Padlo rozhodnutie. Nové autá na benzín a naftu po tomto dátume už nekúpite

Ministri energetiky EÚ v utorok odsúhlasili legislatívu, v rámci ktorej bude od roku 2035 možné v európskom bloku zaregistrovať len nové autá a dodávky poháňané klimaticky neutrálnymi palivami. Oznámila to švédska ministerka energetiky Ebba Buschová.

28.03.2023 13:32 , aktualizované: 15:15
auto, autá, emisie, doprava, zápcha Foto:
Ilustračné foto.
debata (157)

Hlasovanie ministrov bolo odložené o niekoľko týždňov, keďže Nemecko na poslednú chvíľu požiadalo o výnimku pre tzv. e-palivá. Brusel a Berlín nakoniec cez víkend dosiahli kompromis. Európska komisia sa zaviazala, že vytvorí legálnu cestu pre predaj nových áut so spaľovacími motormi, ktoré budú jazdiť na klimaticky neutrálne palivá.

Súhlasu ministrov EÚ s dlho diskutovanými pravidlami predchádzala dohoda Nemecka s Komisiou, ktorá zaisťuje možnosť naďalej využívať spaľovacie motory poháňané výlučne syntetickými palivami.

SUV Čítajte viac Slováci vo veľkom kupujú autá SUV, ich obľuba rastie. Sú väčšie, pohodlnejšie, no sú s nimi spojené aj problémy

Norma môže vstúpiť do platnosti, pretože s ňou už skôr súhlasili aj europoslanci.

Podľa nového zákona všetky nové predávané autá budú musieť mať od roku 2035 nulové emisie CO2. A od roku 2030 o 55 % nižšie emisie CO2 v porovnaní s úrovňami z roku 2021. Ciele sú navrhnuté tak, aby podporili rýchlu dekarbonizáciu nových vozových parkov v Európe.

Očakávalo sa, že politika EÚ znemožní predaj áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Ale výnimka, ktorú získalo Nemecko, ponúka potenciálnu záchranu tradičným vozidlám.

E-palivá sa vyrábajú syntézou zachytených emisií CO2 a vodíka vyrobeného pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov. Sú považované za uhlíkovo neutrálne, pretože CO2 uvoľnené pri spaľovaní paliva je vyvážené CO2 odstráneným z atmosféry pri výrobe paliva.

VW Čítajte viac Ani bratislavské platy nestíhajú slovenskému Volkswagenu. Pozrite si, ako sa tam zarába

Využitie e-palív je však veľmi kontroverzné, keďže ich cena bude podľa expertov vysoká. Výnimka pre e-palivá tak pomôže najmä producentom drahých športových vozidiel Porsche a Ferrari, ktorí patria k ich zástancom, keďže syntetické palivá predstavujú pre nich spôsob, ako sa vyhnúť ťažkým batériám.

Poľsko v utorok hlasovalo proti zákonu. Taliansko, Bulharsko a Rumunsko sa zdržali hlasovania. Poľsko označilo zákon za nereálny a uviedlo, že hrozí zdraženie áut, zatiaľ čo Taliansko chce, aby aj autá na biopalivá dostali výnimku po roku 2035.

Doprava sa podieľa takmer štvrtinou na produkcii emisií v EÚ.

157 debata chyba
Viac na túto tému: #Brusel #spaľovacie motory