Zákaz spaľovacích motorov? Sulík sa pýta, čo robia Heger a Budaj. Ľudia si elektromobil nebudú môcť dovoliť, varuje

Úplný zákaz spaľovacích motorov bude znamenať, že väčšina obyvateľov si nebude môcť dovoliť kúpiť nové auto. Zníži sa ich prístup k nezávislosti a k mobilite. Elektromobily navyše potrebujú elektrinu a tej je dnes málo. Na tlačovej besede to vyhlásil šéf liberálov Richard Sulík (SaS). Podľa neho Európska únia ženie automobilový priemysel do priepasti.

14.03.2023 11:23 , aktualizované: 16:00
Richard Sulík Foto: ,
Predseda strany SaS a poslanec Richard Sulík
debata (12)

„Je absurdné, ako o téme mlčí poverený premiér Eduard Heger a poverený minister životného prostredia Ján Budaj (obaja Demokrati),“ tvrdí Sulík. Na Rade EÚ nás bude zastupovať podľa neho práve Ján Budaj. „Máme preto obavu, že Slovensko prispeje k tomu, že autá so spaľovacím motorom budú od roku 2035 zakázané,“ vysvetľuje.

Podľa Sulíka sa s tým ešte dá niečo urobiť. Vyzýva premiéra Hegera, aby svoj postoj vysvetlil a aby nesúhlasil so zákazom predaja nových áut so spaľovacím motorom. „Bolo by žiadúce pridať sa k blokujúcej menšine,“ dodal. To sú krajiny ako Nemecko, Taliansko, Poľsko a Česká republika. Brusel podľa šéfa liberálov nesmie zakazovať ľuďom, čo majú a nemajú kupovať.

Peter Čarný, Čítajte viac Jadrový inžinier opisuje, aké budú následky ruského jadrového útoku na Ukrajine

Nedomyslené riešenie

Podľa Jána Oravca (SaS) je nábeh len na elektromobilitu radikálne a nedomyslené riešenie. „Uvedomme si, že elektromobilita je stále len v plienkach. Šesťtisíc je počet evidovaných elektromobilov na Slovensku. Máme asi 1500 nabíjacích staníc na 630 miestach Slovenska. Infraštruktúra tu ešte nie je vybudovaná,“ vymenúva nedostatky.

Podľa neho treba zvážiť súvislosti prechodu len na elektromobily. Poukazuje tiež na to, že ak máme od roku 2035 vyrábať len elektroautá, tak budeme potrebovať 15-krát viac lítia, štyrikrát viac kobaltu a štyrikrát viac grafitu či trikrát viac niklu. Väčšina sa zásob sa pritom nachádza mimo územia EÚ.

Oravec tiež poukazuje na to, aké sú cenové rozdiely medzi bežnými autami a elektromobilmi. „Pokiaľ ide o cenu, tak rozdiel medzi strednou triedou elektromobilu a bežným autom je 13-tisíc eur. Bežní ľudia si to nebudú vedieť dovoliť,“ dodáva.

Sulík sa znížil na úroveň Fica, reaguje Heger

V záujme zbierania lacných politických bodov sa dnes Richard Sulík znížil na úroveň Roberta Fica, zareagoval premiér Eduard Heger na výzvu šéfa liberálov. Poukazuje na to, že Sulík hovorí o téme, ktorá vôbec nie je nová. „Spoločne ju odhlasovala drvivá väčšina členských štátov ešte v lete roku 2022. Európska rodina sa dohodla, že končí výroba vozidiel s naftovým a benzínovým motorom v roku 2035. Uzavreté,“ zareagoval premiér. „Mimochodom, rezort pod vedením Richarda Sulíka s návrhom súhlasil a poskytol podporné stanovisko“ dodal Heger.

Ministerstvo hospodárstva (MH SR) v reakcii uviedlo, že sa aktuálne tvorí pomerne silná skupina významných štátov EÚ, ktorá navrhovaný zákaz od roku 2035 spochybňuje a Slovensko bude určite patriť k aktívnym účastníkom tejto skupiny. Tento postoj rezort hospodárstva už avizoval po jednom z rokovaní prostredníctvom štátneho tajomníka MH SR Petra Šveca, ktorý navyše v danej oblasti dlhoročne pôsobil. Ako zároveň dodáva minister Karel Hirman: „Toto asi ušlo pozornosti pána Sulíka a strany SaS, ktorá sa doteraz tejto téme vôbec nevenovala.“

Plánovaný zákaz spaľovacích motorov

Členské štáty EÚ a Európsky parlament sa už v vlani v októbri dohodli na zákaze predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Proti sa však teraz postavilo Nemecko. Chce presadiť, aby Európska komisia zahrnula výnimku pre autá využívajúce syntetické palivá. Nemecko sa môže opierať o podporu Talianska a Poľska, ktoré sú v EÚ treťou, respektíve piatou najľudnatejšou krajinou.

Portál Politico informuje, že ak sa aliancia pod vedením Nemecka rozšíri, bude to znamenať potenciálne problémy pre legislatívu o zákaze áut, ktorá je kľúčovou súčasťou úsilia EÚ znížiť emisie skleníkových plynov z dopravy.

Na druhej strane sú krajiny ako Holandsko, Švédsko, Belgicko, Dánsko, Luxembursko, Rakúsko a Írsko, ktoré podporujú postupné vyraďovanie spaľovacích motorov v roku 2035. Zákaz spaľovacích motorov je súčasťou širšieho balíka opatrení v boji proti klimatickej zmene, ktoré sú obsiahnuté v tzv. Európskej zelenej dohode.

Nebezpečenstvo meniacej sa klímy si totiž vyžaduje celosvetový prechod od fosílnych palív k čistejším alternatívam v takom rozsahu a tempom, o aký sa doteraz nikto nepokúšal.

Takýto prechod môže viesť tiež k strate pracovných miest, upozorňuje portál Financial Times. Zákaz spaľovacích motorov v prospech elektrických vozidiel by mohlo viesť k zníženiu počtu zamestnancov o 40 percent, odhaduje generálny riaditeľ spoločnosti Ford, ktorá nedávno zrušila 3 800 pracovných miest v celej Európe.

12 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Richard Sulík #zákaz spaľovacích motorov