Elektroautá lacnejšie ako diesle
Schválená novinka z Bruselu je kľúčovou súčasťou balíka Fit for 55 a nariaďuje automobilkám, aby od roku 2035 znížili priemerné emisie pre celý vozový park o 100 percent, pričom predbežné opatrenia budú v rokoch 2025 a 2030.
Rozhodnutie europarlamentu aktuálne nemá definitívne pravidlá. O tých sa rozhodne až po summite ministrov životného prostredia, ktorý sa uskutoční v Luxemburgu 28. júna.
Slovenské Ministerstvo životného prostredia vedené Jánom Budajom (OĽaNO) zverejnilo svoje stanovisko v analytickej štúdii k balíku Fit for 55 na začiatku júna. Podporuje v nej hlavne reformy systému obchodovania s emisiami, vrátane jeho výrazného rozšírenia, sprísnenie noriem CO2 s cieľom prechodu na elektromobilitu, zavedenie tzv. „uhlíkového cla“ pre vybrané komodity, či dosiahnutie uhlíkovej neutrality v sektore využívania pôdy, lesného hospodárstva a pôdohospodárstva.
„Aj keď inovácie v smere bezemisných alternatívnych palív by mohli umožniť, aby už používané vozidlá so spaľovacími motormi boli v budúcnosti poháňané obnoviteľnými zdrojmi, elektrické autá sú zatiaľ najprijateľnejšou alternatívou, ako znížiť emisie z cestnej dopravy a vo svojich plánoch ich preferujú aj najväčšie tradičné automobilky. Zásadný vplyv na konkurencieschopnosť elektrických vozidiel má cena batérií, pričom očakáva sa jej významný pokles,” argumentujú v dokumente analytici Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).
Kým aktuálne je cena elektrických vozidiel vyššia, ako cena vozidiel so spaľovacími motormi, vďaka znižovaniu cien batérií a rastu cien fosílnych pohonných hmôt IEP predpovedá, že plne elektrické vozidlá sa stanú lacnejšie ako spaľovacie pred rokom 2031 a plug-in hybridy po roku 2035.