Aké budú palivá budúcnosti? Možno aj CNG

Závod Nordsol v Holandsku vyráva palivo pre kamióny z biologického odpadu. Skúsenosti s LNG, resp. s jeho ekologickou podobou bioLNG majú aj mnohí slovenskí dodávatelia.

27.11.2022 13:21
truck, kamión Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

K priemyselnej štvrti Westpoort patrí veľká časť amsterdasmkého prístavu a z tejto aglomerácie, ktorú tovrí aj Rotterdam, prúdi tovar do celej Európy. BioLNG je skvapalnený metán s teplotou nižšou ako – 150 stupňov Celzia. Metán pochádza z bioplynu, ktorý vzniká rozkladom organického odpadu. Môžu to byť zvyšky z poľnohospodár­stva, kaly z čističiek odpadových vôd, ale aj kompostovateľný odpad z domácnosti.

S nulovými emisiami

Závod Nordsol ročne vyrobí 3,4 kiloton bioLNG, prevádzkujú ho aj spoločnosti Renewi a Shell. Renewi zbiera organický odpad na celom území Holandska, spracováva ho pomocou moderných technológií, premieňa na bioplyn a následne na bioLNG. Ďalší partner Shell predáva palivo v sieti svojich plniacich staníc.

Kapacita výroby v Nordsol znamená viac ako 13 miliónov kilometrov jazdy s nulovými emisiami. Po naštartovaní výroby plánuje Shell ponúknuť čistý bioLNG v celej svojej sieti v Holandsku, emisie CO2 dopravcov by sa tak mohli znížiť o 30%. „Do januára 2023 ponúkneme bioLNG na 35 staniciach v Nemecku. Pri výrobe využijeme zariadenie na skvapalňovanie, ktoré staviame v Kolíne nad Rýnom. Plán na výrobu bioLNG máme rozbehnutý v Poľsku, ďalšie možnosti hľadáme aj v ostatných krajinách strednej a východnej Európy vrátane Slovenska,“ hovorí Daniel Vagaský zo spoločnosti Shell.

truck, kamión Čítajte viac Aké budú palivá budúcnosti? Možno aj CNG

Čo ukázali testy

Prechod medzi fosílnym LNG a jeho biodiverzitou je z pohľadu technológie jednoduchý, ide o identickú molekulu. „Riešenia dekarbonizácie, ktoré možno využiť, sú palivá na báze metánu. V porovnaní s naftovými agregátmi produkujú motory na LNG o 100% menej oxidov síry, o 99% menej emisií pevných častíc, o 70% menej oxidov dusíka a o 20% menej oxidu uhličitého, ako stanovuje norma Euro VI. BioLNG má dokonca záporné uhlíkové emisie. V každom prípade považujeme LNG/bioLNG za prechodné palivo, ktorým je možné začať plniť dekarbonizačné ciele v najkratšom možnom čase,“ ozrejmuje D. Vagaský.

LNG technológiu podporujú všetci kľúčoví výrobcovia ťahačov. V marci tohto roku dopravcovia v NADRESS Senica prevzali päť ťahačov Scania s pohonom na LNG. Seničania postupne vymieňajú vozidlá vo svojej vyše dvestočlennej flotile za nové modely s alternatívnymi palivami. „LNG poskytuje v súčasnosti najdlhší dojazd z alternatívnych palív. Testovali sme aj CNG, no nádrže na CNG nepojmú toľko paliva ako v prípade LNG. Hľadali sme cestu, ktorá bude schopná ekologicky, ekonomicky i prakticky,“ približuje Pavol Cibulka, technický riaditeľ NAD-RESS Senica.

Skúsenosti z testovania ukazujú, že typická súprava s celkovou hmotnosťou do 40 ton dokáže pri vhodných podmienkach prejsť na jednu nádrž až 1100 km bez nutnosti doplniť palivo. Pri využití zdvojených palivových nádrží sa môže dojazd predĺžiť až na približne 1700 km. „V súčasnosti sa ekonomická výhoda stratila, ceny za liter LNG sú niekoľkonásobné oproti nafte. Verím, že každá kríza sa raz skončí, ceny sa stabilizujú, praktická skúsenosť s LNG zvýši našu konkurencieschop­nosť a vozidlá na LNG sa stanú opäť ekologickým riešením dopravy budúcnosti,“ zdôrazňuje P. Cibulka.

HOPIN, IQOS, pr, nepouzivat Čítajte viac K bezdymovému Slovensku prispievajú aj bezdymové taxíky

Čo hovoria prognózy

Dopravcovia upozorňujú, že meniace sa ceny palív vnášajú neistotu do rozhodovaní o využívaní alternatívnych zdrojov. Analytici Bloomberg-NEFF vo svojej štúdii pripomínajú, že neistota nepotrvá večne. Dopravcovia aj logistickí operátori sa musia pripraviť na to, že doprava, ako ju poznáme dnes, skončí.

Prognóza hovorí, že od roku 2027 sa bude znižovať množstvo vyťaženej ropy a s tým aj spotreba nafty a benzínu. Autori štúdie predpokladajú i masívny nárast dopytu po doprave. Ekonomický rast bude prirodzene zvyšovať dopyt vo všetkých segmentoch dopravy, od medzinárodného cestovného tranzitu po logistiku poslednej míle. Medzi rokmi 2021 – 2050 vzrastie objem prepravovaného tovaru po cestách 61%. Počet vozidiel prepravujúcich tovar dosiahne v polovici storočia 226 miliónov, výrazne sa však zmení vozová štruktúra.

Pri logistike poslednej míle sa výraznejšie okrem elektra dostane k slovu aj stlačený zemný plyn – CNG. Nová štruktúra vozového parku sa črtá aj v segmente ťažkej nákladnej dopravy. V roku 2050 budú stále dominovať dieselové pohony, z alternatív sa výraznejšie presadí LNG a elektrokamióny.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #palivá #ekológia