Od pondelka zastanú všetky domáce automobilky

Začiatkom budúceho týždňa sa výrobné linky zastavia aj v Kia Motors Slovakia. Nebezpečný koronavírus tak úplne zastavil výrobu osobných motorových vozidiel na Slovensku. Ako prvý oznámil prerušenie výroby bratislavský Volkswagen, nasledoval trnavský závod PSA, nitriansky Jaguar Land Rover a ako posledná sa pridala žilinská Kia. Zastavenie výroby nemusí trvať len pár týždňov, ale až mesiacov.

19.03.2020 10:04 , aktualizované: 11:03
Kia pilc Foto: , ,
Od pondelka sa na dva týždne prestanú vyrábať automobily v Kia Motors Slovakia.
debata

„Kia Motors Slovakia s plným vedomím a zodpovednosťou za zdravie zamestnancov a ich rodinných príslušníkov a za účelom zabránenia šírenia koronavírusu dočasne preruší výrobu od pondelka 23. marca. Toto opatrenie sa vzťahuje na všetkých zamestnancov, okrem tých, ktorých prítomnosť je nevyhnutná,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák.

Podobne len na pár týždňov plánujú prerušiť výrobu aj ďalšie automobilky. Pri pohľade na vývoj v Číne im tento plán pravdepodobne nevyjde. V najväčšej ekonomike Ázie sa totiž výroba v zastavených továrňach začala obnovovať po jednom až dvoch mesiacoch. Analýza ministerstva zdravotníctva odhaduje, že na Slovensku príde až v lete vrchol nebezpečného vírusu COVID-19.

Automobilový priemysel bol dlhé roky motorom slovenskej ekonomiky. Výrobou osobných motorových vozidiel sa priamo živí 177-tisíc ľudí. Po započítaní peňazí minutých firmami a ľuďmi pôsobiacimi v automobilovom priemysle závisí od tohto odvetvia až 250-tisíc pracovných miest.

"Minulý rok podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta,“ priblížil prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Alexander Matušek. Takmer polovicu vývozu Slovenska v roku 2019 tvorili osobné motorové vozidlá alebo ich súčiastky.

Vďaka štyrom nadnárodným automobilovým koncernom bolo Slovensko dlhé roky označované ako automobilová veľmoc. V domácej ekonomike sa totiž minulý rok vyrobilo 202 automobilov na tisíc obyvateľov. Takto silnú pozíciu nemá automobilový priemysel nikde inde vo svete. "Štyri automobilové závody v roku 2019 spoločne vyrobili približne 1,1 milióna automobilov,“ priblížil Matušek.

Na prvý pohľad dobré čísla môžu byť trochu sklamaním, keďže v porovnaní s rokom 2018 sa v roku 2019 zvýšila výroba automobilov len približne o 7-tisíc vozidiel. Minulý rok pritom v meste pod Zoborom už naplno začal vyrábať nitriansky závod automobilky Jaguar Land Rover.

Za slabší rast slovenskej produkcie vozidiel môžu problémy Volkswagenu Slovakia. Bratislavský závod je špecializovaný na výrobu automobilov so spaľovacími motormi, čo v časoch nastupujúcej elektromobility začína byť problém. Po rokoch masívnych náborov automobilka musela v roku 2019 prepustiť tisícky zamestnancov so zmluvami na dobu určitú alebo pracujúcich pre personálne agentúry.

Začiatkom roka navyše v Číne padol predaj osobných motorových o 80 percent. V časoch šírenia koronavírusu začali obyvatelia Ázie šetriť a obmedzili nákup luxusných SUV vozidiel značiek Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 a Audi Q8. Všetky tieto automobily sú vyrábane v Bratislave. Slovensko preto tento rok môže mať obrovské problémy s predajom vyrobených vozidlel.

Samotnú výpadok produkcie pritom automobilky dokážu rýchlo nahradiť a otázny je hlavne budúci dopyt. "Výroba automobilov má tú výhodu, že v prípade potreby sa súčasné straty dajú dobehnuť nepretržitou výrobou, sedem dní v týždni,“ uviedol ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie Vied Vladimír Baláž.

Problémy nastanú hlavne vtedy, ak firmám pre niekoľkomesačné prerušenie výroby dôjdu finančné rezervy a potom nebudú mať peniaze na opätovný rozbeh produkcie. „Odhadujeme, že pri prerušení výroby zdravé spoločnosti disponujú finančnými zdrojmi a rezervami, ktoré pokryjú mzdové nároky zamestnancov na nasledujúce dva mesiace,“ uviedol Andrej Lasz, generálny sekretára Asociácie priemyselných zväzov.

Domácim podnikom pomôžu prekonať dočasne zastavenie výroby aj stimuly od Európskej centrálnej banky. Regulátor finančného trhu vyhlásil, že do konca roka zvýši nákup aktív o 750 miliárd eur. Štáty používajúce spoločnú menu euro tak budú mať dostatok financií na financovanie vzniknutých škôd. Len v susednej Českej republike ich vláda odhadla na jeden bilión korún (18,5 miliardy e­ur).

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #automobilky #Kia Motors Slovakia #koronavírus