ani z jednej desatiny tomu tureckému, no máme niečo, čo oceňuje aj Nemecká obchodná komora – euro. Práve to je veľká výhoda pre každého investora. Nemusí totiž špekulovať o kurze a vývoji jednotlivých mien, ako by to bolo napríklad pri líre, ktorá je v súčasnosti veľmi nestabilná. Zároveň máme omnoho lepšiu geografickú polohu. Vyrobené autá budú smerovať hlavne do Nemecka, Francúzska a Talianska. Pre všetky tri krajiny je Bratislava podstatne bližšie ako Ankara. Netreba zabudnúť ani na to, že Volkswagen je tu takpovediac etablovaný – už takmer 30 rokov. Nie je ľahké ísť do neznáma, do novej spoločnosti a podmienok.

Čo to znamená pre našu ekonomiku?

Od začiatku sa zdôrazňuje hlavne veľkosť investície – Volkswagen na Slovensku investuje miliardu eur. To však nie je až také dôležité. Mali by sme to skôr vidieť ako transfer poznatkov a technológií. Slovenská ekonomika totiž od 90. rokov rástla najmä vďaka vyspelým technológiám, ktoré sem doniesli medzinárodné spoločnosti. Predovšetkým automobilky. To, čo dokážu ony, je v porovnaní s bežnými slovenskými firmami nepredstaviteľné. Ktorý slovenský podnikateľ môže vystavať robotickú halu? Zároveň Volkswagen zabezpečuje aj odbyt, čo je druhá najväčšia výhoda.

Veľa sa hovorí o tom, že by sme sa ako krajina mali posunúť ďalej. Nebyť len montážnou dielňou, zamerať sa na inovácie.

Treba sa skôr zamyslieť nad tým, či v súčasnej situácii máme v tomto smere čo ponúknuť. Pozrite sa, kde sa v celosvetových rebríčkoch nachádzajú slovenské univerzity, ktoré do veľkej miery zodpovedajú za výskum. Zďaleka nie sme v prvej stovke či dvojstovke. Netreba zabúdať ani na to, že sme malá ekonomika a nemôžeme mať dvadsať alebo tridsať výkonných odvetví. To môže Amerika, Čína alebo Francúzsko. Preto je fajn, ak máme dve alebo tri konkurencieschopné odvetvia – v našom prípade automobilky, spotrebnú elektroniku a strojárenstvo. Nie je to ideálne, ale stále lepšie ako Chorvátsko, ktoré má len cestovný ruch a aj preto sa v súčasnosti nachádza v katastrofálnej situácii. Sme na tom oveľa lepšie hlavne vďaka industrializácii, ktorá prebehla od 50. do 80. rokov a vytvorila priemyselnú spoločnosť, z ktorej stále žijeme.

Očakávate, že rozšírenie závodu ovplyvní aj zamestnanosť?

Nepredpokladám vysoký nárast zamestnanosti. Volkswagen sa pri náboroch bude zameriavať na vysokokvalifi­kovaných ľudí, ktorí vedia narábať s robotmi. Tie totiž nemôžu ovládať ľudia so základným vzdelaním. Aj preto si myslím, že táto investícia znamená pre Slovensko krok správnym smerom. Ak k nej budeme schopní pridať ešte nejaké ďalšie inovácie v oblasti elektromobilov, bolo by to skvelé. To však bude závisieť od nás, nie od Volkswagenu.

Turecká fabrika mala zároveň nahradiť produkciu automobilky v nemeckom Emdene, ktorá má od roku 2022 prejsť práve na výrobu elektromobilov. Prečo sa také niečo deje v Nemecku, a nie u nás?

Žiadna vyspelá krajina si nepustí špičkový výskum a vývoj mimo svojho sídla. To by boli blázni. Mimo vždy posúva len druhú a tretiu triedu, ale aj za tu by sme mali byť vďační. Otázka je, či budeme schopní a ochotní využiť aspoň tú.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Vladimír Baláž