Sulík: Nie som libertarián, ale neoliberál, Blaha to nepochopí. Zákaz spaľovákov je najväčší nezmysel

Zákaz používať nové autá na spaľovací motor od roku 2035 považuje za najväčší nezmysel v poslednom čase. Nie je proti elektromobilom, ale ľudia si za ne budú musieť priplatiť. Preto rozbehol aj petíciu proti zákazu "spaľovákov", na ktorom sa dohodli členské štáty EÚ s automobilkami.

13.05.2023 05:00
Richard Sulík, Foto:
Richard Sulík.
debata (125)

„Myslím, že drvivá väčšina ľudí si myslí, že elektrické autá sú fajn a nech tu teda sú, ale je nezmysel na ich podporu zakazovať nové autá so spaľovacími motormi. Treba to nechať na súťaž technológií a konceptov. To si podľa mňa myslia. Ja som bol tiež veľký fanúšik elektrických áut. Tesla bola najväčšia frajerina, len infraštruktúra tu jednoducho nie je dostatočná,“ hovorí v rozhovore pre denník Pravda predseda Sasky Richard Sulík.

Vedie Sulíka k takýmto krokom libertariánstvo? „Nie som libertarián. To sú takí, ktorí chcú sprivatizovať súdnictvo. To ja nie som. Som neoliberál. Znamená to, že som síce za slobodný trh a jednotlivca, ale chápem, že na niektorých miestach zasahuje do života ľudí štát. To je neoliberál. Súhlasím s tým, že o základnú mieru solidarity nech sa stará štát. Je tu sociálny systém či charita, ktorá sa stará o sociálne slabších,“ hovorí o sebe Sulík.

VIDEO: Richard Sulík aj o kampani proti zákazu spaľovacích motorov.

Na akom aute jazdíte?

Najviac jazdím na Škode Superb. Je to služobné auto, ktoré kúpila strana SaS a mám ho k dispozícii ako predseda strany.

Kedy si kúpite elektromobil?

Niekedy, keď budú na to vhodné podmienky. Dúfam, že vtedy to už bude vedieť aj samo šoférovať. Ale neviem, kedy presne to bude.

Je kampaň proti zákazu spaľovacích motorov jednou z hlavných tém vo vašej volebnej kampani?

Je to jednou z tém. Máme ale aj ďalšie iné témy. Sú nimi napríklad ochrana hotovosti. Sme za to, aby v Ústave SR bolo napísané, že občania majú právo zachovávať si úspory v hotovosti. Ďalej chceme, aby deti nedostávali domáce úlohy. Tém máme viacero.

Prečo ste si vybrali tému zákazu spaľovacích motorov?

Považujem to za najviac nezmyselný zákaz za posledné roky. Je pekné mať elektroautá, ale je potrebné sa pozrieť na to, odkiaľ elektrický prúd pochádza. Napríklad v Nemecku spália historicky najviac uhlia, z ktorého vyrobia elektrinu, a to preto, lebo si odstavili jadrové elektrárne. Majú asi milión elektromobilov a tretina z nich jazdí de facto na uhlie. To je také absurdné, že sa proti tomu treba jasne postaviť.

sulík Čítajte viac Cena elektromobilov letí nadol, bod zlomu príde onedlho. Sulík narazil na realitu

Čo si myslíte, aký majú ľudia názor na elektrické autá?

Myslím, že drvivá väčšina ľudí si myslí, že elektrické autá sú fajn a nech tu teda sú, ale je nezmysel na ich podporu zakazovať nové autá so spaľovacími motormi. Treba to nechať na súťaž technológií a konceptov. To si podľa mňa myslia. Ja som bol tiež veľký fanúšik elektrických áut. Tesla bola najväčšia frajerina, len infraštruktúra tu jednoducho nie je dostatočná.

Vybrali ste si tému boja proti zákazu spaľovacích motorov na základe prieskumu?

Zisťovali sme si to aj napríklad v ankete, ktorú sme rozposielali na naše mailové adresy. Pýtali sme sa ich, čo ľudí najviac zaujíma. Táto téma patrila medzi tie, ktoré ich zaujímajú.

Čítali ste náš komentár na denníku Pravda o vás a o elektromobilite?

Nie. Povedzte mi. Asi som to čítal, ale nespomínam si teraz.

Snažili sme sa porovnať vaše tvrdenia o elektromobilite s realitou. Aj na základe toho, čo hovoria rôzne analýzy či štúdie. Napríklad jedna hovorí o dostupnosti elektrických áut. O pár rokov, konkrétne okolo roku 2027, cena nových elektrických áut bude nižšia ako tých na benzín či naftu. Nie je z vašej strany zavádzajúce, keď hovoríte, že elektromobily nebudú dostupné pre všetkých?

Tvrdíme, že nebudú. Vysvetlíme prečo. Ja som čítal obrovské množstvo analýz. Stopäťdesiat rokov dozadu veľké pobúrenie spôsobila analýza, ktorá odhadovala, že ak vývoj v doprave pôjde takto ďalej, tak ulice európskych miest budú zahádzané konským trusom. Zabudli na to, že možno príde auto. Lebo to sa nedalo vedieť. Takisto som čítal analýzu Svetovej banky, ktorá v 2010. tvrdila, že sa v 2012. Grécko vráti na finančné trhy. Vrátilo sa o osem rokov neskôr, aj to za pomoci Európskej centrálnej banky.

Vráťme sa k tej dostupnosti elektrických áut.

Keď v 2027 majú byť lacnejšie, tak prečo je potrebné autá na spaľovací motor zakazovať? O to skôr sa nemusela EÚ unúvať so zákazom. Ľudia by automaticky prešli na elektromobil. Dnes benzín a nafta sú extrémne lacné energonosiče. Sú také lacné, že štát si môže dovoliť si pýtať asi 70 percent dane z nich. Ak stojí nafta 1,5 eura, tak vyše eura sú dane. Na elektrine to tak nie je. Nemá veľké spotrebné dane. Ako sa budú postupne rozširovať elektroautá, tak štáty budú musieť prísť aj so spotrebnou daňou na elektrinu. Na Slovensku by výpadok v spotrebných daniach bol na úrovni 1,5 miliardy eur. Ak prejdú všetci na elektrické autá. V Británii už zavádzajú daň z elektromobilov. Preto hovoríme, že bežný človek si to nebude môcť dovoliť. Bude to citeľne drahšie, ako je individuálna mobilita dnes.

Už to nie sú len analýzy, ktoré hovoria o tom, že budú elektrické autá lacnejšie. V Číne je priemerná cena elektrického auta o 33 percent nižšia ako toho so spaľovacím motorom.

Tomuto neverím. Chcel by som vidieť podklady. Ak to tak skutočne je, tak je to dobré. O to nezmyselnejší je zákaz áut so spaľovacím motorom. To je, ako keby išli zakazovať konské vozy. Tak načo, ak je to lacnejšie, prečo by sme to mali zakazovať?

Skôr ako o zákaz ide o dohodu všetkých vrátane Slovenska. Automobilky mali prísť s elektromobilmi, štát si mal spraviť úlohu v budovaní infraštruktúry. Prečo hovoríte teda o zákaze?

Je to dohoda o zákaze. Ľudí to poškodí. Automobilky nech sa dohodnú. Volkswagen mal obrovskú celosvetovú kauzu s názvom Dieselgate, kde evidentne podvádzali. Pre Volkswagen je to pekné riešenie opustiť trh naftových a benzínových motorov a venovať sa elektroautám. Mňa Volkswagen nezaujíma, ale zaujímajú ma milióny motoristov na Slovensku. Pre nich bude individuálna mobilita drahšia. Elektrina dnes nie je zaťažená spotrebnou daňou z uhľovodíkových pa­lív.

Nie je to z vašej strany surfovanie na vlne euroskepticizmu, keď hovoríte, že bruselskí úradníci nám idú niečo zakazovať?

Hovorím to, že od roku 2035 je zakázané v EÚ predať vozidlo so spaľovacím motorom.

Pozor. Ide len o nové autá so spaľovacím motorom.

Áno, nové autá so spaľovacím motorom. To znamená, že automobilkám je jedno, na čom budú zarábať. Nám ide o štyri milióny motoristov, pre ktorých sa predraží osobná mobilita. Skôr či neskôr prídu dane na elektrinu. Potom to bude drahšie. Ak aj neprídu, tak dnes sú elektromobily drahšie. Neverím, že v Číne sú o 33 percent lacnejšie. Potrebujem na to dôkaz. V Európe viem, že všetky stoja okrem jedného elektromobilu viac ako 30-tisíc eur. Ak budú aj lacnejšie v budúcnosti, tak je to v poriadku. Nech si elektrické autá ľudia kupujú. Sme len proti zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom na benzín a naftu.

sulik Čítajte viac Čo sa dialo v Expo Dubaj za čias Sulíka? Hirman teraz odkrýva veľké nezrovnalosti

V predvolebnom videu však nehovoríte, že ide o nové autá. Navodzuje to dojem, ako keby ste hovorili ľuďom, že od roku 2035 si už nekúpia žiadne auto so spaľovacím motorom na benzín a naftu.

Nespochybňujem, že sú to nové autá. Nehovorím to vo videu, poviem to kedykoľvek. Sú to nové autá a ich životnosť nie je sto rokov. To má len pár veteránov. Do 15 rokov od zákazu veľká väčšina áut so spaľovacími motormi už nebude.

Spomínali ste, že tu nie ste za automobilky, ale za ľudí. Prednedávnom vyšla štúdia spoločnosti Allianz. V nej opisuje dôsledky rozmachu čínskych elektromobilov v Európe. Píše sa tam, že čínska konkurencia môže pripraviť európske automobilky až o sedem miliárd eur zisku ročne. Vplyv to bude mať aj na ekonomiky Nemecka, Česka či Slovenska, ktoré sú závislé od automobilového priemyslu. Mohli by čeliť ešte väčšiemu vplyvu, a to v ekvivalente 0,3 až 0,4 percenta hrubého domáceho produktu.

To je o dôvod viac nezakazovať autá so spaľovacím motorom. Ak ich zakážeme od roku 2035, tak o to ľahšie čínske autá sa tu budú predávať. Nebudú tu mať konkurentov vo forme áut so spaľovacím motorom. Ak sa pozriete, kde sa ťažia hlavné suroviny do baterky – teda kobalt, meď, nikel, lítium a kovy vzácnych zemín – tak ťažobné práva na ne má zo 60 až z 95 percent celosvetovej kapacity práve Čína. Týmto zákazom sa ženieme do závislosti od Číny.

Pripadá nám to, ako keby ste sa snažili zvrátiť trend elektromobility. Veľké automobilky do toho investujú miliardy eur, Čína s 1,5-miliardovou populáciou vo veľkom produkuje elektroautá, a my tu na päťmiliónovom Slovensku ako keby sme sa snažili zastaviť čas. Prečo?

Ja nehovorím, že som proti elektromobilom. Nech sú všetky dostupné aj na Slovensku. Nechcem nič zakazovať. Nie je nič spiatočnícke na tom, keď hovorím, že elektromobilita je fajn, podporujme ju, ale nezakazujme si to, čo tu existuje. Zákazom nových áut so spaľovacím motorom vlastne zahodíme 150 rokov vývoja v oblasti strojárstva a automobilizmu do koša. Nevidím zmysel v zákazoch. Nechcem ani vrátiť čas. Možno ja si kúpim elektroauto. Nevylučujem to. Nerozumiem len tomu zákazu. Hovorím vám, že určite však dôjde k predraženiu individuálnej mobility.

Ten rok 2035 nebol vymyslený náhodne. Je to súčasť širšieho boja proti hrozbám, ktoré prináša zmena klímy. Niekto by mohol povedať, že beriete na ľahkú váhu klimatické zmeny.

Toto zásadne odmietam. Som za ochranu životného prostredia. Ale nie za absurdnú, keď nakoniec zaťažíme životné prostredie omnoho viacej. Ako v Nemecku, kde sa niekto jedného rána zobudil a pre srandu králikov si zakázali atómové elektrárne. Dokopy ich bolo 14 a pokrývali 30 percent nemeckej spotreby elektriny. Tá posledná, čo odstavili, mala výkon ako Mochovce 1 plus 2 plus 3 dokopy. Dnes v dôsledku toho spália historicky najviac uhlia. Každé tretie elektroauto v Nemecku potom jazdí „na uhlie“. Kto tu potom akú klímu chráni, keď im tam autá jazdia na uhlie?

Akú to má spojitosť so Slovenskom, keď tu sa vyrába väčšina elektriny z bezuhlíkového jadra? Taký scenár na Slovensku nehrozí.

Má to spojitosť, že zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035 je platný v celej Európe. Aj v Nemecku. Stúpne dopyt po elektrine aj v Nemecku. Potom vysávajú našu elektrinu z našich jadrových elektrární. Sú to spojené nádoby. Ak by zákaz nedošiel, tak aj oni spália menej uhlia. Nejaký fantasta z Nemecka, úplne odtrhnutý od reality, si povedal, že ide chrániť životné prostredie a výsledok je, že životné prostredie je zaťažené oveľa viac.

Predseda Sasky Richard Sulík. Foto: Ivan Majerský
Richard Sulík, Predseda Sasky Richard Sulík.

Väčšiu spotrebu elektriny budú mať aj tepelné čerpadlá. To znamená, že kúrenie bude z elektriny. Tlačí sa na elektrifikáciu v U. S. Steele Košice. Celé východné Slovensko má príkon 600 až 700 megawattov. Len dve elektrické oblúkové pece oceliarov budú potrebovať 750 megawattov. To sú šialené spotreby. Aj Volvo či prípadná nová baterkáreň Volkswagenu budú potrebovať elektrinu. U nás sa teda znásobí potreba elektriny o 12 rokov. Odkiaľ príde elektrina? Jediné rozumné riešenie je z nového jadrového zdroja. To som rozbiehal ešte ja. Je ale ilúzia, že za 12 rokov tu bude stáť nová atómka. Bude veľká medzera vo výrobe elektriny a budeme ju musieť dovážať. Videli sme, čo sa stalo v lete, keď sme museli dovážať elektrinu. Vtedy bola jej cena na úrovni 300 eur za megawatthodinu (MW), stúpla zo 40 eur. Takýmito zákazmi iba podnietime spotrebu elektriny.

Písali sme článok, kde sme vysvetľovali, že aj keď sa budú pece v U. S. Steele elektrifikovať, nabehne výroba vo Volve, započítajú sa tepelné čerpadlá a elektromobily, chýbali by nám dve terawatthodiny elektriny. To sa dá pokryť aj obnoviteľnými zdrojmi energie.

Jedna oblúková pec má 370 MW príkon. Krát dva je 740 MW. Mochovce 4 budú mať 550 MW. Len na dve pece nebudú stačiť Mochovce 4. Mochovce 3 dnes vyrovnali, že sa vyrobí toľko, čo sa spotrebuje. Mochovce 4 kompletne padnú len na U. S. Steel. A to nehovorím o baterkárni či Volve. Potom prirátajte 8¤000 až 10-tisíc tepelných čerpadiel. A do toho ešte prídu elektrické autá. Som zvedavý, ako bežný človek v Petržalke v paneláku bude dobíjať auto.

Tak k jednému parkovaciemu miestu pridať stĺpik na nabíjanie auta asi nebude veľký problém.

Parkovacích miest sú desaťtisíce. Všetko bude trvať dlho. Bude to spotrebúvať elektrinu. Infraštruktúru za 12 rokov sa bude dať vybudovať, ale elektrina nám nespadne z neba a 12 rokov je krátka doba. Mochovce 4 sa dostavajú a potom nič. Až ja som začal projektovať novú atómku v Jaslovských Bohuniciach.

Čo ste spravili, aby sme tu mali viac elektriny v budúcnosti?

Dal som pokyn, aby pološtátna firma Jadrová energetická spoločnosť Slovenska dala pripravovať piaty jadrový zdroj v Jaslovských Bohuniciach. Pričinil som sa o to, že dostavali jadrový blok Mochovce 3. Boli tam čudesné hry o tom, ako sa Mochovce 3 nemôžu spustiť. Riešil som to na týždennej báze. Výrazne som prispel k tomu, že Mochovce 3 dostali konečne prevádzkové povolenie. Jadrový blok Mochovce 4 sa dokončuje. Neviem, prečo moji predchodcovia nič nespravili, ale ja som spravil to, čo bolo v mojich silách. Tiež som zabezpečil, aby sme mali dostatok jadrového paliva, keď ho sem priviezli lietadlom. Museli vypnúť v lietadle identifikátor letu. Boli to nočné akcie, aby sme mali palivo. Slovenská inovačná a energetická agentúra finančne podporuje tisícky tepelných čerpadiel. A to sa udialo počas môjho úradovania na ministerstve hospodárstva. Urobil som, čo bolo v mojej moci.

Prečo ste zrušili dotácie na elektromobily, keď ste boli minister hospodárstva?

Treba dotovať infraštruktúru, nie autá. Aký zmysel má brať ľuďom dane, aby iná časť ľudí mala lacnejšie autá? Automobilky zarábajú aj na normálnych, aj na elektroautách. Celý koncern Volkswagenu mal za prvý kvartál tohto roka zisk skoro päť miliárd eur, to sú dve tisícky na jedno auto.

Prečo sa nespravili kroky k tomu, aby povoľovacie procesy pre zapájanie obnoviteľných zdrojov boli jednoduchšie? Elektriny z vetra máme len minimum.

Keď idem do Rakúska, prvých 30 kilometrov za hranicami je to pre veterné turbíny hnusná mesačná krajina. Neviem, či chceme mať veterné vrtule napríklad v chránených územiach. Po druhé, tie, čo existujú, nie sú recyklovateľné. Keď sa použijú, zakopú sa do zeme. To je ďalšia absurdnosť. Vyrobí sa to z laminátu, ten sa nedá recyklovať, tak sa to len zakope do zeme. Vietor je tiež nestabilný. Pamätáme si, ako 11 dní v Severnom mori nefúkalo, a čo to spôsobilo.

Nehovoríme, aby sme celý náš energetický mix postavili na obnoviteľných zdrojoch. Nech sú doplnkom k jadrovej energii, ale nech sa rýchlejšie zapájajú do sústavy, keď hovoríte, že elektriny bude málo.

Solárnych zdrojov už máme celkom dosť. Je to zhruba osem percent ročnej spotreby. Súhlasím s tým, aby každá nová stavba alebo každé nové stavebné povolenie mali podmienku, že na strechu či stenu budú musieť ísť solárne panely. Súhlasím s takýmto niečím. Aj napríklad výrobná hala. Nech sa tu všetko pokryje solárnymi panelmi. Som za opatrenia, ktoré chránia životné prostredie, ale musia mať ekonomický zmysel.

No dobre, a v takomto prípade vám nebude prekážať, že ľuďom budeme prikazovať, aby mali na strechách nových domov povinne solárne panely?

Toto už je možno slovičkárenie. Je to podmienka pre novú stavbu. Toto si viem predstaviť. S tým súhlasím a áno, je to príkaz.

Čiže zákaz nových áut so spaľovacími motormi na benzín a naftu vám prekáža, a prikazovať mať povinne solárne panely na nových domoch je už v poriadku?

Treba vždy zvážiť, kedy pristúpime k nejakému príkazu a zákazu. Pristúpiť k tomu, že uplatníme podmienku, že každá nová stavba musí mať v primeranom rozsahu solárne panely, osobne to považujem za primeranú požiadavku. Ale vo všeobecnosti zakázať predaj nových áut so spaľovacím motorom považujem za zákaz, ktorý nevedie k cieľu.

Výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak. Čítajte viac Čo znamená zákaz spaľovákov, emisná norma Euro 7 a čínska konkurencia? Vysvetľuje zástupca automobiliek

Na výrobu solárnych panelov tiež potrebujeme prvky, ktoré sa ťažia v Číne. Tam tá závislosť od Číny už je v poriadku?

S tým nesúhlasím. Čína nemá 60 až 90 celosvetových kontraktov na tie suroviny, ktoré potrebujete na solárne panely. Tie sa v pohode vyrábajú aj v Európe. Z Číny sa dovážajú, lebo sú lacnejšie. To je otázka ceny a dá sa to riešiť. Ak raz nemáte lítium či kovy vzácnych zemín a potrebujete ich, tak ste závislý a neviete si ich nahradiť. V Európe máte mnoho miest, kde sa nachádzajú suroviny na výrobu solárnych panelov. Na baterky nie.

Pramenia tieto vaše názory z toho, že ste libertarián?

Nie som libertarián. To sú takí, ktorí chcú sprivatizovať súdnictvo. To ja nie som. Som neoliberál. Znamená to, že som síce za slobodný trh a jednotlivca, ale chápem, že na niektorých miestach zasahuje do života ľudí štát. To je neoliberál. Súhlasím s tým, že o základnú mieru solidarity nech sa stará štát. Je tu sociálny systém či charita, ktorá sa stará o sociálne slabších. Tento koncept poslanec Ľuboš Blaha nechápe, preto nám nadáva do neoliberálov. Nech to pokojne robí. Som v prvom rade za slobodu jednotlivca. Keď už musíme mať nejaké zákazy a príkazy, nech majú zmysel. Ak tam nie je ekonomický či environmentálny zmysel, tak prečo sa mám tváriť, že to je v poriadku. Odmietam takéto dogmatické postoje.

V statuse na sociálnej sieti píšete, že „Úradníci z presklených bruselských kancelárií nariaďujú 3,7 milióna slovenským vodičom, aké si majú kúpiť auto.“ Ale veď to nie je diktát Bruselu. Nie je to zavádzanie?

Keď mi zakážu si kúpiť spaľovací motor, tak mi to nariadili. Keď prídu s nejakým korunovaným nezmyslom, tak sa treba ozvať. Aj jednoduchšou rečou, ktorá osloví aj bežných ľudí. Čo je na tom zlé?

Narážali sme na to, ako to môže byť diktát z Bruselu, keď tam máme volených aj nevolených zástupcov zo Slovenska. Schválili sme si to predsa teda my všetci.

Neschválili. Urobil tak minister životného prostredia Ján Budaj. Schválil to v rozpore s jasným pokynom, ktorý dostal z parlamentného výboru pre európske záležitosti. Nedodržal pokyn a jednoducho si to len tak dovolil. Ďalšia vec je taká, že o tri roky dôjde k prehodnoteniu zákazu. Je šanca, aby sa rozšírili výnimky. Dnes je len na syntetické palivá. Preto robíme aj takúto kampaň. Ak si toho ľudia budú vedomí, tak vláda o tri roky povie nie. A nielen naša vláda. Prečo by nemala byť výnimka aj na bionaftu, etanol, plyn, LNG a CNG či hybrid. Dnes moderný hybrid menej zaťaží životné prostredie ako elektroauto.

Tu sa podľa nás mýlite. Elektroauto zaťaží životné prostredie menej. Tvrdenie, že moderný hybrid najnovšej generácie má lepšiu bilanciu oxidu uhličitého ako nové elektroauto, je nepravdivé. Dokazuje to aj praktická on-line kalkulačka, ktorá porovnáva spaľovacie autá, hybridy a elektrické vozidlá a ich podiel na emisiách.

Pošlite mi tú štúdiu. Ja takýmto štúdiám neverím.

Vy si vyberáte iba štúdie, ktorým veríte? Potom to vyzerá tak, že si vyberáte hrozienka z koláča, ktoré vám zapasujú do príbehu.

Vy sa odvolávate tiež na štúdie, ktoré tu nezdrojujete.

Tvrdíte v statuse tiež, že výroba elektrického auta totiž vyžaduje šesťkrát viac nerastných surovín ako výroba auta so spaľovacím motorom. Toto máte odkiaľ?

Máme to zazdrojované. Tiež som bol prekvapený z tejto štatistiky. Štúdiu zverejnila Medzinárodná agentúra pre energetiku.

Čo si myslíte o klimatickej zmene?

Životné prostredie si treba chrániť a podporujeme všetky takéto opatrenia. Spolu s mojím bývalým štátnym tajomníkom sme sa pričinili, že tento rok skončí uhoľná elektráreň Nováky. Keby sme to nechali tak, ako to dohodol Robert Fico, elektráreň by skončila až v roku 2031. To je skutočný príspevok k ochrane klímy. Vedľajší efekt bude ten, že sa bude menej kradnúť a menej spotrebúvať alobal. Myslíte si, že chcem žiť vo svete, kde budú plávať ryby hore bruchami a umierať stromy?

V minulosti ste povedali: Ľadovce sa topia, nech sa roztopia. Zamrznú nabudúce. Viacero vedcov, napríklad klimatológa Alexandra Áča, váš výrok pobúril. Nezľahčujete príliš takú vážnu tému, akou je klimatická kríza?

Nepovedal som, nech sa roztopia. Povedal som, že keď teplota stúpne nad nulu, ľadovce sa roztopia, a keď teplota klesne pod nulu, voda zase zamrzne. To sú základy fyziky. Klimatickú krízu nezľahčujem.

Keď sa však roztopia veľké ľadovce, bude to nezvratný proces.

Prečo? Už nikdy v živote nebude mrznúť? Čo sa stane?

Máme na mysli veľké ľadovce v Antarktíde či Arktíde. Bude to mať veľký vplyv na veľa ľudí a mnoho prímorských oblastí na svete.

Neroztopia sa, lebo my hovoríme o oteplení jeden či dva stupne. Ale napríklad na južnom póle je teplota mínus 30 stupňov Celzia. Keď tam bude teplota aj mínus 27, je to skutočne jedno z pohľadu roztopenia ľadu. Vyše 90 percent je ho tam pevninového typu, a ten sa neroztopí. Čo sa môže roztopiť, sú pevninové ľadovce v Grónsku. Kompletný ľad, ktorý by sa mohol roztopiť na severnom póle, nezvýši hladinu vody ani o milimeter.

Vás necháva chladným aj to, keď vedci varujú, že stúpne hladina svetových oceánov z dôvodu klimatickej zmeny?

Ukážte mi, čo presne hovoria.

Čiže myslíte si, že ľudstvo zvládne výzvy spojené s klimatickou zmenou?

Som optimista, myslím si, že to ľudstvo zvládne. Len to netreba preháňať s dogmatickými riešeniami. Ako Nemci pomohli klíme, keď pozatvárali svoje atómky?

Čo vy osobne robíte pre to, aby sa zlepšilo životné prostredie?

Keď som bol šéf bratislavských smetiarov OLO, dotiahol som do Bratislavy tisíc žltých kontajnerov na separovanie plastov. Separujem aj doma. Aj bioodpad v hnedých košíkoch. Napriek tomu si myslím, že naše zálohovanie plastových fliaš nie je dobrý systém. Už pred zavedením tohto systému sa vyseparovalo veľa percent fliaš, a toto percento nestúplo výrazne, no zato stojí desiatky miliónov eur. Som zvedavý na prvú serióznu štúdiu, ktorá zhodnotí vplyv tohto systému a koľko napríklad plastov prestane končiť v prírode.

Máte nového reklamného mága Marka Prchala, ktorý robil kampaň pre českého expremiéra Andreja Babiša, vidíme nové bilbordy po krajine, novú komunikáciu. To vám vyšlo z prieskumov?

To sú naše interné záležitosti, ktoré nebudem komentovať.

V minulosti ste pred voľbami zaujali odvodovým kolieskom. Čo bude nosná ekonomická téma Sasky?

Dôležité bude v týchto voľbách povedať, že strana, ktorá vyvedie krajinu z tejto mizérie, bude musieť mať štyri riešenia. Bude musieť mať riešenia, ľudí, skúsenosti a toto všetko bude musieť spraviť bez korupcie.

A čo tá ekonomická téma – ktorá bude kľúčová?

Budeme presadzovať náš odvodový bonus. Ten v skratke hovorí, že sa vytvorí súbeh medzi nízkou mzdou a sociálnou dávkou. Dnes je to totiž tak, že keď nerobíte, dostanete nízku podporu od štátu, keď robiť začnete, tú podporu vám zoberie a neskôr vás zaťaží aj odvodmi aj daňami. Keď zarábate veľmi málo, dostávate aj podporu, a ak začnete zarábať viac, klesá vám podpora. Odvodový bonus zníži marginálne zdanenie a menej zarábajúci budú mať viac peňazí.

Predstavíte nejaké nové mená na kandidátke, respektíve ako posilu Sasky?

Predstavíme minimálne jedno meno.

Ktoré?

To vám zatiaľ nepoviem.

Prieskumné agentúry vám merajú od 5 do 7 percent, v závislosti od toho, ktorá agentúra to je. To je tesne nad hranicou vstupu do parlamentu. Nechystáte sa s spojiť s nejakou stranou?

Nechystáme sa s nikým spájať.

Ani keď vám o mesiac namerajú niečo vyše 6 percent?

Dnes nám meria nad 5 percent iba Focus, AKO bolo 8 percent, Median medzi 6 a 7 percentami.

Ktorá strana je vám najbližšia, ktorého lídra by ste zavolali piecť pizzu do vašej pizza piecky?

Tu by som mal byť opatrný. S Igorom Matovičom sme varili noky, a pozrite sa, ako to dopadlo.

Neľutujete, že ste sprevádzali nemecký celebritný pár Geissovcov po Slovensku? Politickí oponenti vám to vyčítajú a ešte budú vyčítať.

Premával som sa s Geissovcami tri pracovné dni a jeden víkendový deň. Vôbec to neľutujem. Došli sem, aby natočili jeden diel, nakoniec z toho boli štyri diely. Každý diel vidí priemerne päť miliónov ľudí a je to dobrá reklama pre Slovensko. Prečo by som to mal ľutovať? Zato, že to nejakí ľudia kritizujú?

slovalco Čítajte viac Kauza Slovalco. Hirman prezradil novinky o fabrike. Prestrelka medzi Pentou a vládou, kto má pravdu?

Ako hodnotíte svojho nástupcu v kresle ministra hospodárstva Karla Hirmana?

Veľmi slabý minister. On si nechá hovoriť expert pre energetiku? Ja som od neho čakal viac. Keď sme odchádzali z ministerstva, nechali sme tam pripravený zákon o povinných zásobách plynu, ktorý je postavený na tom, že keď niekto chce predávať a zarábať na plyne, tak nech ho tu máme dosť. Hirman to tak odkladal, že za neho nie je doteraz nič. Alebo memorandum so Slovenskými elektrárňami. My sme vyrokovali ostrú zmluvu a Európska únia ju už aj schválila, no doteraz nie je podpísaná. To stačilo podpísať, prečo nie je podpísaná? Slovenskými elektrárňami sa dal vodiť za nos a dal sa uvariť Namiesto 6,1 terawatthodín máme 2,7 terrawathodín lacnej elektriny. To je vyložene slabý minister. Ale do Košíc šiel kopať základný kameň na automobilku Volvo.

Váš nástupca v kresle ministra hospodárstva Karel Hirman vás obviňuje, že kvôli výstave Expo Dubaj chodia na Slovensko rôzne nezaplatené účty a pohľadávky. Ako je to možné?

Ak Karel Hirman nebol doteraz schopný zorientovať sa v problematike, nedokazuje to príliš veľa o jeho manažérskych kvalitách. V prípade, že má podnety na súdne žaloby, mal by určite konať. Politická kampaň sa robí dobrým programom a kvalitnými výsledkami, nie takto. Expo bolo hodnotené ako úspešná prezentácia Slovenska v zahraničí. Pre detailnejšie otázky odporúčame osloviť vtedajšiu komisárku pre Expo.

Richard Sulík

Predseda Sasky Richard Sulík. Foto: Ivan Majerský
Richard Sulík, Predseda Sasky Richard Sulík.

Bývalý minister hospodárstva. V súčasnosti poslanec za SaS. Stranu zakladal a doteraz je jej predseda.

© Autorské práva vyhradené

125 debata chyba
Viac na túto tému: #Richard Sulík #spaľovacie motory #SASKA