Nekonečný tender modernizácie železnice na Záhorí

Cestujúci sa rýchlejšieho cestovania vlakom na Záhorí tak skoro nedočkajú. Štát stále neukončil súťaž na modernizačné práce. Tender na ne prebieha už tri roky. Kedy budú vlaky medzi Devínskou Novou Vsou a hranicami s Českou republikou jazdiť rýchlosťou 200 km/h, nie je známe.

, 10.06.2020 12:00
4
Foto: SHUTTERSTOCK, Pravda
modernizácia železnice, Devínska Nová Ves - Kúty

Verejné obstarávanie na modernizáciu železničného úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR sa začalo ešte vo februári 2017. Predpokladaná hodnota obnovy 57 kilometrov dlhej železničnej trate bola vtedy stanovená na 305 miliónov eur bez dane.

Prečo tender trvá tak dlho? „Predĺženie verejného obstarávania je možné sumarizovať do niekoľkých dôvodov, a to využitie revíznych postupov zo strany neúspešných uchádzačov opakovane počas rôznych fáz procesu verejného obstarávania, ako aj dodatočné overenia a žiadosti o odborné posudky zo strany Úradu pre verejné obstarávanie,“ odpovedal denníku Pravda za ministerstvo dopravy jeho komunikačný odbor.

Termín ukončenia verejného obstarávania nedokáže odhadnúť ministerstvo dopravy ani železnice. „Podľa posledných informácií, ktoré nám Úrad pre verejné obstarávanie poskytol, je proces kontroly aktuálne prerušený,“ uviedlo začiatkom júna ministerstvo dopravy.

Čaká sa tak na ďalší krok zo strany Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). „Momentálne prebiehajú kontroly na Úrade pre verejné obstarávanie, ukončenie procesu závisí od ich výsledkov,“ uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová.

Nekonečná kontrola

Podnet na kontrolu bol podľa hovorkyne ÚVO Janky Zvončekovej úradu doručený 22. apríla tohto roku. „Ide o povinnú kontrolu zákazky financovanej z európskych štrukturálnych a investičných fondov,” povedala Zvončeková. Podľa jej slov si legislatíva vyžaduje, aby verejný obstarávateľ stavieb financovaných z európskych peňazí požiadal o kontrolu zákazky pred jej podpisom. "Vzhľadom na to, že kontrola eurofondových zákaziek je viacstupňová, a teda proces komunikácie a odovzdávania dokumentácie je zdĺhavejší, priemerná dĺžka kontrol eurofondových zákaziek je cca 70 dní,“ informuje Zvončeková. Úrad tvrdí, že sa mu podarilo skrátiť čas trvania kontroly nastavením vnútorných mechanizmov. Podľa Zvončekovej v minulosti tento druh verifikácie trval až viac ako 100 dní.

ÚVO sa však k podrobnostiam kontroly vyjadriť odmieta. „Vzhľadom na to, že konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy stále prebieha, v súčasnosti nie je možné poskytnúť bližšie informácie,“ uviedol úrad vo svojom stanovisku.

Termín v nedohľadne

Pre zdĺhavý priebeh verejného obstarávania nie je možné odhadnúť ani termín realizácie a dokončenia modernizácie. Stavebné práce majú na danom úseku trvať 38 mesiacov.

Podľa pôvodných plánov malo dôjsť k zvýšeniu rýchlosti na 160 km/h. Rozhodnutie zvýšiť rýchlosť na 200 km/h padlo v roku 2015. Železničná trať medzi Bratislavou, Kútmi a Českou republikou je súčasťou Paneurópskeho dopravného koridoru č. 4, ktorý spája Turecko, konkrétne Istanbul, s nemeckým mestom Drážďany. Zvýšením rýchlosti na 200 km/h cestujúci na trase medzi Maďarskom a Českom ušetria 38 minút.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #modernizácia #tender #verejné obstarávanie #železnica