Slovensko vyrobí najmenej áut za posledných deväť rokov

Slovensko čaká prepad výroby áut, aký tu ešte nebol. "V predošlom období sme vyrábali viac ako jeden milión vozidiel ročne a analytici odhadujú, že pokles trhu s automobilmi by mal byť v roku 2020 na úrovni 30 percent," hovorí generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Ján Pribula.

25.05.2020 06:00
Kia Foto:
V krajnom prípade sa môže tento rok v domácej ekonomike vyrobiť len 770 tisíc vozidiel.
debata (10)

Vlani štyri domáce závody vyrobili viac ako 1,1 milióna vozidiel. Ešte začiatkom roka zväz počítal, že tohtoročná výroba automobilov stúpne o 50-tisíc. Všetky plány preťala pandémia. Druhý mesiac od jej vypuknutia je domáca výroba len na 30 až 40 percentách plného výkonu. „Na Slovensku sa v tomto roku vyrobí určite menej ako milión vozidiel, možno len do 900-tisíc,“ odhaduje analytik VÚB banky Michal Lehuta.

Pomalý rozbeh

Väčšina automobiliek totiž aktuálne vyrába maximálne na dve zmeny. Jedine v Trnave pracujú v troch zmenách. „Od pondelka 25. mája do piatka 29. mája pribudne v našej automobilke aj tretia pracovná zmena,“ uviedol hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia Peter Švec. Pracovať sa však nebude cez víkend, dodal. Výnimku má aj prevádzka lisovne, kde nebude nočná zmena z piatka na sobotu.

V dvojzmennej prevádzke beží bratislavská automobilka. „Výrobná kapacita od opätovného spustenia produkcie naďalej postupne stúpa,“ povedala hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Rovnako vyrába aj žilinská automobilka. „Do konca mesiaca máj budeme vyrábať v dvojzmennej prevádzke a pokračovanie dvojzmennej prevádzky predpokladáme aj v mesiaci jún,“ uviedol zamestnanec komunikačného oddelenia Kia Motors Slovakia Anton Kučerik.

Ako posledný začal vyrábať začiatkom minulého týždňa závod pri Nitre. Funguje len na jednu zmenu. Z pásov miestnej fabriky momentálne už schádzajú vozidlá značiek Land Rover Defender a Land Rover Discovery. „Zaznamenávame oživenie dopytu v Číne, kde sa zákazníci postupne vracajú do showroomov, čo je dobrá správa aj pre náš závod, v ktorom vyrábame vozidlá pre zákazníkov v 127 krajinách sveta,“ povedala hovorkyňa Jaguara Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová.

Veľké predaje sa čakať nedajú

Pred pandémiou väčšina fabrík vyrábala autá v trojzmennej prevádzke sedem dní v týždni. „Automobilky spustili výrobu, keďže potrebujú doplniť skladové zásoby vozidiel a dodať vozidlá, ktoré si zákazníci objednali ešte pred koronavírusom,“ povedal analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak.

Ak bude recesia trvať dlhšie, tak budú podľa analytika predaje slabé aj v ďalších mesiacoch. V ťažkých časoch totiž šetria firmy aj domácnosti. Ako prvé odkladajú nákup auta. „Zároveň sledujeme aj horší prístup k financovaniu, pretože banky sprísnili svoje kreditné štandardy,“ dodal Tomčiak. V najbližších mesiacoch tak bude oveľa ťažšie kúpiť auto na lízing či úver.

Koniec Renaultu?

Paríž zvažuje domácemu výrobcovi vozidiel poskytnúť pôžičku vo výške päť miliárd eur. „Automobilka Renault môže zaniknúť, pokiaľ jej v krátkej dobe neposkytneme finančnú pomoc na prekonanie dosahov koronavírusu,“ povedal francúzsky minister financií Bruno Le Maire. Obrovské problémy majú aj ďalšie automobilové koncerny. Napríklad japonský Nissan plánuje kvôli pandémii zrušiť 20-tisíc pracovných miest. Predaj sa mu totiž v marci prepadol o 43 percent.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Volkswagen #automobilky #PSA #Jaguar Land Rover #koronavírus