Obchodníkom sa darilo, hotelierom menej

Leto prialo obchodu. Po pandémii sa, zdá sa, ľudia už ako-tak otriasli - alebo aspoň načas. Naznačujú to čísla tržieb v maloobchode od Štatistického úradu. Tie za júl medziročne pridali o 1,5 percenta.

04.09.2020 06:40
debata (1)

Júl tak bol prvý mesiac, čo sa tržby obchodníkov zotavili a dostali aj do plusu, upozorňuje analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská. Samozrejme, s výnimkami. Oproti júnu však ide o zlepšenie – vtedy totiž medziročne klesli o 1,6 percenta. "Výpadky najmä z mesiacov marec, apríl či máj sa však dajú dobehnúť len ťažko alebo vôbec,“ hovorí. Nárast tržieb však podľa analytičky naznačuje aj to, že on-line nákupy ešte celkom nevytlačili kamenné predajne. Mnohým totiž nákup "naživo“ chýbal a kúpu niektorých vecí nechali až na otvorené prevádzky.

INFAC 0904

Pozitívny trend z júna zopakovali aj v júli reštaurácie. Medziročne pridali o 4,8 percenta. Ide tak o najlepší výsledok od začiatku pandémie. Oproti minulému roku sa však za prvých sedem mesiacov prepadli o 8,4 percenta.

Naopak, nedarilo sa podnikateľom v turizme. Ich tržby sa na úroveň spred pandémie stále nedostali. Medziročne tak klesli o necelú tretinu. Ešte v júni to bolo raz toľko. Za prvých sedem mesiacov tohto roka však išlo o vyše dvojpätinový medziročný pokles.

Len o chlp si polepšili predajcovia áut. Dynamika ich medziročného poklesu sa v júli zmiernila zo 14,5-percentného prepadu na 2,8-percentný.

Žiadna sláva

Na ďalší vývoj tržieb zatlačí najmä pokračujúci pokles ekonomiky, práve ten môže podľa Sadovskej výrazne ovplyvniť vývoj tržieb. A to nielen v obchode, ale aj v reštauráciách a hoteloch. "Mnohé slovenské domácnosti sa pasujú so stratou práce a s poklesom príjmov,“ zdôvodňuje analytička. Výsledkom je tak oveľa opatrnejšie spotrebiteľské správanie a prehodnocovanie nákupov.

Nastupujúca druhá vlna pandémie už pravdepodobne nepovedie k takým prísnym opatreniam, ako to bolo na jar, čiastočne však aj tak môže nahlodať spotrebiteľskú dôveru domácností, upozorňuje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. "Stabilné zotavenie tržieb maloobchodu na úrovne spred marca tak do konca tohto roka neočakávame a návrat na predkrízové úrovne odhadujeme najskôr až v závere budúceho roka,“ hovorí. Za pravdepodobnejší považuje analytik až rok 2022. A to aj napriek tomu, že prepad tržieb maloobchodu pomáhajú aspoň čiastočne zmierňovať kompenzačné opatrenia, ktoré tlmia rast nezamestnanosti.

Reštaurácie potiahli dovolenkári

Uprednostnenie domácich dovoleniek podporilo aj tržby, vysvetľuje Koršňák. A to nielen v potravinách, ale aj v reštauráciách. Tržby tunajších podnikov tak v úvode leta prvýkrát od vypuknutia pandémie rástli. A to aj napriek výpadku tržieb z obedových menu, ktoré hlásili viaceré reštaurácie vo väčších mestách, či nižšiemu prílevu zahraničných turistov.

Nárast dovolenkárov zo Slovenska sa len mierne prejavil na tržbách hotelov, upozorňuje Koršňák. "Kratšie pobyty či využívanie ubytovania u rodiny, prispeli k tomu, že zvýšený záujem o domácu dovolenku plne nevynahradil výpadky zahraničných turistov či nižšieho počtu pracovných ciest,“ hovorí. No i tak si hotelieri o niečo polepšili. Medziročný prepad sa z júnových vyše 60 percent dostal v júli na 29 percent.

Leteli počítače, bicykle

Tržby v júli rástli v oboch zložkách maloobchodu – v potravinovom i nepotravinovom, vysvetľuje Koršňák. Pri nákupe potravín ľudia tak ako v posledných mesiacoch uprednostnili nákup vo veľkých reťazcoch. Dynamika medziročného rastu tržieb sa tu zrýchlila z 3,9 percenta na 4,6 percenta. "Pandémia čiastočne zmenila spotrebiteľské správanie domácností pri nákupe potravín,“ hovorí Koršňák. Vyšší podiel práce z domu vedie podľa neho aj k objemnejším nákupom potravín.

Najviac sa v júli darilo obchodníkom s počítačmi, tabletmi, mobilnými telefónmi či digitálnymi fotoaparátmi. Práve oni zaznamenali najvýraznejší medziročný nárast tržieb – a to až o 18 percent. "Tržby v podstatnej časti nepotravinového segmentu pravdepodobne profitovali aj z postupnej realizácie odložených nákupov z obdobia vrcholiacej pandémie,“ vysvetľuje analytik. Naznačuje to aj 15,5-percentný rast predajov tovarov pre kultúru a rekreáciu – teda športové potreby, hračky a knihy. O vyše desatiny pridali medziročne aj potreby pre domácnosť, odevy a obuv.

"Medziročne nižšie tržby vykázali len v maloobchode s ostatným tovarom v špecializovaných predajniach,“ hovorí Koršňák. Sem patria napríklad drogérie, lekárne a kvetinárstva. Nedarilo sa ani trhovníkom a stánkom. Ich tržby padli v júli oproti minulému roku o vyše dvoch pätín.

Júl tržbám neprial

Maloobchodné tržby v eurozóne v júli v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom na sezónne upravenej báze klesli o 1,3 percenta. V rámci únie išlo o 0,8-percentný pokles. V júni pritom vzrástli o 5,3 percenta za eurokrajiny, a o 5,1 percenta za celú úniu. Ukázali to údaje Eurostatu. Najprudší medzimesačný pád maloobchodných tržieb bol v Belgicku – a to o 5,1 percenta, vo Fínsku o dve percentá a v Estónsku o 1,5 percenta. Naopak, najviac sa tržby zvýšili v Portugalsku, v Rumunsku – a to o 3,9 percenta, nasledovala Malta s rastom o 3,2 percenta. Na Slovensku maloobchodné tržby v júli medzimesačne stúpli o dve percentá. V medziročnom porovnaní sa maloobchodné tržby v eurozóne znížili o 0,4 percenta, v únii o 0,7 percenta­.(tasr)

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #obchod #tržby #hotelieri