Kauza ruskej ropy od Lukoilu? Na Slovensko prúdi vo veľkom

Keď v júli na svetlo sveta vyplávalo, že ruská spoločnosť Lukoil nedodáva Slovensku a Maďarsku ropu, vyvolalo to rozruch. Vládni politici z Bratislavy, aj Budapešti tvrdo kritizovali údajného vinníka – Kyjev – a spomínali energetickú krízu.

28.08.2024 14:24
debata (43)
Nácvik vojenskej prehliadky v Banskej Bystrici
Video

Žiadna ropná kríza pre obe krajiny sa ale nekonala. Práve naopak. Objem ropy, ktorý na Slovensko a do Maďarska prúdi z Ruska, dokonca v júli prekonal množstvo, ktoré sem pritieklo v mesiacoch predtým. Ukazujú to dáta od zdroja agentúry Bloomberg, ktorý nechcel byť menovaný a ktorý pôsobí v tomto odvetví.

V júli tak z Ruska dokopy pritieklo 792-tisíc ton ruskej čiernej suroviny. Z toho 356-tisíc ton na Slovensko a 436-tisíc do Maďarska. V júni to bolo dokopy len skoro 540-tisíc ton a v máji iba takmer 528-tisíc ton ropy. Dodávky čierneho zlata sa tak vyrovnali tým, ktoré sem prúdili v januári a februári tohto roka.

SR Bratislava Premiér Doprava Kontrolný Deň BAX Čítajte viac Z Viedne do Bratislavy cez tunel. Štát plánuje obrovskú investíciu pre motoristov

Kauza nemala vplyv ani na ceny benzínu a nafty na slovenských pumpách. V čase prichádzajúcich správ o zastavení dodávok od Lukoilu ceny zamierili mierne nadol. Je to z dôvodu, že táto regionálna epizóda nemá šancu zamávať s cenami ropy na svetových trhoch. S cenami skôr hýbe politická neistota na Blízkom východe.

Dôvod? Lukoil nahradila iná ruská ropná spoločnosť Tatnefť, tvrdí zdroj Bloombergu. Tatnefť tak nahradil väčšinu chýbajúcich dodávok cez ropovod Družba od Lukoilu, pretože naň neplatia protiruské sankcie. Obe ropné ruské spoločnosti sa nechceli k situácii vyjadriť.

Pomohli Tatári

Nenastal teda ani najmenší výpadok v dodávkach, hoci Budapešť aj Bratislava varovali, že u nich doma môže nastať palivová kríza, hovorí český ekonóm Lukáš Kovanda. Pripomína, že sankcie neplatia ani na Rosnefť, teda ďalšiu ruskú ropnú spoločnosť.

Kovanda dodáva, že za dodávky ropy môžeme byť vďační Tatárom. „Špičky Tatnefťu sú v úzkom napojení na Kremeľ. Veď jeho predseda predstavenstva, Rustam Minnichanov, je súčasne hlavou štátu Tatarstan, oddaný Vladimirovi Putinovi. Tatnefť má aj svoje korene v Tatarstane. Jeho spomínaný šéf je sunnitský moslim, aj celý podnik tak ťaží zo svojej blízkosti islamskému svetu,“ hovorí český analytik.

Maďari pracujú na riešení

Posledné správy však hovoria, že ruská ropa od Lukoilu by mohla predsa len prúdiť do Maďarska. Maďarská rafinéria MOL, pod ktorú spadá aj bratislavská rafinéria Slovnaft, aktuálne rokuje, aby sa dodávky podarilo obnoviť. Povedal to minulý týždeň v Budapešti šéf úradu vlády Gergely Gulyás, ktorý sa posťažoval, že Maďarsko ani Slovensko nedostali v tejto záležitosti žiadnu podporu od Európskej komisie. S odvolaním sa na server atv.hu o tom informoval spravodajca TASR v Budapešti. Riešenie spočíva v tom, že Maďari prevezmú ruskú ropu na rusko-ukrajinskej hranici a budú zodpovední za tranzit. Ten nesie aj riziká v prípade poškodenia ropovodu z dôvodu vojny. V praxi to bude znamenať, že MOL si za ruskú ropu priplatí. „Dúfame, že z dlhodobého hľadiska bude zabezpečená dodávka ropy na tranzitne rizikovom ropovode,“ dodal hovorca. Podľa jeho slov je obzvlášť poľutovaniahodné, že ani v tomto prípade Európska komisia nekonala na ochranu členských štátov. „Napriek tomu musím povedať, že sa zdá, že energetická bezpečnosť môže byť týmito dohodami zaručená dlhodobo,“ hovorí.

Brusel: Nebolo treba pomáhať

Európska komisia nevyhovie žiadosti Maďarska a nezačne konzultácie s Ukrajinou v súvislosti s jej sankciami uvalenými na ruskú spoločnosť Lukoil. Preprava ropy z Ruska do Maďarska totiž nepodlieha sankciám, uviedla eurokomisia pre maďarskú komerčnú televíziu ATV, informoval spravodajca TASR v Budapešti. Očakáva sa tiež, že Maďarsko sa časom odstaví od ruských fosílnych energetických nosičov, dodala komisia. Šéf úradu vlády Gergely Gulyás vyhlásil, že existuje veľká šanca, že maďarská ropná spoločnosť MOL bude schopná uzavrieť príslušné dohody, aby neboli blokované dodávky ropy do Maďarska cez Ukrajinu. Gulyás spresnil, že technicky to bude znamenať, že hoci bude preprava drahšia a MOL bude znášať riziko tranzitu od rusko-ukrajinskej hranice, existuje zákonné riešenie, ktorým sa dá preprava zabezpečiť. Podľa Gulyása Maďarsko ani Slovensko nedostali žiadnu podporu z Bruselu. „V skutočnosti vidíme, že Brusel neposkytuje ochranu členom EÚ pred správaním sa krajiny mimo Európskej únie, ktorá porušuje asociačnú dohodu uzavretú s úniou,“ uzavrel vo štvrtok Gulyás. (tasr)

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #ropa #Slovnaft #MOL