Pokračovanie článku: Koniec benzínovým a naftovým autám od roku 2035. Čo to znamená pre Slovensko?

V hre je 85-tisíc pracovných miest

Analýza Globsec Policy Institute z marca 2022 však upozorňuje, že nové pravidlá budú náročné nielen pre slovenských šoférov, ale aj náš export a teda priemysel. Zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035 totiž potvrdili už tri štvrtiny kľúčových exportných trhov Slovenska.

Neschopnosť prispôsobiť sa novým okolnostiam pri prechode na e-mobilitu môže v najhoršom prípade viesť k poklesu národného HDP do roku 2040 a neskôr na úroveň o 10 % nižšiu, ako v prípade najlepšieho scenára. Celková zamestnanosť by mohla klesnúť o 4,5% v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo v realite predstavuje stratu približne 85-tisíc pracovných miest.

Podiel nových registrovaných áut v roku 2022 (medziročný nárast)
BENZÍN Kusy % zmena
  2022 2021 22/21
Európska únia 808 039 1 043 759 –22,6
Slovensko 10 531 8 142 29,3
Česko 26 995 28 545 –5,4
Rakúsko 20 399 26 639 –23,4
Maďarsko 11 028 11 591 –4,9
Poľsko 50 626 64 110 –21
Nemecko 220 893 251 585 –12,2
Zdroj: Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA)  
Podiel nových registrovaných áut v roku 2022 (medziročný nárast)
DIESEL Kusy % zmena
  2022 2021 22/21
Európska únia 378 009 565 543 –33,2
Slovensko 3 112 4 040 –23
Česko 10 923 13 562 –19,5
Rakúsko 11 857 16 291 –27,2
Maďarsko 3 267 6 004 –45,6
Poľsko 9 703 16 997 –42,9
Nemecko 126 253 158 163 –20,2
Zdroj: Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA)  

Na to, aby Slovensko nepostihol podobný osud ako “motorové mesto” Detroit v USA, je podľa odborníkov potrebná „transformácia jeho ekonomického ukotvenia tak, aby spĺňal globálne požiadavky na mobilitu budúcnosti,“ uviedol Vazil Hudák, podpredseda Globsecu a poukázal pritom aj na aktuálnu geopolitickú situáciu.

Slovensko totiž momentálne nemá výrobnú kapacitu na 100-percentné pokrytie dopytu po elektromobiloch. Bude tak odkázané na dovoz batérií zo zahraničia so všetkými rizikami, ktoré z toho vyplývajú, vrátane výpadkov dodávok, ktoré priniesla dvojročná kríza Covid-19 a súčasná vojna na Ukrajine.

Zmeniť by to mohla podľa Hudáka zahraničná investícia, ktorá by na Slovensku otvorila „giga fabriku“, teda továreň na výrobu batérií.

© Autorské práva vyhradené

83 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #benzín #diesel #elektromobilita