Dôvera v ekonomiku sa zotavuje pomaly. Potiahli ju autá

Druhá vlna pandémie už úraduje aj v ekonomike. Naznačuje to indikátor ekonomického sentimentu, ktorý odráža vývoj dôvery v slovenskú ekonomiku.

29.09.2020 06:00
debata (1)

"Vďaka trojmesačnému priemeru sa rast dôvery vyjadrený indikátorom ekonomického sentimentu začiatkom jesene zvýšil o 4,2 bodu, na hodnotu 87,7,“ informuje Štatistický úrad. Optimizmus rástol tretí mesiac za sebou, v septembri však len polovičným tempom oproti predošlým dvom mesiacom. Dôvera v ekonomiku klesla počas septembra v priemysle, obchode, stavebníctve a mierne aj medzi spotrebiteľmi. V službách, naopak, výraznejšie rástla.

Slovenská ekonomika je postavená najmä na výrobe áut. Až 37 percent hodnoty produkcie spracovateľského priemyslu v minulom roku zabezpečila práve výroba áut, vysvetľuje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Logicky tak práve to, ako sa darí automobilkám, najviac ovplyvňuje aj ekonomickú náladu.

"Aj počas aktuálnych mesiacov ovplyvnených pandémiou je práve produkcia áut tým určujúcim faktorom, ktorý navonok ovplyvňuje i kondíciu celého slovenského priemyslu,“ hovorí Koršňák. Pre slovenské automobilky sú stále rozhodujúce európske trhy, kam putujú dve tretiny ich exportu.

Vedie juh a Briti

Predaje osobných áut sa v Európe začali zotavovať v máji. "V júli dokonca atakovali úrovne spred roka, keď boli v priemere medziročne nižšie len o 3,4 percenta,“ hovorí Koršňák. Mierne schladenie optimizmu však priniesli augustové čísla predajov, čísla za leto tak boli o desatinu slabšie ako vlani. Oproti jari, keď obchod z autami padol o viac ako 77 percent, ide o výrazne zlepšenie.

"Silné zotavenie predajov, neraz dokonca nad úrovne spred roka, zaznamenali počas leta najmä krajiny na juhu Európy či Veľká Británia, ktoré pandémia na jar zasiahla najciteľnejšie,“ hovorí Koršňák. Podľa neho však za tým stoja aj pre pandémiu odložené nákupy. Napriek tomu však predaje na juhu kontinentu nevymazali prepady z jari. Za prvých osem mesiacov sú o dve pätiny nižšie. Celkovo za úniu je to o necelú tretinu.

V strednej a vo východnej Európe sa predaje zotavovali podľa Koršňáka pomalšie. "Viacero krajín regiónu zaznamenalo len mierny priebeh prvej vlny pandémie v porovnaní s krajinami na juhu, a teda aj výrazne miernejšie poklesy predajov áut na jar,“ hovorí. Kým v južných krajinách v apríli medziročne padli až o 95 percent, na západe to bolo o 74 percent, no v strednej a vo východnej Európe bol pokles 62-percentný.

Obavy zo straty práce

Medzimesačne indikátor spotrebiteľskej dôvery klesol o 0,2 bodu, na mínus 31 bodov. V porovnaní so situáciou pred rokom boli respondenti pesimistickejší o 23,4 bodu, ukazujú dáta. Hore však išli očakávania ľudí v súvislosti s celkovou hospodárskou situáciou, len mierne s tou finančnou. "Nepatrne sa znížili obavy spotrebiteľov zo zvýšenia nezamestnanosti, ktorá je dlhodobo najpesimistickejšou zložkou,“ vysvetľuje Štatistický úrad.

Otázne je, ako sa na trhu práce prejaví druhá vlna pandémie. "Na rozdiel od prvej vlny sa aktuálne v ekonomike uprednostňujú lokálne opatrenia, respektíve semafory pred celoplošnými opatreniami a zavádzanie prísnejších hygienických či bezpečnostných opatrení pred zatváraním,“ hovorí analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská. Očakáva, že podobne ako na jar vznikne mix práce z kancelárie a práce z domu.

Aký bude predaj áut v druhej vlne?

Udržanie nádejných čísel produkcie slovenského automobilového priemyslu z úvodu leta, keď sa jeho produkcia už dostala na úrovne spred roka, je nateraz viac ako otázna. "Za pravdepodobnejší scenár na jeseň považujem skôr opätovnú korekciu produkcie smerom nadol, avšak už ani zďaleka nie takú výraznú ako na jar,“ hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Európske krajiny sa totiž snažia kontrolovať priebeh druhej vlny pandémie cielenejšími opatreniami. Tie už nezatvárajú ekonomiku tak výrazne ako v marci a apríli, vysvetľuje analytik.

Práve pre prísne protipandemické opatrenia patril prepad slovenského priemyslu k najvýraznejším v únii. Naša ekonomika totiž stojí a padá na autách. "Pomerne rýchle zotavenie predajov po odznení prvej vlny pandémie sa následne prejavilo aj na rýchlom a významnom zotavení produkcie domácich automobiliek a priemyslu,“ hovorí Koršňák. Slovenský priemysel tak v júni a v júli patril, naopak, k najrýchlejšie sa zotavujúcim častiam európskej ekonomiky, dodáva.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #automobilky #predaj áut