Skoro tridsať tankerov naložených ropou uviazlo na mori. Hromadia sa pri tureckej úžine

V Čiernom mori už čaká na preplávanie cez prielivy Bospor a Dardanely do Stredozemného mora celkovo 28 tankerov. Uviedla to lodná agentúra Tribeca.

09.12.2022 12:06, aktualizované: 12:38
shutterstock 476188516 Foto:
Tanker s ropou - ilustračné foto.
debata (38)

Turecký námorný úrad vo štvrtok (8. 12.) uviedol, že bude naďalej držať mimo svojich vôd ropné tankery, ktorým chýbajú príslušné poistné listy. A dodal, že potrebuje čas na kontroly.

Dvadsať ropných tankerov čaká na prekonanie Bosporského prielivu a ďalších osem tankerov na preplávanie cez úžinu Dardanely do Stredozemného mora. Na povolenie pokračovať v ceste smerom na juh tak čaká celkovo 28 tankerov, tvrdí Tribeca.

slovnaft Čítajte viac Hirman priniesol z Kyjeva dobrú správu pre Slovnaft. Ropu bude môcť posielať Ukrajine

Skupina G7, Európska únia a Austrália sa dohodli na cenovom strope pre ruskú ropu na úrovni 60 USD (57,04 eura) za barel (159 litrov). To zahŕňa aj zákaz pre poskytovateľov lodných služieb a poisťovne, pomáhať s vývozom ruskej ropy za cenu vyššiu ako je tento strop. Cieľom je pripraviť Moskvu o príjmy na financovanie vojny na Ukrajine.

Štátny tajomník ministerstva financií USA Wally Adeyemo v telefonáte so štátnym tajomníkom tureckého ministerstva zahraničných vecí Sedatom Onalom upozornil, že strop sa vzťahuje len na ruskú ropu a nevyžaduje si dodatočné kontroly lodí prechádzajúcich tureckými výsostnými vodami.

V Turecku však od začiatku mesiaca platí samostatné opatrenie, ktoré spôsobuje problémy. Tamojšie úrady vyžadujú, aby im plavidlá predložili doklad o poistení pokrývajúci trvanie ich tranzitu cez prielivy alebo pri zastávke v tureckých prístavoch.

Ankarské generálne riaditeľstvo pre námorné záležitosti v tejto súvislosti vyhlásilo, že je neprijateľné vyvíjať tlak na Turecko pre niečo, čo považuje za „rutinné“ kontroly poistenia.

A dodalo, že môže poslať tankery bez riadnej dokumentácie naspäť alebo od nich požadovať, aby predložili nové poistné listy pokrývajúce ich cestu cez turecké vody.

Komisia: strop za to nemôže

Cenový strop na ruskú ropu, na ktorom sa dohodli skupina G7, Európska únia (EÚ) a Austrália, nie je zodpovedný za čoraz dlhší rad tankerov čakajúcich v Čiernom mori na prechod cez prielivy Bospor a Dardanely do Stredozemného mora. Vyhlásila to v piatok Európska komisia. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Počet plavidiel v Čiernom mori pred prielivom Bospor sa v piatok zvýšil na 20 podľa námornej agentúry Tribeca a ďalších osem lodí čaká pred úžinou Dardanely.

Turecko totiž od začiatku mesiaca vyžaduje, aby tankery predložili doklad o poistení pokrývajúci ich tranzit cez úžiny alebo zastávku v tureckých prístavoch, čo spôsobuje zápchy.

Rady tankerov sa časovo zhodujú so zavedením cenového stropu od 5. decembra. V rámci neho nemôžu firmy zo Západu vrátane poisťovní poskytovať služby spojené s vývozom ruskej ropy drahšej ako 60 USD (57,04 eura) za barel (159 litrov). Cieľom opatrenia je pripraviť Moskvu o príjmy na financovanie vojny na Ukrajine.

Podľa hovorcu Komisie táto situácia nie je spôsobená cenovým stropom G7 a EÚ, pretože existuje 45-dňové obdobie odkladu na dokončenia dodávky v prípade ropy zakúpenej pred 5. decembrom.

V rámci tohto prechodného obdobia, ktoré trvá do 19. januára, môžu byť stále poskytované služby, ako napríklad poistenie pre ruskú ropu zakúpenú pred 5. decembrom, aj keď bola jej cena vyššia ako limit.

Hovorca Komisie tiež povedal, že po tomto prechodnom období môžu turecké úrady pokračovať v overovaní poistných zmlúv tankerov „presne rovnakým spôsobom ako predtým“. „Sme v kontakte s tureckými úradmi a pracujeme na odblokovaní situácie,“ dodal.

38 debata chyba
Viac na túto tému: #ropa #Rusko
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy