Gumové medvedíky pre dospelých rozhnevali Haribo

Kto by nepoznal gumové cukríky pre deti? Jedny z najznámejších sú medvedíky od nemeckej spoločnosti Haribo. Len nedávno sa na trhu objavila verzia pre dospelých s alkoholovou náplňou od španielskej značky Osito & Co. – v preklade Medvedík a spol. To nemeckého výrobcu s vyše storočnou tradíciou viac ako rozčertilo. A rozbiehajúcemu sa startupu, za ktorým stojí Ander Mendéz, Tamar Gigolashviliová a Julen Justa z Baskicka, zaslal v januári list s príkazom na zastavenie činnosti.

07.02.2020 14:00
debata
Foto: lchovanec
haribo, infografika

Spoločnosti Haribo sa totiž nepáči tvar ich produktu. A to medvedík. Ten vraj od nepamäti charakterizuje práve najpredávanejší produkt Hariba. „Gumové medvedíky plnené alkoholom, ktoré sa v Španielsku predávajú pod značkou Osito & Co., sa nápadne podobajú na celosvetovo známy a najúspešnejší produkt značky Haribo – zlaté medvedíky,“ povedala pre denník Pravda hovorkyňa spoločnosti Haribo.

Nemecký výrobca medvedíkov tiež požiadal startup o prepis domény ositoconalcohol­.com. Vývoj situácie mladú trojicu prekvapil. "List, ktorý mi podal kuriér, bol v angličtine. Už vtedy som vedel, že je zle. Keď som si však prečítal, že nás nadnárodná spoločnosť obviňuje z nelegálnej činnosti, takmer sa mi zrútil svet. Ako som sa v 24 rokoch mohol dostať do takýchto problémov?“ hovorí pre denník Pravda výkonný riaditeľ Osita Ander Mendéz.

Za všetkým je nápad oživiť obľúbenú detskú sladkosť troškou alkoholu a osloviť tak úplné iné publikum. Prvé dni boli podľa Mendéza ťažké. "Niektoré výrobné závody sa na nás pozerali ako na bláznov až do chvíle, keď sa začali predávať prvé balenia,“ hovorí. Svojich zákazníkov si však našli takmer okamžite. Trio uspokojovalo dopyt prostredníctvom predaja cez internet, ale aj v miestnych baroch a diskotékach. Obľúbenosť alkoholických medvedíkov narástla, keď ľudia objavili pestrú ponuku príchutí, ako je gin s jahodou, whisky s kolou či vodka s pomarančom. Možno zavážilo aj to, že sedem medvedíkov sa rovná jednému poháru piva či vína. Každý cukrík totiž obsahuje 15 percent alkoholu. Za deväť eur sa dá online kúpiť 70-gramové balenie.

Podľa špecialistu na PR Tomáša Halána legitimita tvrdenia spoločnosti Haribo závisí od toho, či má osobitnú právnu ochranu aj na tvar svojich cukríkov. „Na porovnanie, medveďa má vo svojom znaku napríklad mesto Berlín, ktoré ho používa na rôzne propagačné účely a mohlo by si v jeho tvare vyrobiť aj cukríky či podobné reklamné predmety,“ hovorí Halán. Nárokovať si teda tvar svojho výrobku bez ochrannej známky je podľa neho sporné.

Nejde o prvý spor nemeckého medvedíkového kráľa. Ešte roku 2012 sa Haribo súdilo so švajčiarskou značkou Lindt. Vtedy mu prekážali čokoládové medvedíky v zlatom obale. Po niekoľkých rokoch súdnych naťahovačiek vyhrali Švajčiari. Súd totiž rozhodol, že čokoládové medvedíky značky Lindt nemajú s tými gumovými od Hariba nič spoločné.

Haribo: Zákazník sa môže pomýliť

Spoločnosť Haribo sa podľa jej hovorkyne oprávnene bojí, že si zákazníci neznalí veci tieto dva odlišné produkty podvedome zamenia. „Haribo svojimi výrobkami podporuje detskú radosť a občasné maškrtenie tínedžerov a dospelých. Proti požívaniu alkoholu neplnoletými osobami sa zásadne vyhraňujeme, a preto nechceme byť akýmkoľvek spôsobom spájaní so značkou Ositos & Co. a ich produktmi,“ povedala hovorkyňa.

Argumenty bonnského rodinného magnáta považuje trojica za vymyslené. Ich medvedíky sú vzhľadovo väčšie a dajú sa kúpiť len na miestach, kde sa podáva alkohol. Alebo na internete a vždy viditeľne označené ako produkty určené plnoletým osobám. „Nielenže sú naše medvedíky väčšie, ale ich vzhľad je oveľa jednoduchší v porovnaní s typickým medvedíkom značky Haribo. A navyše aj lepšie chutia,“ hovorí Mendéz. Podľa neho je medveď predovšetkým žijúce zviera a nie tvar sladkosti, na ktorý sa vzťahujú autorské práva.

Dôvod na obavy nevidí ani Halán. „Ak je produkt riadne označený a zároveň obsahuje informáciu, že ide o výrobok s obsahom alkoholu, nemyslím si, že by si spotrebitelia mohli tieto dva výrobky zameniť,“ povedal.

Španielsky startup: Nevzdáme sa

Ako spor nakoniec dopadne, zatiaľ nie je jasné. Mladých podnikateľov limituje nedostatok finančných prostriedkov, no nechcú sa dať zastrašiť. „Dostali sme stovky e-mailov od ľudí, ktorí sú na našej strane, no aj od malých firiem, ktoré sa stretli s podobným problémom,“ povedal Mendéz. Chcú preto bojovať v mene všetkých mladých podnikateľov, ktorí musia čeliť tlaku obrovských korporátov, dodáva. Mendéz verí, že nakoniec s cukríkovým magnátom nájdu spoločné riešenie.

Ak sa to nepodarí, Osito je pripravené spustiť crowd-fundingovú akciu na zozbieranie sumy potrebnej v prípade súdneho procesu. Strach, že by dostatok financií nevyzbierali, Mendéz nemá. Alkoholové medvedíky si totiž svojich priaznivcov našli už aj mimo Španielska. V súčasnosti medzi ich zákazníkov patria aj Francúzi a Briti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #alkohol #konkurencia #haribo