Vo svetových oceánoch sa objavila záhadná flotila tankerov. Kremľu pomáha obchádzať sankcie

Energetická mapa sveta sa zmenila. Toky ruskej ropy už nesmerujú prevažne na európsky trh, ale do Číny, Indie či Turecka. Dôvodom je embargo na ruskú ropu, ktoré západné štáty uvalili na Rusko v reakcii na jeho agresiu na Ukrajine.

03.04.2023 15:41
shutterstock 602443307 Foto:
Tanker
debata (157)

Aj keď väčšina západných krajín odmietla ruskú ropu a ropné produkty, cestu k novým kupcom si ruská komodita naďalej nachádza po celom svete. Nájsť nových záujemcov o ruskú ropu uľahčuje záhadná flotila tankerov, ktorá zároveň pomáha Kremľu obchádzať západné sankcie.

Odborníci odhadujú veľkosť tejto „flotily duchov“ približne na 600 plavidiel, čo je zhruba desať percent z celkového počtu veľkých tankerov na svete. A čísla stále rastú. Experti na prepravu trávia dni pred monitormi pozorovaním pohybu tankerov cez oceány v snahe zistiť, komu patria. Kto vlastní a prevádzkuje mnohé z týchto lodí, zostáva záhadou.

lod Čítajte viac Plyn je opäť lacný, vďačíme zaň LNG dodávkam. Ako sa dostane z Texasu až k sporákom Európanov?

Obchodovanie s ruskou ropou sa za posledný rok zásadne zmenilo. Západ v snahe odstrihnúť Kremeľ od zdrojov príjmu uvalil na ruskú ropu embargo a zaviedol cenový strop. Embargo na ruskú ropu po mori a cenový strop na úrovni 60 amerických dolárov za barel má dva ciele: aby sa Rusku znížili peniaze za predaj ropy, vďaka ktorým financuje svoju vojnovú mašinériu na Ukrajine. Druhým dôvodom je, aby ropa neprestala prúdiť, no zároveň strop zabezpečí, aby sa jej cena nehnala do nepredvídateľných vý­šin.

Anonymné nákupy tankerov začali rásť

Tak ako spoločnosti postupne končili so svojím biznisom v Rusku, tak aj niektorí prepravcovia už nechceli ďalej s ruskou ropou obchodovať. Mnoho západných prepravcov ukončilo svoje služby. Na ich miesto sa vrhli noví a neznámi hráči, pričom v niektorých prípadoch boli zapojené fiktívne spoločnosti z Dubaja alebo Hongkongu.

Analytici už na konci minulého roka spozorovali zvýšený počet anonymných nákupov. Kupci sa zaujímali prevažne o staré tankery. Plavidlá majú vo všeobecnosti 12 až 15 rokov a očakávalo sa, že v najbližších rokoch budú zošrotované. Z ich poslednej cesty na vrakovisko ich zachránili a využívajú ich na prepravu ruskej ropy.

karel-hirman-branislav-strycek-marta-ziakova-mochovce-20230330-1024x683 Čítajte viac Mochovce sa rozbehli, pocítia to aj domácnosti. Hirman dohodol zľavnenú elektrinu na päť rokov

Rozšírenie „flotily duchov“ poukazuje na dramatické zmeny, ktoré priniesla Putinova vojna na globálny trh s ropou. Rusko v snahe pokračovať so svojím ropným biznisom pretvorilo desaťročia staré obchodné modely a rozdelilo svetový energetický systém na dve časti. „Je tu flotila, ktorá nerobí žiadne ruské obchody, a potom je tu flotila, ktorá takmer výlučne obchoduje s Ruskom,“ opisuje pre CNN situáciu na trhu s ropou Richard Matthews, ktorý je vedúci výskumu spoločnosti EA Gibson. Podľa neho je len niekoľko tankerov, ktoré robia aj jedno, aj druhé.

Toky ruskej ropy sa presmerovali

Európu vystriedala Ázia. Tak by sa dala v jednoduchosti ilustrovať situácia s dodávkami ruskej ropy po ruskej agresii na Ukrajine. Čína v roku 2022 zvýšila dovoz ruskej ropy priemerne na 1,9 milióna barelov denne, čo je o 19 percent viac ako v roku 2021. Dáta priniesla Medzinárodná energetická agentúra. India zvýšila nákupy ešte výraznejšie a zaznamenala 800-percentný nárast na priemerných 900-tisíc barelov denne. V januári dosahoval dovoz do týchto krajín rekordné objemy. Vývoz do Turecka, ďalšieho hlavného odberateľa, tiež pokračoval rýchlym tempom.

Naopak, toky ruskej ropy do Európy utíchajú. Na porovnanie, na konci roka 2021 bol objem ruskej ropy do Európy na úrovni takmer troch miliónov barelov denne. Začiatkom tohto roka to nebol už ani milión barelov ruskej ropy denne.

Na splnenie objednávok z ázijských krajín treba dostatočný počet tankerov. Práve s ich množstvom malo Rusko dlhodobo problém, pretože jeho flotila tankerov bola malá. A práve tu sa scénu prichádza „flotila duchov“.

Odborníci: stopy vedú do ruskej politiky

Analytik lodnej dopravy Matthew Wright zo spoločnosti Kpler rozdelil tankery prepravujúce ruskú ropu na dve skupiny. Nazval ich „šedé lode“ a „temné lode“. „Šedé lode“ od invázie Ruska na Ukrajinu predávali väčšinou majitelia z Európy firmám na Blízkom východe a v Ázii. Na druhej strane „temné lode“ sú staré tankery, ktoré v minulosti prevážali ropu z Iránu a Venezuely. V súčasnosti presadli na ruskú ropu. S ich pomocou sa obchodníci snažia obísť sankcie. Otázne ostáva, kto tieto flotily riadi.

Niektorí odborníci vyslovili svoje podozrenie, že časť fiktívnych spoločností má väzby na „ruský štát alebo niektorých politicky prepojených hráčov“, tvrdí Sergej Vakulenko, bývalý výkonný riaditeľ ruskej ropnej spoločnosti.

Jadro Čítajte viac Zachránia klímu malé jadrové reaktory? Putinova vojna ohrozila podnikateľský sen Billa Gatesa

To, že Rusko našlo nových kupcov, ešte neznamená, že sankcie ruskej ekonomike neubližujú. Rusko už teraz musí napríklad svoju ropu a ropné produkty predávať s výraznými zľavami. Víťazmi celej situácie tak budú obchodníci a krajiny, ktoré budú z ďalšieho predaja ruských produktov profitovať.

Problémom nie je len obchádzanie západných sankcií, ale aj hrozba ropnej havárie na zastaraných tankeroch s pochybnými obchodníkmi. V energetickom sektore panuje znepokojenie, že menej skúsení obchodníci teraz prepravujú ropu na väčšie vzdialenosti a na starších plavidlách s neznámou úrovňou poistenia. Bez dostatočného krytia zodpovednosti za škodu nebude nikto, kto by prípadnú haváriu tankera a vyliatie ropy do oceánu upratal.

„Ak by sa niečo také stalo, bola by to sociálna a environmentálna katastrofa. Malo by nás to všetkých znepokojovať,“ povedal pre Financial Times Rolf Thore Roppestad, výkonný riaditeľ nórskej spoločnosti Gard.

© Autorské práva vyhradené

157 debata chyba
Viac na túto tému: #ropa #Rusko #sankcie #tanker #vojna na Ukrajine