Zrušila vám Slovakia Energy zmluvu? Tu je 5 krokov, ako postupovať (+ kam môžete prestúpiť)

Rekordné zdražovanie komodít, akého sme svedkami v súčasnosti, môže mnohých alternatívnych dodávateľov dostať do krachu. Prvým prípadom na Slovensku je Slovakia Energy, ktorá za sebou zanechala v neistote vyše 300-tisíc klientov. Na čo by ste nemali zabudnúť a ako postupovať?

13.10.2021 21:19 , aktualizované: 14.10.2021 10:57
muž reguluje kúrenie Foto:
Ilustračné foto.
debata (11)

Ako postupovať, ak ste boli zákazníkom Slovakia Energy

1. Za október platíte dvom spoločnostiam

Zistite si, kto je vašim dodávateľom poslednej inštancie (ZSE, SSE, VSE pri elektrine a SPP pri plyne). Za prvých 8 dní tohto mesiaca ešte platíte za služby SE. Odo dňa, kedy zrušila zmluvy, teda od 9.10., platíte novej spoločnosti, keďže vám služby účtuje takzvaný dodávateľ poslednej inštancie (DPI).

2. Skontrolujte si trvalé príkazy

Ak ste uhrádzali faktúry pre SE inkasom, zrušte trvalé príkazy na automatické platby v banke. Počkajte na záverečné vyúčtovanie od SE, ktoré sú vám povinní zaslať do 4 týždňov. Tá bude vypočítaná na základe odpočtu elektromera k poslednému dňu, pred začatím dodávky DPI. Pokiaľ vznikli nedoplatky alebo preplatky, urovnajte si s pôvodným dodávateľom záväzky.

Richard Sulík, Karol Galek, Čítajte viac Za chyby Slovakia Energy platia zákazníci. Valia sa na nich trojnásobné faktúry (aktualizované)

3. Počítajte s mimoriadnou cenou

Až do momentu, kým podpíšete novú zmluvu s dodávateľom podľa vlastného výberu, platíte takzvanú mimoriadnu DPI tarifu. Na podpis novej zmluvy máte 3 mesiace. Počas tohto obdobia zaplatíte za dodávky trhové ceny (cca 3,5-násobok doterajšej regulovanej ceny na rok 2021). Napríklad malá domácnosť v Bratislave, ktorá bežne platí zálohu 25 eur mesačne za elektrinu, by od októbra do decembra platila 75 eur mesačne.

Štát aktuálne rokuje s dodávateľmi a regulátorom, akým spôsobom budú vedieť vykompenzovať rozdiely medzi pôvodnou cenu zákazníkov SE a platbami v rámci DPI.

4. Elektrinu ani plyn vám neodpoja

Pri elektrine to platí aj v prípade, že po troch mesiacoch novú zmluvu s dodávateľom nepodpíšete. Zmluva s dodávateľom poslednej inštancie vzniká automaticky zo zákona. Zákazníkom zostáva aj ich elektromer, nie je potrebná jeho výmena. Od soboty, 9.10.2021, bude dotknutým zákazníkom dodávku elektrickej energie fakturovať nová dodávateľská spoločnosť, ktorá im zašle harmonogram preddavkových platieb a informácie k platbám.

5. Pozor na neoprávnený odber

V prípade dodávky plynu, teda DPI od SPP musí dôjsť k podpisu zmluvy, inak vám môžu účtovať pokuty za neoprávnený odber. Zmluvu môžete uzatvoriť aj s iným dodávateľom, musíte to však spraviť z vlastnej iniciatívy a v limite troch mesiacov.

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovakia Energy #energetika #zdražovanie energií