Ukázalo sa, že 52 percent podnikateľov bolo poctivých a bločky nahadzovali do systému eKasa. Zvyšných 48 percent však systém obchádzalo. Vo štvrtok o tom informoval minister financií Eduard Heger (OĽaNO). "Poctiví sa tak dostávajú do veľkej konkurenčnej nevýhody voči tým nepoctivým,“ povedal minister. Bez bločkov totiž podnikatelia nemusia platiť daň z pridanej hodnoty a daň z tržieb.
Kontrolám sa nevyhlo ani obľúbené rekreačné stredisko na Kysuciach Snow Paradise Veľká Rača Oščadnica. „My sme v stredisku nemali žiadne problémy,“ hovorí pre denník Pravda Alžbeta Giláni zo strediska. Väčšina návštevníkov si podľa nej bločky berie. Na systém eKasy prešli ešte pred zimou. A hoci sa obávali, či bude všetko fungovať, všetko prebehlo bez komplikácií. Kontroly zažili aj v Autokempe Tíšava na Domaši. Dokopy boli až tri. „Jedna bola na základe oznámenia. Všetky dopadli dobre, pokuty sme nedostali,“ hovorí majiteľ kempu Pavol Pelák.
Pomalý internet, priveľa zákazníkov
Viaceré firmy však mali s elektronickými pokladnicami problémy. Potrápili ich aj vyššie náklady – eKasa totiž vyžaduje prístup na internet. Ten je v niektorých mestách slabý. „V lokalite, kde je slabý alebo nestabilný signál, vznikajú pri prenose časové pauzy, ktoré v prevádzkach, kde sa premelie množstvo zákazníkov, spôsobujú dlhé rady,“ hovorí Pelák. Pri veľkom počte zákazníkov je z čo i len desaťsekundového čakania na jeden bloček "hluchá hodina“, keď pokladnica len komunikovala s ústredným serverom, vysvetľuje majiteľ Autokempu Tíšava. Pri výpadku spojenia zase čakalo na podnikateľov večerné odosielanie dát.
Pre pomalý internet musel prevádzkovateľ kempu Monica na Domaši a penziónu Opál Zámutove Matúš Michuľo meniť operátora. „Rýchlosť odozvy by sa mohla ešte zlepšiť, lebo pri pultovom predaji občerstvenia a návale hostí sa vytvárajú rady zákazníkov,“ hovorí Michuľo. Tí však podľa neho chápu, že chyba nie je na strane predajcu. Kontrolóri prevádzky pod Michuľovou správou obišli. V prevádzkach sa stávalo, že počas leta sa tvorili rady pri platení. Nie vždy to bola vina elektronickej pokladnice, niekedy podnikateľov vytrápil nával zákazníkov. „Dopyt po vodných bicykloch bol väčší, ako sme vedeli pokryť,“ hovorí Marek Foľtan z požičovne vodných bicyklov Rekreačnej oblasti Dobrá na Domaši. Ani jeho neprišli daniari skontrolovať.
Dostali pomoc, no neodvďačili sa
Systém obchádzali aj prevádzky, ktoré žiadali pre pandémiu o štátnu pomoc. „V zlom rozpoložení sme prijali informáciu, že z tých 447 podnikateľov, ktorí si neplnili svoje povinnosti, bolo 177 subjektov, ktoré počas obdobia koronakrízy požiadali štát o finančnú pomoc,“ povedala prezidentka Finančnej správy Daniela Klučková. Celkovo bolo týmto nepoctivým firmám vyplatených 440-tisíc eur. Bude tak potrebné nastaviť pravidlá, ktoré zohľadnia obchádzanie eKasy pri čerpaní pomoci. V hre je aj vyradenie nepoctivých prevádzok či sankcie.
Klučková informovala aj o úspešnej akcii v Poprade, kde sa kontrolóri prevážali na autách, no neupozorňovali prevádzky. Ale v momente, keď prešli, zaznamenali vyšší nárast zaevidovaných bločkov. Akcia Turista tak priniesla svoje ovocie. "Keď sme porovnávali týždeň predtým a ten s kontrolami, tržby vzrástli o 19 percent,“ hovorí Klučková. V prevádzkach, čo obchádzali eKasu, vzrástol po odchode daniarov počet vydaných bločkov o polovicu.
Daniari si posvietia na salóny krásy
Od budúceho pondelka rozbieha Finančná správa akciu Beauty. Pozrieť sa chce na kozmetické salóny, kaderníctva, manikérky či pedikérky. Podobne ako pri turistických prevádzkach sa kontrolóri zamerajú na vydávanie bločkov. A to jednak sledovaním ľudí, či vyjdú s pokladničným dokladom. Môže sa stať aj to, že do kaderníctva sa objedná úradník, upozornila prezidentka Finančnej správy Daniela Klučková.