Pripomína tiež to, že súbežne poľská rafinérska skupina PKN Orlen, ktorá vlastní rafinérie nielen v Poľsku, ale aj v Česku a Litve, oznámila, že bude plne rešpektovať embargo a pritom je pripravená garantovať dostatok palív pre celý náš región strednej Európy. „Z toho všetkého vychádza, že za diskusiou a bojom o výnimku z embarga na dovoz ruskej ropy je potrebné hľadať aj konkrétne biznisové záujmy smerujúce nielen k udržaniu vysokých marží, ale aj k udržaniu si trhov v regióne. Pričom na Slovensku štát nevlastní v spoločnosti MOL a v Slovnafte žiaden podiel a slovenský motorista platí na pumpách ceny odvodené od burzy v Rotterdame, nie od výšky diskontu na ruskú ropu, ktorý sa má zachovať a možno ešte aj zvýšiť vďaka Sulíkom vybojovanej výnimke,“ dodal Hirman.
Z vyhlásenia Hernádiho sa zdá, že tá schopnosť prepracovať iné ťažké zmesi, ako je tá, čo priteká Družbou, je v Slovnafte nakoniec oveľa vyššia. A spomínané potrebné investície na ďalšiu úpravu technológie sa nejavia vôbec také vysoké, vzhľadom na dlhoročné investičné plány spoločnosti MOL, pokračuje Hirman.
Čítajte viac Šéf Nafty: Naše zásoby sú slabé. Ak prídeme o plyn z Ruska, môže to byť problém10, 20 či 30 centov
Pišta by sa neobával extrémne zlých scenárov v prípade totálneho embarga na ruskú ropu. Tvrdí, že pri úplnom embargu by palivá a ostatné výrobky z ropy zdraželi, určite by ich bol určitú dobu nedostatok. „Myslím si však, že zásobovanie by bolo pomerne rýchlo obnovené. Mnoho rafinérií v Európe je stavaných aj na iné druhy ropy. Svoju produkciu by mohli zvýšiť na maximum, aby uspokojili dopyt. Palivá je tiež možné dovážať po mori. Vznikol by nápor na logistiku, cisterny by boli v plnej permanencii. Ceny by zostali vysoko. Možno by vystúpili na dvojnásobok aktuálnych cien, možno aj vyššie,“ dodáva odborník. „Takže určite by sme to ustáli. Mali by sme však hlbšie do peňaženiek,“ zakončil Pišta.
O koľko by v takejto situácii vzrástla cena benzínu či nafty, si analytici netrúfajú odhadovať. Možno by išlo iba o 10 centov na liter, no možno aj o 20 či 30 centov. „Reálny dosah by závisel od solidarity a od toho, či by boli ostatné krajiny ochotné zvýšiť export na náš trh,“ predpovedá Lednár.
Za poskytnutie výnimiek z embarga by mali slovenskí daňoví poplatníci a šoféri čerpať isté výhody. „Malo by sa to nejako pozitívne odraziť aj na peňaženkách ľudí na Slovensku, pretože tí volia vládu, a nie vedenie Slovnaftu a nie sú akcionármi tejto spoločnosti,“ zakončil Hirman.
Lednár kritizuje postoj celej EÚ, ktorá roky neriešila obrovskú závislosť od ruských energonosičov. „Nielen Slovnaft zlyhal, ale celá Európska únia zlyhala a napriek varovným znakom z minulosti ostali štáty aj spoločnosti závislé od Ruska. Diverzifikácia rizík by sa mala týkať hlavne strategických surovín,“ dodáva.