"Máme naozaj prvý potvrdený prípad nákazy u nášho kolegu. Nejde o výrobného zamestnanca, ale administratívneho pracovníka na strednom riadiacom stupni,“ uviedol pre Bánovské televízne vysielanie BTV šéf miestnych odborov Michal Nirka. Manažér sa vo výrobnej časti závodu zdržiaval len minimálne počas presunu do kancelárie. Pre bližší kontakt s ním sa v preventívnej karanténe ocitol len jeden jeho spolupracovník. "Kolegovi s potvrdeným vírusom prajeme rýchle a bezproblémové uzdravenie,“ dodal Nirka.
Fabrika vyrába teraz len v obmedzenom režime. Väčšina zamestnancov ostane doma aj po skončení Veľkej noci. V európskej únií totiž stoja takmer všetky automobilky. Na Slovensku momentálne motorové vozidlá vyrába len Kia Motors Slovakia. Ostatné fabriky úplne zastavili výrobné linky a jedine v nitrianskom závode Jaguar Land Rover pár ľudí pripravuje spustenie výroby vozidla Defender. Pre chýbajúce talianske diely momentálne úplne stojí bratislavský závod Volkswagen Slovakia, ktorý bude odstavený minimálne do konca týždňa.
O možnom rozbehnutí výroby zatiaľ otvorene uvažuje len vedenie trnavskej fabriky Groupe PSA Slovakia. Linky tu stoja od 19. marca. "Kolegyne, kolegovia, po úspešnom audite prísnych hygienických opatrení na ochranu zdravia zamestnancov našej automobilky vám oznamujeme, že môžeme postupne realizovať prípravné aktivity na prevádzkach lisovňa, zvarovňa, lakovňa, montáž a kvalita,“ uvádza na svojej webovej stránke automobilka. O prítomnosti jednotlivých zamestnancov priamo v závode majú počas tohto týždňa rozhodnúť ich nadriadení.
Práve odstavenie veľkých automobiliek spôsobuje problémy ich dodávateľom. V domácej ekonomike aktuálne v obmedzenom režime vyrábajú stovky fabrík. Ich manažéri zatiaľ masívne neprepúšťajú, keďže ďalšie automobilové závody sa môžu rozbehnúť už najbližšie týždne.
Väčšina zamestnancov momentálne sedí doma a poberá 60 percent mzdy. Lenže v prípade dlhotrvajúceho poklesu zákaziek, budú firmy masívne prepúšťať. Zabrániť tomu má zavedenie kratšieho pracovného času takzvaný kurzarbeit. Po jeho spustení zaplatí veľkú časť mzdových nákladov firiem štát a konkrétne detaily sa majú predstaviť už v najbližších dňoch. Zatiaľ je isté len to, že vyplatenie štátnej podpory bude podmienené udržaním pracovných miest.
Hella Slovakia Signal-Lighting mala v roku 2018 tržby takmer vo výške 323 miliónov eur a zisk 78 tisíc eur. Tento rok bude oveľa horší a nadnárodný koncern už reálne pociťuje negatívne ekonomické dopady pandémie. "Vzhľadom na šírenie COVID-19 nesplníme plány stanovené na fiškálny rok 2019/2020,“ uvádza sa v tlačovej správe koncernu Hella. V rámci celého sveta spoločnosť pôvodne očakávala tržby pohybujúce sa okolo 6,5 až 7 miliárd eur. Presné dopady bude vedieť firma odhadnúť až o niekoľko mesiacov, keď bude jasné ako koronavírus ovplyvníl záujem ľudí o kúpu nových automobilov.