Pokračovanie článku: Ako sa dotkne Slovenska zákaz ruskej ropy? Analytici hovoria o následkoch a drahšom benzíne

Budú pohonné hmoty drahšie?

Embargo na dovoz ruskej ropy by znamenalo, že nedostatok pohonných hmôt na európskom trhu by pretrval dlhšiu dobu. Ich zdraženie by bolo na úrovni 10 centov za liter, opisuje možné scenáre vývoja Boris Tomčiak zo spoločnosti Finlord. „Ceny pohonných hmôt by u nás v prvých mesiacoch vzrástli až o 10 centov, ale postupne by nastala normalizácia trhu a výrazný pokles cien benzínu a nafty,“ hovorí Tomčiak.

Európa má zároveň možnosti zvýšiť dovoz ropy zo Saudskej Arábie, Venezuely, Iránu, USA či Kanady. S dovozom čierneho zlata z týchto krajín by to znamenalo postupnú normalizáciu na trhu s ropou. „Následne sa dá ale očakávať pokles cien vďaka rastu produkcie mimo Ruska. Zároveň sa pri vysokej cene ropy prirodzene znižuje spotreba, keďže ľudia a firmy menej jazdia a viac šetria pohonné hmoty,“ vysvetľuje Tomčiak.

Ak ceny ropných produktoch rastú, tak vidíme ich nárast na čerpacích staniciach okamžite. Pri poklese už obchodníci tak promptne nereagujú. Z toho dôvodu Lednár predpokladá, že pokiaľ nedôjde k zásahu zo strany štátu, bude rafinéria Slovnaft účtovať trhové ceny, napriek prístupu k lacnej ruskej rope. „Aj v súčasnosti vidíme, že napriek dovozu lacnej ropy platíme plnú cenu a rastú zisky rafinérií,“ dodáva.

Výnimka z embarga bude hrať v prospech rafinérií spoločnosti MOL, myslí si analytik portálu energieprevas.sk Jozef Badida. „V prípade embarga na ruskú ropu sa dá očakávať zvýšený dopyt, ako aj rast cien konkurenčnej ropy. Na druhej strane, ruská ropa sa bude pravdepodobne predávať s výraznou zľavou, čo v prípade výnimky pre Slovensko a Maďarsko, bude isto nahrávať rafinériám zo Skupiny MOL,“ vysvetľuje.

Embargo na ruskú ropu podľa odborníka Karela Hirmana nebude mať žiaden alebo len minimálny vplyv na slovenskú ekonomiku. Podľa neho tiež nehrozí v prípade pohonných hmôt pre motoristov cenový šok.

Väčšiu úlohu budú zohrávať v prípade cien ropy iné faktory, ktoré sú celosvetovo oveľa významnejšie. Hirman spomína napríklad správanie sa Saudskej Arábie a ostatných kľúčových ťažiarov ropy. Rozhodujúca bude tiež situácia v Perzskom zálive a okolo Iránu či Líbye. V neposlednom rade bude záležať tiež na vývoji svetovej ekonomiky a dopytu po rope vrátane Číny.

V neposlednom rade bude záležať aj na tom, do akej miery bude prísne dodržiavanie embarga. V opačnom prípade sa bude diať to, že ropné produkty budú aj naďalej smerovať do Európy cez zadné vrátka. Analytik J&T banky Stanislav Pánis upozorňuje, že mnohé energofirmy na čele so Shellom už teraz postupujú tak, že zmiešavajú rôzne ropné deriváty tak, aby mohli deklarovať, že nie je ruský. Ropná zmes dosahuje v takýchto prípadoch menší ako 50-percentný podiel. „Vo veľkom sa to robí najmä v lotyšských prístavoch, a preto táto zmes dostala od komoditných obchodníkov názov „lotyšská“,“ tvrdí pre Pravdu. Pánis v tejto súvislosti upozorňuje na to, že ak by tieto praktiky boli naďalej tolerované, tak ani formálne okamžité embargo na ruskú ropu by zásadne trhom a cenami nemuselo až tak zamávať.

© Autorské práva vyhradené

chyba
Viac na túto tému: #ropa #Rusko #pohonné hmoty #embargo