Žilinskej Kii hrozí zastavenie výroby

Štrajk autodopravcov zašiel už do krajností. Blokáda hraníc vyústila do obmedzenia automobiliek, na ktoré je odkázané slovenské hospodárstvo. Viacerým domácim fabrikám totiž začali chýbať súčiastky, ktoré zostali v uviaznutých nákladiakoch. Podľa viacerých manažérov domácich fabrík by mohol dlhotrvajúci štrajk autodopravcov ochromiť celú slovenskú ekonomiku.

, 29.01.2020 18:15
kia Foto:
Už v najbližších dňoch môže prísť k úplnému zastaveniu výroby automobilov na Slovensku.
88

"Ak sa situácia nezlepší, budeme nútení zastaviť výrobu automobilov,“ povedal v stredu hovorca Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák. Rovnakej hrozbe čelili všetky automobilové závody vyrábajúce na Slovensku. Pre chýbajúce súčiastky musela už v noci z utorka na stredu obmedziť výrobu trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia. Problémy vo výroba hlási aj bratislavský Volkswagen Slovakia.

Únia autodopravcov v stredu podvečer rokovala, ako ďalej. Rokovanie sa skončilo až po uzávierke tohto vydania. Mesto Ružomberok štrajk prerušilo tým, že zakázalo dopravcom zhromažďovať sa na území mesta. Vláda odmietla dopravcom navýšiť pomoc na údajne požadovaných až 100 miliónov eur. „Myslím si, že poskytnutie zliav z mýta v objeme osem miliónov eur a úľavy na dani z motorových vozidiel v objeme 33 miliónov eur je veľmi férová ponuka, ktorá výrazne zlepší postavenie slovenských autodopravcov,“ uviedol premiér Peter Pellegrini a dodal, že obmedzovanie automobiliek štrajkom je neprípustné. Polícia včera štrajk zatiaľ nerozpustila.

„Automobilový priemysel sa aktuálne nachádza v náročnom období, keď naše podnikanie ovplyvňujú nepriaznivé globálne a lokálne podmienky. Súčasná vypätá situácia na Slovensku ohľadom podmienok podnikania v cestnej doprave tomu neprospieva a je ďalším faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje konkurencieschop­nosť Slovenska v medzinárodnom meradle,“ povedala hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Haprujúci motor ekonomiky

Ešte pred spustením blokády slovenských ciest automobilka pre nedostatok zákaziek oznámila zrušenie zmien pripadajúcich na záver prvého februárového týždňa. Zamestnanci sa pritom len prednedávnom vrátili z celozávodnej dovolenky, ktorá trvala od 20. decembra 2019 do 8. januára 2020. Už dosť ťažkú situáciu vo výrobe môže ešte viac skomplikovať neskoré dodávanie súčiastok z dôvodu kamiónmi blokovaných ciest. „Tento stav spôsobuje komplikácie, ktoré znamenajú dodatočné neplánované náklady, a môže v krátkodobom horizonte viesť k výpadkom výroby v spoločnosti Volkswagen Slovakia a mať tak ďalšie negatívne hospodárske vplyvy,“ dodala Kovarovič Makayová.

Ako prvá hlásila problémy trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia, ktorá v noci z utorka na stredu musela obmedziť výrobu. Produkcia vo výrobných halách sa rozbehla okamžite po tom, čo dorazili chýbajúce súčiastky. Fabrika v súčasnosti ťaží z rastúceho záujmu zákazníkov o malé vozidlo Peugeot 208, ktoré sa na Slovensku vyrába aj v čisto elektrickej verzii. „Ak sa nič mimoriadne nezmení, v tomto roku plánujeme vyrobiť viac vozidiel ako minulý rok,“ uviedol hovorca Groupe PSA Slovakia Peter Švec. V roku 2019 slovenský závod francúzskeho automobilového koncernu vyrobil 371¤152 vozidiel.

Automobilový priemysel je posledné roky motorom slovenskej ekonomiky a priamo zamestnáva 177-tisíc ľudí. Štyri automobilové závody minulý rok vyrobili viac ako 1,1 milióna nových vozidiel. Z celého priemyslu Slovenskej republiky tvorí výroba automobilov až 49,5 percenta a vývoz osobných motorových vozidiel tvorí 46,6 percenta celkového exportu.

„Výpadky v dodávkach znižujú kredibilitu automobilového priemyslu na Slovensku, ako aj pohľad investorov na našu krajinu. Aktuálna situácia vytvára dojem, že si naša krajina nedokáže sama riešiť svoje problémy,“ povedal Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. Ten preto vyzýva na rýchle vyriešenie celého sporu a odmieta, aby bol priemysel rukojemníkom v spore slovenskej vlády a Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).

Problémy hlásia aj oceliari

Blokovanie cestnej dopravy ohrozuje výrobu celého slovenského priemyslu. Veľké množstvo surovín dovážajú kamiónmi napríklad Železiarne Podbrezová. „Vzniknuté komplikácie sa nám nepáčia, ale na druhej strane musíme konštatovať, že štrajk je legitímnou formou prejavu nespokojnosti a ochrany práv,“ povedal riaditeľ železiarní Vladimír Soták. Podľa neho príliš dlhé blokovanie cestnej dopravy môže spôsoby obrovské straty viacerým domácim fabrikám a niektoré podniky môžu v krajnom prípade aj skrachovať.

Zastavená cestná doprava komplikuje oceliarom aj vývoz hotových produktov. „Ak naše produkty nedorazia podľa objednávky do cieľa, hrozí, že sme naše plechy vyrobili, predali, ale načas nedoručili a nakoniec možno stratíme zákazníka. V tom prípade by sme žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku,“ uviedol hovorca U. S. Steel Košice Ján Bača.

Za súčasnou blokádou ciest stoja nespokojní majitelia prepravných firiem. Nepáči sa im, že pri súčasnom nastavení väčšina mýtnych peňazí končí vo vreckách súkromnej spoločnosti a len minimum zdrojov sa použije na výstavbu domácich diaľnic a rýchlostných ciest.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
88 debata chyba
Viac na túto tému: #štrajk autodopravcov #priemysel #Kia Motors Slovakia #automobilky