Záhadná flotila indických tankerov čaruje s ruskou ropou

Len 18 mesiacov trvalo indickej spoločnosti Gatik Ship Management, aby sa stala jedným z hlavných globálnych hráčov na trhu s ropu. Od začiatku ruskej agresie na Ukrajine rapídne zvýšila svoj počet tankerov.

06.05.2023 12:46
shutterstock 1916898779 Foto:
Tanker s ropou - ilustračné foto.
debata (9)

Ešte v roku 2021 mala vo svojej flotile len dva tankery. Do apríla tohto roku sa rozšírila až na 58 tankerov. Pôvod spoločnosti je ale veľkou záhadou, všíma si ekonomický portál Financial Times.

Záznamy o firme sa neobjavujú v žiadnych oficiálnych indických záznamoch. Špekuluje sa tom, či nie je napojená na ruskú ropnú spoločnosť Rosneft. Podľa analytikov a obchodníkov je toto prepojenie pravdepodobné, pretože flotila tankerov slúžila počas uplynulých mesiacov najmä na prepravu ropy z Ruska, a to hlavne do indických prístavov.

lavrov Čítajte viac Rusko v indických bankách nahromadilo miliardy rupií a nevie čo s nimi

Je možné, že tam ruskú ropu spracujú a vyvážajú ju spracovanú, napríklad v podobe nafty, do Európy ako palivo už ne-ruského pôvodu.

Napojenie na Rusko

Presná povaha vzťahu medzi oboma významnými hráčmi je ale zatiaľ oficiálne nejasná. Analýza spoločnosti Kpler ukazuje, že indická flotila zvládla za minulý rok prepraviť minimálne 83 miliónov barelov ruskej ropy a ropných produktov.

„Ide o spoločnosť z krajiny, ktorá má voči súčasnému ruskému režimu priateľské postavenie. Za necelý rok nakúpila obrovské množstvo tankerov a takmer výhradne obsluhuje práve ruské zdroje,“ uviedol analytik spoločnosti Kpler Viktor Katona pre denník Financial Times.

Západné sankcie zmenili situáciu na trhu s ropou. V dôsledku cenového stropu je Rusko nútené predávať svoju ropu s výraznou zľavou. Z lacnej ruskej ropy ťaží aj India. Počas prvého štvrťroka tohto roka platila India za jeden barel ropy zhruba 48 dolárov. To je o desiatky eur menej než celosvetový priemer.

Lacnejšie tankovanie

Hlavný ekonóm Trinity bank Lukáš Kovanda poukazuje na to, že do EÚ sa dokonca cez tretie krajiny, takzvané „práčky špinavej ruskej ropy“, dostáva ruská motorová nafta, ktorá je však spracovávaná v rafinériách mimo Rusko, napríklad v Číne, Singapure, Spojených arabských emirátoch či v Turecku alebo Indii, takže formálne ide o ne-ruskú naftu, ktorá teda nepodlieha sankciám.

V súvislosti s poklesom cien ropy očakáva v dôsledku poklesu cien ropy ďalšie znižovanie cien na čerpačkách. „Cenu veľkoobchodných palív, najmä nafty znižuje fakt, že ruská ropa naďalej prúdi na svetové trhy, pričom súčasne už od vlaňajšieho roka sa pre obavu, že to tak nebude, dochádzalo k silnému predzásobeniu trhu,“ uviedol.

Do EÚ sa podľa Kovandu navyše cez tretie trhy dostáva ruská nafta, ktorá je rafinovaná napríklad v Číne, Singapure, Spojených arabských emirátoch, v Turecku alebo Indii.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #ropa #Rusko #India