Pokračovanie článku: Zákazníci skrachovaného Slovakia Energy hľadajú nových dodávateľov. Lepšie ceny dostanú pod jednou podmienkou

Veľké dodávateľské firmy preto prišli s kompromisom. Rozhodli sa garantovať zákazníkom, ktorí pod nich prešli v režime DPI, že aj pokiaľ po dobu troch mesiacov novú zmluvu nepodpíšu, budú im účtovať rovnaké regulované sumy, ako doterajším zákazníkom. Má to však jednu podmienku. Nesmú zmeniť názor a prejsť ku konkurencii.

„Nebude potrebné dorovnávať rozdiely medzi regulovanou cenou a cenou platnou v režime dodávateľa poslednej inštancie. Ak však domácnosť dodávateľa zmení, bude jej dodatočne dofakturovaná vyššia cena podľa cenníka dodávateľa poslednej inštancie,“ odkázala hovorkyňa VSE Katarína Šulíková. V tom prípade by teda platila domácnosť približne 220 eur za megawatthodinu, teda trojnásobok „bežnej“ ceny. Najjednoduchšie, čo teda energofirmy odberateľom odporúčajú, je počkať a dodávateľa nemeniť.

Pozor na zemný plyn

Pri zemnom plyne je však situácia mierne odlišná. „Pozor by si mali dať hlavne odberatelia plynu, aby uzavreli novú riadnu zmluvu v lehote 3 mesiacov od zaradenia do režimu DPI, aby neskončili v neoprávnenom odbere,“ pripomína Igaz z regulačného úradu. Za takýto odber by totiž SPP mohol domácnosti naúčtovať vysoké pokuty.

„SPP ponúka odberateľom plynu v domácnosti možnosť uzavrieť s SPP ako ich novým dodávateľom plynu zmluvu o dodávke plynu v štandardnom režime, t.j. za regulovanú cenu. To znamená, že noví zákazníci získajú rovnakú cenu plynu, ako majú naši súčasní zákazníci,“ potvrdil hovorca plynárov Ondrej Šebesta. Zároveň klientov ubezpečil, že SPP ich bude ohľadom novej zmluvy kontaktovať a dohodne s nimi najvhodnejší postup prechodu do štandardného režimu dodávky. Presné počty odberateľov, ktorí už takto zmluvu podpísali, však SPP zverejniť nechcel.

Čo bude so Slovakia Energy?

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) upozornil bývalých zákazníkov Slovakia Energy, že poslednú, októbrovú faktúru už firme platiť nemusia. „Či už boli platby uhradené alebo nie, spoločnosť Slovakia Energy sa s nimi vyrovná v konečnom vyúčtovaní vo forme nedoplatku alebo preplatku ku dňu vstupu odberateľov do režimu dodávky poslednej inštancie. Slovakia Energy by tak mala učiniť do 4 týždňov odo dňa prijatia podkladov od príslušného prevádzkovateľa distribučnej sústavy alebo siete,“ infomuje regulátor.

Firma Slovakia Energy zároveň informovala, že v prípade, že už uhradené preddavkové platby nestihne zaúčtovať vo vyúčtovacej faktúre, peniaze klientom vrátia späť. Platby, ktoré sa týkajú dodávky elektriny od dátumu 9. 10. 2021 alebo dodávky plynu od dátumu 10. 10. 2021, klientom Slovakia Energy oznámi príslušný nový dodávateľ poslednej inštancie.

Skrachovanému dodávateľovi Slovakia Energy hrozí pokuta do 100-tisíc eur. ÚRSO v polovici októbra začal preverovať, či spomínaný dodávateľ energií postupuje pri aktuálnom vyúčtovaní voči svojim zákazníkom korektne. „Ak sa ukáže, že nie, úrad zasiahne a bude spoločnosť sankcionovať,“ informoval hovorca ÚRSO Radoslav Igaz.

Firmy vyššie ceny nevyjednali

ZSE, SSE a VSE pritom pôvodne namietali, že nemajú vytvorené dostatočné rezervy nakúpenej elektriny za výhodné ceny, ktoré by pokryli približne 200-tisíc nových zákazníkov od Slovakia Energy.

24 debata chyba
Viac na túto tému: #zemný plyn #elektrina #Slovakia Energy #energetika