Lacným jazdenkám zo západu odzvonilo
Koniec predaja nových spaľovacích áut sa síce nevzťahuje na jazdené autá, postupne však bude aj tie vytláčať z trhu. Nákup jazdeniek z Nemecka či Francúzska bol pritom dlhé roky pre mnohých Slovákov prakticky tradíciou. Potvrdzujú to aj čísla: podľa najnovšej analýzy Inštitútu environmentálnej politiky patrí Slovensko v rámci EÚ medzi krajiny s najstaršími vozidlami, pričom priemerný vek áut parkujúcich v našich garážach je viac ako 13 rokov.
Prehľad ojazdených vozidiel na slovenskom trhu | |||
---|---|---|---|
podľa palív v rokoch | 2019 | 2020 | 2021 |
SK | 454 269 | 398 902 | 379 677 |
Diesel | 256 839 | 224 892 | 205 387 |
Benzín | 112 024 | 96 142 | 94 582 |
LPG | 8 939 | 7 183 | 6 876 |
Hybrid | 1 647 | 2 168 | 3 150 |
Elektromobil | 661 | 934 | 1 132 |
CNG | 264 | 238 | 271 |
E85 | 4 | 5 | 6 |
Neurčené | 73 891 | 67 340 | 68 273 |
Zdroj: AURES Holdings |
Križanský však pripomína, že autá, ktoré Slováci kupovali “z druhej ruky”, často prichádzali z trhov, kde sa dostávajú z obehu ešte skôr, ako na Slovensku. A s poklesom dostupnosti porastie aj ich cena. Tvrdí to aj Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, pod ktorý spadá AAA Auto a Mototechna. „Môžeme čakať rast cien, pretože ponuka ojazdených vozidiel so spaľovacími motormi sa začne postupne zužovať a predpokladám, že dopyt skôr narastie. Na druhú stranu na trhu začnú pribúdať ojazdené elektromobily,” hovorí Topolová.
Novoregistrované autá v roku 2022 a medziročná zmena:
Zároveň však pripomína, že pri vysokom priemernom veku ojazdených vozidiel na Slovensku môžeme čakať, že sa s autami so spaľovacími motormi budeme na trhu ojazdených áut stretávať ešte koncom 40-tych rokov tohto storočia. „Pokiaľ, samozrejme, nedôjde k zákazu ich prevádzkovaní. V západnej časti Európy už majú staršie vozidlá zákaz vjazdu do niektorých miest. Predpokladám, že tieto opatrenia sa budú naďalej sprísňovať,” dodáva Topolová.
Európska komisia predpokladá, že v roku 2030 bude na európskych cestách približne 30 miliónov bezemisných vozidiel. Brusel však zároveň dvíha varovný prst nad stavom infraštruktúry na ich dobíjanie elektrinou či tankovanie vodíkom, ktorá je dnes nedostatočná. Na uľahčenie prechodu na bezemisné vozidlá EÚ stanovila cieľ dobíjacích staníc každých 60 kilometrov na diaľniciach.