Ľudia v panike rušia dovolenky, hotely sú prázdne

Epidémia už úraduje aj v cestovnom ruchu. Otázne je, ako dlho cestovky a hotely vydržia. Ľudia totiž vo veľkom odvolávajú zájazdy, stornujú pobyty. Prvé dosahy už cítia aj domáci hotelieri a cestovné kancelárie. V utorok mali aj spoločné stretnutie, na ktorom riešili, ako ďalej. Situácia sa totiž zdramatizovala po tom, čo bola potvrdená nákaza aj na Slovensku.

11.03.2020 13:00
Taliansko, Miláno, koronavírus Foto: ,
Policajti a vojaci kontrolujú cestujúcich odchádzajúcich z hlavnej vlakovej stanice v Miláne v Taliansku pondelok 9. marca 2020. Taliansko sa od utorka ocitlo celé v karanténe.
debata (40)

"Predaj sa v týchto dňoch prepadol na úroveň 35 až 40 percent obvyklého predaja,“ hovorí riaditeľ CK Fifo Tibor Bajaník. Do letnej sezóny sú však ešte tri mesiace, bude tak možné zájazdy dopredať, dodáva. Cestovka však zvažuje podľa Bajaníka aj "zníženie kontrahovaných kapacít“ – teda rezervovaných letov a ubytovaní. A to tak, aby sa ponuka vyrovnala s dopytom, vysvetľuje Bajaník.

Viaceré hotely a penzióny tak už cítia menší záujem o ubytovanie. Ľudia, ale aj zástupcovia cestovných kancelárií sú podľa Jany Varinskej zo Slovenskej asociácie cestovných kancelárií zmätení. "Ľudia rušia zájazdy do Talianska a mnohí zisťujú možnosti zrušenia zájazdov do celého sveta,“ hovorí. Záleží však od toho-ktorého dovolenkára. Zatiaľ viac-menej rozhoduje aj dátum objednaného zájazdu. No nájdu sa aj takí, čo už rušia aj jesenné termíny.

Zrušenie väčších akcií už registruje aj majiteľka penziónu Reslih Denisa Ogino. "Náš penzión je náš chlebodarca a živiteľ ďalších asi 15 rodín. Uzavretie prevádzky by bolo pre nás veľkým existenčným problémom,“ hovorí. Dúfa, že im pomôže ministerstvo dopravy – situácia sa totiž netýka len hostí, ale aj prevádzkarov a zamestnancov. "Vidím veľkú dieru v tom, kto bude chrániť nás majiteľov prevádzok v rámci zmarených ziskov,“ hovorí Ogino.

Letenky aj hotely sú vyplatené

"Izrael zaviedol automatickú karanténu na 14 dní pre cudzincov. To znamená, že zájazdy sa nedajú realizovať,“ hovorí konateľ cestovnej kancelárie DAKA David Gavaľa. Práve táto destinácia patrí medzi ich najúspešnejšie zájazdy. Aj na tento a budúci týždeň ho majú úplne vypredaný. Letenky nie je podľa neho možné stornovať, rovnako ani hotely. Cestovka pritom už všetko vyplatila vopred.

V prípade zrušenia zájazdu zo strany cestovnej kancelárie majú klienti nárok na vrátenie peňazí do 14 dní. "Je to likvidačné nielen pre cestovné kancelárie, ale aj pre dopravcov a hotely,“ hovorí Gavaľa. Cestovnej kancelárii v tejto situácii nepomôže ani prípadné poistenie. To sa totiž na koronavírus nevzťahuje.

Olej do ohňa priliala aj Slovenská obchodná inšpekcia. Tá odporúča cestovkám "odstúpenie cestujúceho od zmluvy o zájazde akceptovať a vrátiť cestujúcemu všetky prijaté finančné prostriedky za zájazd“.

Podľa ministerstva zahraničných vecí je možné storno poplatok dopustiť len v prípade oficiálneho vyhlásenia o neodporučení cestovania do konkrétnej oblasti alebo krajiny. „V súčasnosti platí, že pri zrušení zájazdu zo strany klienta z titulu koronavírusu klient platí storno poplatok,“ hovorí Bajaník.

Dôkladná dezinfekcia

Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) vydala na svojom webe aj pokyny pre ubytovacie a stravovacie zariadenia na Slovensku. Odporúča im dezinfekciu prípravkami s liehom. „Nezabúdajte na lojalitu vašich hostí, ktorá sa buduje ťažko a do ktorej ste investovali veľa času a prostriedkov,“ píše asociácia. Preto apelujú, aby hotelieri prehodnotili storno poplatky.

Svetová organizácia OSN pre cestovný ruch očakáva, že počet zahraničných turistov v tomto roku klesne. A to o 1 až 3 percentá z pôvodného očakávaného nárastu 3 až 4 percentá. Išlo by tak o prvý medziročný pokles počtu zahraničných turistov od roku 2009.

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #hotel #cestovné kancelárie #koronavírus #storno