Najviac vlakov na Slovensku prevádzkuje štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). "Vzhľadom na mimoriadny stav, v ktorom sa ocitla Slovenská republika, zaznamenáva v súčasnosti ZSSK pokles cestujúcich vo svojich vlakoch. Ten prebieha postupne a momentálne si netrúfame odhadnúť, na akom čísle za zastaví,” informuje hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Na porovnanie dopravca uvádza údaje z tretieho marcového piatka tohto roku, ktoré porovnáva s minulým rokom. Vlaky ZSSK odviezli 20. marca 2020 len 20 668 cestujúcich. V roku 2019 v rovnakom období previezli štátne vlaky 170 043 cestujúcich. Ide teda o pokles na úrovni 87,85 percenta.
Spolu s klesajúcim počtom cestujúcich sa znižujú aj tržby dopravcu. „Tržby nám spolu s počtom cestujúcich klesli o viac ako 80 %. Úvery, nájmy i zamestnancov však musíme platiť aj ďalej,“ informuje Kováč. Tretí marcový piatok dosiahla spoločnosť ZSSK tržby na úrovni 41 193,42 eura. Rok predtým išlo o 333 296,35 eura. Výpadok teda predstavuje 87,64 percenta.
„Momentálne vieme, že v súvislosti s prijatými krízovými opatreniami očakávame v prvom mesiaci náklady vo výške 2,3 mil. eur. Tieto náklady sa môžu v ďalších mesiacoch zvyšovať práve z dôvodu rastu cien nakupovaných tovarov a služieb a obmedzenej dostupnosti na trhu,“ dodáva Kováč.
Štátny dopravca pritom znížil počet vypravených vlakov. Pred pandémiou koronavírusu bolo denne v prevádzke približne 1 540 vlakov. Aktuálne sa denne po koľajniciach na Slovensku pohybuje 1 015 štátnych vlakov. „Ak vyhodnotíme redukciu výkonov v prímestskej doprave podľa rozsahu vlakokilometrov, v prímestskej doprave sme zredukovali približne 25 % dopravných výkonov,“ informoval Kováč.
O apríla je zrušené bezplatné cestovanie pre študentov. Opatrenie má pomôcť zabrániť šíreniu pandémie koronavírusu a znížiť počet ľudí vo vlakoch. Nejde o opatrenie, ktoré by malo pomôcť tržbám dopravcu.
Napriek všetkému je najväčší záujem o cestovanie vlakom najmä na prímestských linkách v okolí väčších miest. „Najvyťaženejšími vlakmi sú aktuálne vlaky prímestskej dopravy v okolí väčších miest. Situácia je logickým vyústením redukčných opatrení a súčasnej mobility obyvateľstva prevažne do/zo zamestnania,“ informuje Kováč.
Prázdne sú aj autobusy
Autobusový dopravca Slovak Lines hlási postupný, no výrazný pokles. „Aktuálne čísla hovoria až o 80 percentnom prepade. Aj z tohto dôvodu prímestská autobusová doprava Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, ktorá tvorí podstatnú časť portfólia služieb spoločnosti Slovak Lines, jazdí podľa sobotného cestovného poriadku,“ informuje Eva Vozárová, hovorkyňa spoločnosti.
"Aktuálnu situáciu neustále sledujeme a spolu s Bratislavským samosprávnym krajom, objednávateľom regionálnej dopravy, priebežne dopĺňame o mimoriadne spoje, keďže regionálnu dopravu využívajú obyvatelia Bratislavského samosprávneho kraja najmä na cestu za prácou,” povedal Pavol Labant, generálny riaditeľ Slovak Lines.