Ešte vlani v júni sa európski lídri dohodli v rámci šiesteho sankčného balíka na zavedení embarga na ruskú ropu a ropné produkty. Zákaz dovozu ruskej ropy po mori začal platiť 5. decembra. Slovensko dostalo z embarga výnimku a ruská ropa tečie ropovodom Družba do bratislavskej rafinérie doteraz. Od 5. februára, teda od nedele, začal platiť aj zákaz dovozu ruských ropných produktov. Podľa analytikov spoločnosti Eurasia Group bude mať toto opatrenie ešte ničivejší účinok ako predchádzajúce sankcie EÚ na dovoz ropy.
Nový zákaz EÚ sa bude vzťahovať na čokoľvek vyrobené z ruskej ropy. Či už je to benzín, ktorý ide do auta, letecké palivo potrebné na chod lietadla alebo nafta, ktorá sa tankuje do nákladných áut či sa využíva na prevádzku strojov. Vlani Európa doviezla asi 700-tisíc barelov ruskej nafty denne.
Čítajte viac Prečo boli ceny elektriny také vysoké? Pozrite sa, čo sa deje vo FrancúzskuZároveň skupina siedmich najvyspelejších krajín (G7) zavedie globálny cenový strop pre ruské rafinované ropné produkty. Cenový strop znemožní prístup Ruska k tankerom či poisťovacím službám, pokiaľ sa rafinované ropné produkty nenakúpia za nižšiu sumu, než bolo stanovené cenovým stropom.
Podobný systém vstúpil do platnosti pre ruskú ropu v decembri. Európske poisťovne môžu svoje služby poskytovať ruským exportérom ropy a palív len vtedy, ak bude cena naloženej ropy menej ako 60 dolárov za barel, cena prémiových produktov (napr. benzín, nafta) menej ako 100 dolárov za barel a cena diskontovaných produktov z ropy (napríklad asfalt) menej ako 45 dolárov za barel.
„Rusko v posledných mesiacoch buduje svoju flotilu tankerov, aby mohlo prevážať ropu a ropné produkty bez obmedzenia. Veľká časť jeho exportu sa ale stále bude v tomto roku prevážať pomocou európskych tankerov,“ tvrdí pre Pravdu analytik Boris Tomčiak zo spoločnosti Finlord.cz.
Denník Pravda pripravil sériu otázok a odpovedí o embargu na výrobky z ruskej ropy.
Ako zareagovali ceny pohonných hmôt na embargo?
Panovali obavy, že v dôsledku embarga na ruské ropné produkty nebude mať starý kontinent dostatok nafty. Najčernejšie scenáre počítali aj so situáciou, že cena nafty na našich čerpacích staniciach bude priemerne až dve eurá za liter. Európa totiž z Ruska dovážala státisíce barelov nafty denne. Natíska sa preto otázka, prečo nedošlo k rapídnemu nárastu cien nafty v Európe, keď začal platiť zákaz dovozu ruskej nafty.
V uplynulých týždňoch sa krajiny predzásobili ruskou naftou, čo zmiernilo možný cenový šok po zavedení embarga. „Európsky trh s pohonnými hmotami sa veľmi dobre pripravil na zákaz importu ropných produktov z Ruska,“ vysvetľuje analytik Boris Tomčiak. Zároveň boli podľa neho nadviazané nové kontrakty s dodávateľmi z iných oblastí. Ako príklad uvádza dovoz väčšieho množstva produktov z Perzského zálivu, USA, Ázie či dokonca zo západnej Afriky.
Aký vývoj cien benzínu a nafty sa očakáva?
Na trhu s pohonnými hmotami prišlo k otočke. Od vlaňajšieho leta bola nafta drahšia ako benzín. Teraz sa situácia otočila a benzín po týždňoch zdražovania je už na slovenských čerpacích staniciach na úrovni ceny nafty. Slovnaft s najväčším počtom čerpacích staníc na Slovensku momentálne predáva liter benzínu za 1,595 eura. Liter nafty stojí momentálne 1,589 eura. Zatiaľ, čo sa v posledných týždňoch cena benzínu šplhá nahor, cena nafty dlhodobo klesá.
„Benzín dražel v posledných týždňoch viac, a to v celej Európe, keďže rástli veľkoobchodné ceny. V očakávaní embarga sa trh viac zameral na zabezpečenie dodávok nafty. Mierne bol upozadený import benzínu. Tento stav sa ale čoskoro zmení, keďže zásoby nafty sa zvýšili,“ opisuje situáciu analytik Boris Tomčiak. V najbližšom týždni očakáva mierne zvýšenie cien benzínu, o 1 až 2 centy. Následne v druhej polovici februára nastane pokles cien. „Pri nafte je možné zlacnenie až o 5 centov na liter,“ dodáva.
Ako opatrenia zasiahnu Rusko?
Začiatkom roka prišlo Centrum pre výskum energie a čistoty vzduchu (CREA) s analýzou dopadov západných sankcií na ruské príjmy. Vyplýva z nej, že v dôsledku cenových stropov, ktoré skupina G7 zaviedla začiatkom decembra, prichádza Rusko denne o 160 miliónov eur. V období od septembra do novembra minulého roku získalo Rusko z predaja fosílnych palív 795 miliónov eur denne. Opatrenia, ktoré platia, znižujú príjem režimu Vladimira Putina zhruba na 640 miliónov eur denne.
Ako predpokladajú analytici z CREA, situácia by sa mohla ešte zhoršiť embargom na ruské ropné produkty, ktoré začalo platiť v nedeľu. Situácia Ruska by sa mohla ďalej zhoršovať. Od tohto dátumu by sa tak príjmy Ruska z exportu ropy mohli znížiť na 543 miliónov eur denne. To je zhruba o ďalších 100 miliónov menej, ako sú jeho príjmy v súčasnosti.
To, že Rusko finančne krváca a za ropu a plyn inkasuje rekordne málo peňazí, ukazujú aj dáta z ruského ministerstva financií. Západné sankcie stlačili príjmy Ruska z predaja energií na najnižšiu úroveň od roku 2020.
Čítajte viac Nový slovenský vynález, ktorý šetrí elektrinu. Zarobil aj Soták a ponúkajú ho ďalšímKto sú víťazi a porazení celej situácie?
Rovnako ako v prípade decembrového embarga na ruskú ropu Kremeľ bude musieť aj teraz nájsť nové miesta na predaj svojich rafinovaných ropných produktov. Víťazmi celej situácie tak budú obchodníci a krajiny, ktoré budú z ďalšieho predaja ruských produktov profitovať.
Príkladom môže byť India, ktorá môže ruskú ropu dovážať, spracovávať a posielať späť do Európy ako neruské ropné produkty. To umožňujú medzinárodné colné pravidlá. „Akonáhle prejde rafinériou, podľa colných pravidiel sa ropa považuje za transformovanú a potom sa jej krajina pôvodu stane tá, kde sa táto rafinéria nachádza,“ hovorí pre portál NPR Richard Bronze z poradenskej spoločnosti Energy Aspects. Takto spracovávať ruskú ropu a predávať ju spätne do Európy ako neruské ropné produkty zrejme budú aj iné štáty. Zatiaľ čo India, Turecko a Maroko na embargu najviac zarobia, Rusko výrazne stratí.
Už teraz musí svoju ropu a ropné produkty predávať s výraznými zľavami. Okrem toho hrozí, že nebude schopné nájsť dostatok alternatívnych odberateľov pre jeho ropné produkty.