Opatrenia sú likvidačné. Na prežitie potrebujeme pomoc, varujú firmy

Koniec podnikania na Slovensku? Zdravie je prvoradé, no myslieť treba aj na to, aby ekonomika prežila, svorne reagujú podnikatelia na nové protipandemické opatrenia.

12.10.2020 18:00
debata (30)

"Zatvorenie ekonomiky v prvej vlne firmám veľmi uškodilo, mnohé firmy sa dodnes nachádzajú vo finančných problémoch – dodnes majú dlhy či míňajú svoje úspory,“ vysvetľuje hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Miriam Filová. Opätovné plošné zatváranie prevádzok môže podľa nej ešte viac prehĺbiť problémy, ktoré spôsobilo už marcové vypnutie ekonomiky.

"Na trhu práce pociťujeme výrazný prepad, zamestnávatelia majú zároveň pesimistické vyhliadky aj do budúcnosti, čo sa odzrkadľuje v nízkom počte voľných pracovných miest,“ tvrdí Filová. Ide o najrýchlejší rast nezamestnanosti od krízy v roku 2009. V auguste klesala zamestnanosť medziročne vo všetkých odvetviach ekonomiky okrem informačných a komunikačných technológií. Takmer o pätinu sa prepadol počet pracujúcich v ubytovaní, v reštauráciách o vyše desatinu.

"Pre reštaurácie a podobné podniky je to však absolútny lockdown, a bez adekvátneho odškodnenia im hrozí okamžitý krach,“ hovorí Ján Laš z iniciatívy Zachráňme gastro! Kompenzácia nájmov a drobné príspevky na zamestnanosť podľa neho totiž nebudú stačiť. Podniky sa, samozrejme, opatreniam prispôsobia, dodal Laš. Pripomína, že mnohí členovia iniciatívy už podniky pozatvárali a ľudí prepustili. Teraz sa podľa neho dá čakať ďalšia vlna prepúšťania. "Možnosť konzumácie na terasách a výdaj baleného jedla sa týka miniatúrneho zlomku aktivít reštaurácií a je to v tejto súvislosti a v tomto ročnom období úplne nepodstatné,“ hovorí Laš. V praxi tak podľa neho pôjde o takmer úplné zatvorenie prevádzok.

Cestovnému ruchu sa pre pandémiu nedarí

  • Najväčší pokles tržieb bol v auguste v činnostiach cestovných agentúr a kancelárií. Tie sa medziročne znížili o 80 %. V júli to bolo o 84,6 %, v júni o 84,9 %.
  • Augustové tržby v ubytovaní o niečo zmiernili výrazný medziročný prepad. Medziročne boli o 17 % nižšie. V júli sa prepadli o 29 %.
  • Reštauráciám sa v auguste darilo. Ich tržby boli medziročne o 6,8 % vyššie.
  • V auguste zvýšili tržby aj herne a stávkové kancelárie – a to medziročne o 17.6 %.
  • Počet turistov sa v júli priblížil úrovni z roku 2016, keď sa na Slovensku ubytovalo takmer 560-tisíc hostí.
  • V auguste padala aj zamestnanosť. Najväčší pokles pretrvával v auguste ubytovaní – medziročne tu počet pracujúcich klesol o 18,7 %, v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 10,9 %.
  • Za prvých sedem mesiacov roka sa na Slovensku ubytovalo takmer 1,9 milióna návštevníkov. Medziročne ide o 47-percentný pokles. Až 70,1 % z nich boli domáci turisti.

Segment cestovných kancelárií a cestovných agentúr čelí dôsledkom pandémie už od marca. Cestovné kancelárie a agentúry museli mnohým klientom aj vrátiť peniaze za zakúpené a nezrealizované zájazdy. Väčšina z nich bola zaplatená ešte vlani. "Príjmy cestovných kancelárií a agentúr klesli až o 95 percent,“ upozorňuje generálna sekretárka Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Jana Varinská.

Prísnejší ako pandemická komisia

"Za našich členov môžeme konštatovať, že často sú naše interné opatrenia striktnejšie ako tie, ktoré schváli vláda,“ tvrdí Daniel Krakovský z Iniciatívy slovenských obchodníkov. A hoci uznáva, že zdravie je prvoradé, vyzýva vládu, aby v najbližších dňoch predstavila kompenzačné mechanizmy. A to také, čo umožnia podnikateľom v maloobchode, gastre a službách prežiť. "Nemôžeme sa pozerať na to, ako podnikatelia zatvárajú svoje dlhoročné prevádzky preto, lebo pomoc štátu v týchto ťažkých časoch prichádza neskoro,“ hovorí Krakovský. Príkladom, ako to funguje, môžu byť podľa neho štáty ako Rakúsko alebo Nemecko, kde podnikateľom posielajú peniaze priamo len na základe jednoduchej žiadosti.

Ide o opatrenia „o nás bez nás“. Tak na sprísnenie podmienok v obchodných prevádzkach reaguje Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO). „Regulácia v obchode je skôr kontraproduktívna a jej zavádzanie je výsledkom nepoučenia sa z prvej vlny pandémie,“ hovorí predseda predstavenstva SAMO Martin Krajčovič. O možných budúcich opatreniach v prípade druhej vlny sa zástupcovia obchodných reťazcov snažili s krízovým štábom diskutovať už od marca. Bohužiaľ, bez výsledku. Kontraproduktívne sú podľa neho aj vyhradené hodiny pre seniorov. Tie vyvolávali otázniky už počas prvej vlny. Seniori ich dostatočne nevyužívajú, do obchodov sa však kvôli nim nedostali ľudia na rodičovskej dovolenke.

Problémy spôsobujú aj v mnohých obchodných prevádzkach na vidieku. „Otváracie hodiny sú často len do dvanástej a vyhradené hodiny pre seniorov výrazne komplikujú nákupné možnosti ostatným zákazníkom,“ hovorí Branislav Lellák, hlavný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko.

Potravinári a poľnohospodári nepovažujú opatrenia za nič nové. Podobné tu boli už aj pred polrokom. Podľa hovorkyne Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Jany Holéciovej bude pre potravinárov oveľa zdrvujúcejšie, ak okolité krajiny nájdu peniaze na dotáciu vlastných farmárov, no na tých slovenských vláda v čase pandémie a iných výdavkov opäť zabudne. "Dôkazom kritickej situácie je napríklad každomesačné zhoršovanie pasívneho salda zahraničného obchodu s agropotravi­nárskymi výrobkami,“ hovorí Holéciová.

Takmer bez ľudí

Slovenská asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární registruje pokles počtu návštevníkov od polovice augusta. Vtedy vláda hovorila o zavedení prísnejších opatrení. Nepomohli ani od septembra zavedené obmedzenie kapacity na tisíc osôb, ktoré nebrali do úvahy kapacitu zariadenia, vysvetľuje prezident asociácie Gabriel Somogyi. "Akvaparky s veľkou kapacitou a ubytovaním museli odmietnuť stovky až tisícky návštevníkov,“ hovorí. Olej do ohňa podľa neho prilialo aj obmedzenie na hraniciach s Českom, rozporuplná komunikácia predstaviteľov vlády a zhoršujúca sa situácia v posledných týždňoch. Prevádzky kvôli tomu balansujú na hranici rentability. "Uzatvorenie prevádzok je návrat k nulovým príjmom s veľkou neistotou okolo dĺžky tejto povinnej prestávky,“ tvrdí Somogyi.

Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) rešpektuje nové opatrenia Ústredného krízového štábu. Od vlády však žiada rýchlu a jasnú odpoveď na to, aké budú kompenzácie za výrazné obmedzenia prevádzok v cestovnom ruchu. "Chýba cielená pomoc pre cestovný ruch, ktorý je v katastrofálnej situácii. Potvrdzujú to údaje o poklese počtu zamestnancov v ubytovacích i stravovacích službách,“ myslí si generálny manažér AHRS Marek Harbuľák. Počas povinného zatvorenia prevádzok v marci, apríli a v máji klesli tržby v cestovnom ruchu takmer o 50 percent. Nové obmedzenia prevádzok spôsobia, že väčšina zamestnávateľov a podnikateľov bude na pokraji ekonomického krachu, upozorňuje asociácia.

Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) tvrdí, že pre segment gastro, poskytovateľov voľnočasových, športových, ubytovacích služieb, ako aj pre segment kultúry, ale čiastočne aj vzdelávania ide v zásade o likvidačné opatrenia. „Vláda opäť viac šíri hystériu a je súčasťou problému. Ukazuje sa, že vláda vie buď všetko zakázať, alebo povoliť, nič medzi tým jej nefunguje,“ tvrdí výkonný riaditeľ PAS Peter Serina.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #podniky #opatrenia #pandémia