Vláda schválila definíciu energetickej chudoby. Patríte do nej? Pozrite si prepočty

Pred energetickou chudobou by mohla ohrozených obyvateľov Slovenska pomôcť ochrániť optimalizácia dodávkových a sieťových taríf, ponuka bezplatných splátkových kalendárov a energetického poradenstva či zákaz podomového predaja energií. Vyplýva to z koncepcie na ochranu odberateľov, spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby z dielne Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorú v stredu schválila vláda.

25.01.2023 14:52
debata (8)

„Hlavným cieľom predkladaného návrhu koncepcie nie je navrhnúť a implementovať krátkodobé a okamžité opatrenia od 1. januára 2023 na pomoc domácnostiam pri zmiernení vplyvov prebiehajúcej krízovej situácie v energetike,“ uviedol ÚRSO v materiáli. Predložený návrh koncepcie je súborom odporúčaní, ktoré by mali v strednodobom horizonte zvýšiť mieru dlhodobej udržateľnej dostupnosti energií a pitnej vody pre sociálne zraniteľné domácnosti.

e-shop, online nakupovanie Čítajte viac Odhalili najrizikovejšie e-shopy na Slovensku. Stále sú v prevádzke, poznáte ich?

K ďalším navrhovaným opatreniam schválenej koncepcie patrí napríklad aj ochrana pred vypnutím dodávok energií a vody počas zimnej sezóny či zavedenie pravidiel, umožňujúcich všetkým domácnostiam, teda aj tým, ktoré nie sú v priamom zmluvnom vzťahu s dodávateľom, prihlásiť sa k regulácii.

Pomôcť pri identifikácii odberateľov ohrozených energetickou chudobou by mohlo priradenie jedinečného identifikačného kódu pre každého účastníka trhu. Vznikne tak možnosť využitia registra odberateľov elektriny aj pre porovnanie identifikátora s vybranými socioekonomickými parametrami odberateľa. Vytvoril by sa tak jednotný register odberateľov elektriny ohrozených energetickou chudobou.

Andrej Juris, Čítajte viac ÚRSO sa dostal pod paľbu kritiky. Zmenil preto výpočet regulovanej ceny elektriny pre rok 2024

Domácnosť je podľa návrhu metodiky ohrozená energetickou chudobou vtedy, ak jej po odpočítaní celkových nákladov na energie a vodu od celkového disponibilného príjmu zostanú finančné zdroje v určenej výške, napríklad v porovnaní voči hodnote životného minima. Okrem toho je možné pri posudzovaní celkových nákladov domácnosti na energie a dodávku pitnej vody zohľadniť aj hodnotu základného energetického štandardu. To by pomohlo vylúčiť domácnosti, ktoré by síce vynakladali na energie a vodu významný podiel príjmov, ale objektívne nie sú ohrozené príjmovou chudobou.

Pokiaľ by sa určila hodnota zostatkových disponibilných finančných zdrojov vo výške 1,5-násobku životného minima, v takomto prípade by bolo možné podľa modelového príkladu ÚRSO za ohrozených energetickou chudobou označiť približne 24 % domácností na Slovensku.

ĎALŠIE MODELOVÉ PRÍKLADY

ÚRSO navrhol vytvorenie nadrezortnej komisie, ktorá by sa zamerala na vytvorenie konkrétnej definície energetickej chudoby, identifikáciu a prípravu novelizácie legislatívy potrebnej na implementáciu návrhov schválených v koncepcii či na finančné a materiálne zabezpečenie opatrení vybraných na realizáciu.

Uvedených 1,8 milióna štatisticky vedených domácností má:

  • cca 2,4 milióna odberných miest na elektrinu,
  • cca 1,5 milióna odberných miest na plyn,
  • cca 2 milióny odberných miest na vodu,
  • cca 1 milión kanalizačných prípojok,
  • Zhruba 700 tisíc domácností je zásobovaných teplom z CZT systémov, čo je zhruba tretina domácností,
  • Vyše 99 % domácností je pripojených na elektrinu,
  • viac ako 65 % odoberá plyn, pričom obe médiá sa používajú aj na vykurovanie,
  • Významnejšia časť domácností kúri drevom a tuhými palivami
  • K verejným vodovodom je pripojených rádovo 90 % domácností a dve tretiny z nich majú prístup k verejným kanalizáciám

Úrad navrhuje úpravu legislatívy s cieľom implementovať nasledovné opatrenia na ochranu domácností ohrozených energetickou chudobou:

  • špeciálne tarify za energie a vodu;
  • optimalizácia dodávkových a sieťových taríf;
  • ponuka bezplatných splátkových kalendárov a energetického poradenstva;
  • strop pre uplatňovanie doplnkových cenníkových služieb;
  • zákaz prerušenia („vypínania“) dodávok energií a vody počas zimnej sezóny;
  • zákaz podomového predaja energií;
  • pravidlá umožňujúce všetkým domácnostiam, teda aj tým, ktoré nie sú v priamom zmluvnom vzťahu s dodávateľom, prihlásiť sa „k regulácii“ (tzn. mať možnosť odoberať energie a vodu za podmienok uplatňovaných v cenovo regulovanom prostredí).

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #elektrina #energetici #ÚRSO