Vyplýva to z údajov spoločnosti DHL Logistic, ktoré zverejnili portál logistikadnes.sk. Analýza okrem iného uvádza aj tvrdenia Svetového ekonomického fóra, podľa ktorých je čoraz viac zákazníkov ochotných zaplatiť viac za ekologickejšiu dopravu. Spoločnosti zvažujú aj rôzne možnosti, ako urobiť svoje výrobky ekologickejšími, čo je úzko previazané so zmenami v dodávateľských reťazcoch a následne s prechodom na využívanie elektrických vozidiel. Potvrdzuje to i fakt, že zo 755 miliárd dolárov investovaných do energetickej transformácie v roku 2021 išlo na elektromobilitu 36%.
K novým, čoraz žiadanejším prvkom v logistike a doprave patrí i obehové hospodárstvo aj preto, lebo v súčasnosti sa recykluje alebo opätovne používa len 8,5% materiálov, ktoré spotrebúvame.
Od roku 2027 sa bude znižovať množstvo vyťaženej ropy a tým aj spotreba nafty a benzínu. Odborníci predpokladajú zároveň masívny nárast dopytu po doprave.Bloomberg-NEFF
Zmeny v logistike a doprave majú spoločného menovateľa – zníženie emisií. Viacerí odborníci sa zhodujú na tom, že dnes sa ešte nedá jednoznačne povedať, či ovládnu budúcnosť dopravy elektromobili, alebo vozidlá na vodík. Hoci rýchlejšiemu prechodu na alternatívne zdroje nahráva napríklad i obmedzenie predaja nových osobných automobilov, pri prevádzke ktorých vznikajú priame emisie od roku 2035.
Súčasná energetická kríza ovplyvňuje situáciu v segmente logistiky a dopravy viac ako výrazne a mnohé firmy pristupujú k rozširovaniu svojich vozových parkov o vozidlá na plne elektrický pohon, prípadne zvažujú ďalšie alternatívy. Analytici pripomínajú, že dopravcovia i logistickí operátori sa musia pripraviť na to, že doprava, ako ju poznáme dnes, skončí.
Čítajte viac Vláda schválila ceny elektriny pre domácnosti na rok 2023Podľa prognózy spoločnosti Bloomberg-NEFF sa od roku 2027 bude znižovať množstvo vyťaženej ropy a tým aj spotreba nafty a benzínu. Predpokladajú tiež masívny nárast dopytu po doprave. Počet vozidiel prepravujúcich tovar má v polovici storočia dosiahnuť 350 miliónov oproti dnešným 226 miliónom a ich štruktúra sa výrazne zmení.
Paradoxom pritom je, že za dopravu, ako ju poznáme dnes, vďačíme palivám z ropy, benzínu a nafte, a dnes to vyzerá tak, že po viac ako sto rokoch môže prevládnuť elektrina. Prvé vozidlá, ktoré koncom 19. storočia nahradili konské pohony, boli elektrické.