V hre je 85-tisíc pracovných miest
Analýza Globsec Policy Institute z marca 2022 však upozorňuje, že nové pravidlá budú náročné nielen pre slovenských šoférov, ale aj náš export a teda priemysel. Zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035 totiž potvrdili už tri štvrtiny kľúčových exportných trhov Slovenska.
Neschopnosť prispôsobiť sa novým okolnostiam pri prechode na e-mobilitu môže v najhoršom prípade viesť k poklesu národného HDP do roku 2040 a neskôr na úroveň o 10 % nižšiu, ako v prípade najlepšieho scenára. Celková zamestnanosť by mohla klesnúť o 4,5% v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo v realite predstavuje stratu približne 85-tisíc pracovných miest.
Podiel nových registrovaných áut v roku 2022 (medziročný nárast) | |||
---|---|---|---|
BENZÍN | Kusy | % zmena | |
2022 | 2021 | 22/21 | |
Európska únia | 808 039 | 1 043 759 | –22,6 |
Slovensko | 10 531 | 8 142 | 29,3 |
Česko | 26 995 | 28 545 | –5,4 |
Rakúsko | 20 399 | 26 639 | –23,4 |
Maďarsko | 11 028 | 11 591 | –4,9 |
Poľsko | 50 626 | 64 110 | –21 |
Nemecko | 220 893 | 251 585 | –12,2 |
Zdroj: Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) |
Podiel nových registrovaných áut v roku 2022 (medziročný nárast) | |||
---|---|---|---|
DIESEL | Kusy | % zmena | |
2022 | 2021 | 22/21 | |
Európska únia | 378 009 | 565 543 | –33,2 |
Slovensko | 3 112 | 4 040 | –23 |
Česko | 10 923 | 13 562 | –19,5 |
Rakúsko | 11 857 | 16 291 | –27,2 |
Maďarsko | 3 267 | 6 004 | –45,6 |
Poľsko | 9 703 | 16 997 | –42,9 |
Nemecko | 126 253 | 158 163 | –20,2 |
Zdroj: Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) |
Na to, aby Slovensko nepostihol podobný osud ako “motorové mesto” Detroit v USA, je podľa odborníkov potrebná „transformácia jeho ekonomického ukotvenia tak, aby spĺňal globálne požiadavky na mobilitu budúcnosti,“ uviedol Vazil Hudák, podpredseda Globsecu a poukázal pritom aj na aktuálnu geopolitickú situáciu.
Slovensko totiž momentálne nemá výrobnú kapacitu na 100-percentné pokrytie dopytu po elektromobiloch. Bude tak odkázané na dovoz batérií zo zahraničia so všetkými rizikami, ktoré z toho vyplývajú, vrátane výpadkov dodávok, ktoré priniesla dvojročná kríza Covid-19 a súčasná vojna na Ukrajine.
Zmeniť by to mohla podľa Hudáka zahraničná investícia, ktorá by na Slovensku otvorila „giga fabriku“, teda továreň na výrobu batérií.