Pokračovanie článku: Expert na energetiku Hirman: Nechceli byť v „teplárenskom otrokárstve“ a teraz sa sťažujú?

A čo domácnosti, ktoré prepadli regulačným sitom?

Nemalá časť z nich sa v minulosti odpojila od centrálneho zdroja tepla (CZT), lebo nechcela byť v područí „teplárenského otrokárstva“. Dlhé roky som pôsobil na riadiacej pozícii v Slovenskej inovačnej a energetickej agentúre, ktorá zo zákona o tepelnej energetike vystupuje ako štátna autorita v danej oblasti. Ja aj moji kolegovia sme neustále upozorňovali, že argumenty o odpájaní od CZT v drvivej väčšine prípadov nie sú korektné, sú emocionálne a opakovane sme verejne upozorňovali občanov, že pri odpojení budú čeliť viacerým rizikám vrátane rizika ceny energetických médií, lebo dobrovoľne odchádzajú z regulovaného trhu dodávok tepla na neregulovaný konkurenčný trh dodávok energetických médií. Oni sa však dobrovoľne rozhodli odpojiť od CZT, lebo si mysleli, že budú mať lacnejšie teplo. Čo bolo vtedy a ešte viac dnes úplne mimo reality. V tejto súvislosti musím veľmi dôrazne upozorniť: bytovky a domácnosti, čo sú napojené na CZT, majú síce regulované ceny tepla, ale do nich im vstupujú ceny energetických surovín (plyn, uhlie), ktoré teplárne kupujú na voľnom trhu za neregulované trhové ceny a plus im do cien vchádza aj cena za emisné povolenky CO2!

Čiže si za to ľudia môžu sami?

Za emisné povolenky doteraz bytové kotolne vôbec neplatia a teraz ešte chcú, aby mali aj regulovanú cenu energetických vstupov (plynu pre kotolňu). Lenže to je úplne nespravodlivé voči domácnostiam, čo sú na CZT. Potom zase vytvárame umelú situáciu, keď bytové kotolne majú umelo nižšie náklady na prevádzku, ktoré im paradoxne musia vykrývať ich susedia z bytoviek napojených na CZT. Toto je vo svojej podstate veľmi nespravodlivý prístup voči väčšine domácností v bytovkách, ktoré sú napojené na CZT. A to ešte nespomínam, že nemalá časť bytových a bytovkových kotolní je prevádzkovaná bez dostatočných kolaudačných, požiarnych a iných povolení a zásad prevádzky, čo vytvára veľké potenciálne riziko nielen pre obyvateľov týchto bytoviek, ale aj pre ich susedov.

Vývoj trhovej ceny zemného plynu Foto: ÚRSO
296 vyvoj-trhovej-ceny-zemneho-plynu Vývoj trhovej ceny zemného plynu
Marek Perdík, predseda Združenia pre lepšiu správu bytových domov Čítajte viac Priekupníctvo s teplom? Treba to riešiť, hovorí zástupca bytových domov

Samosprávy žiadajú aj transparentnejšie verejné obstarávania. Bolo by riešením napríklad spoločné obstarávanie pre školy, nemocnice, môže do toho zasiahnuť štát alebo by musel vzniknúť nejaký špeciálny „orgán“?

Odpovedal som v predošlej odpovedi: samosprávam ani dnes nič nebráni, aby si obstarávali energie pre svoje organizácie centrálne a profesionálne aj v spolupráci s konzultačnými energetickými firmami a odborníkmi. Na to nepotrebujú štát a vládu ani zásadné zmeny zákonov.

Ako jedno z riešení pre pomoc s vysokými cenami energií pre vyššie spomínané miesta sa predstavil nápad vytvorenia fondu, kam by prispievali všetky subjekty, ktoré sa podieľajú na výrobe a distribúcii energie, a ďalej by sa to potom z „fondu“ distribuovalo podľa jasných férových pravidiel ako kompenzácia vysokých účtov. Čo si myslíte o takomto návrhu? Funguje to niekde v zahraničí?

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #teplo #domácnosti #energetika