Je všeobecne známe, že nedostatok čipov je nočnou morou aj pre výrobu áut, navyše v poslednom období prudko zdražujú rôzne výrobné suroviny. Ako sa to prejaví na cene a dostupnosti elektroáut?
Drahšie suroviny a nedostatok čipov sa už na nových autách prejavujú dlhšie a tieto prejavy teraz len začínajú silnieť. Nejde pritom len o elektromobily. Práve naopak – spaľovacích motorov sa sa čipová kríza dotýka rovnako, zdražovanie sa ich však týka viac.
Čím je to zdražovanie spôsobené?
Keďže je v súčasnosti ešte veľmi ťažké spraviť elektromobilitu masovou a dumpingovo lacnou, Európska únia sa vybrala cestou umelého zdražovania spaľovacích vozidiel prostredníctvom emisných daní a sankcií, ktoré v konečnom dôsledku zaplatí hlavne zákazník. Viacero európskych automobiliek chce preto už okolo rokov 2030 – 2035 predávať len elektromobily, tento cieľ ale osobne považujem za nereálny. Reálne je to, že autá už v blízkej budúcnosti zdražejú, a to výrazne. Od stoviek, po tisíce eur.

A ako do skladačky zapadajú spomínané čipy?
Už teraz sú dodávky nových automobilov komplikované a je ťažké odhadnúť, kedy sa situácia zlepší. Dodacie lehoty sa zväčšujú a zmenšujú podľa aktuálnej dostupnosti komponentov, subdodávatelia dnes niekedy uprednostňujú “toho, kto dá viac”, ak vôbec potrebné komponenty majú. U niektorých jednoduchších vozidiel sa táto situácia dá vyriešiť vynechaním výbavy a následným dovybavením u dílera – napríklad aftermarketovým rádiom, keď chýbajú komponenty do neho.
Aká je dostupnosť elektroáut a infraštruktúry pre slovenských šoférov dnes?
Dostupnosť nabíjacích staníc na Slovensku je z globálneho hľadiska dobrá, staníc je už niekoľko stoviek a stále pribúdajú. Flotilové nabíjanie pre ľudí z panelákov je však ešte hudbou budúcnosti. Produkty, ktoré by tento cieľ uľahčili, samozrejme existujú – napríklad pouličné svietidlá s integrovanou nabíjačkou – tie sú však drahšie a 100-percentné pokrytie všetkých parkovacích miest sa len s nimi dosiahnuť nedá.
Do akej miery sa rozširuje využívanie elektromobilov na našich cestách, kto autá kupuje?
Je pravda, že ťažisko aktuálneho predaja elektromobilov tvoria fleety, či už taxíky, car-sharingy, kuriéri či firemné autá. Sú ambície, aby sa elektromobilita v nasledujúcich rokoch dostala aj k bežnejším zákazníkom. Koncern Volkswagen napríklad pracuje na platforme pre elektromobily s cenou neveľmi prevyšujúcou 20-tisíc eur, čo je cieľ, ku ktorému vzhliadajú mnohé automobilky. Oveľa nižšie, ako k tejto hranici, to však so súčasnými technológiami nepôjde. Existuje dokonca predpoklad, že aj lacné miniautá, takzvaný A-segment, takmer vymizne, pretože ďalej nebude pre väčšinu automobiliek profitabilný.
Veľa sa spomína aj význam vhodnej infraštruktúry. Čo to znamená?
Prevádzkové náklady, to je ďalšia téma. Nabíjanie má v súčasnej situácii ekonomický zmysel len z domácej zásuvky pri vhodnej tarife, tarify rýchlonabíjacích staníc dnes vyrovnávajú fosílne palivá. Existuje ale predpoklad, že elektromobily budú vďaka menšiemu množstvu pohyblivých častíc spoľahlivejšie a menej náročné na údržbu, to však musí potvrdiť ešte prax.
Aký odhadujete vývoj v blízkej budúcnosti, čaká nás výrazné zlepšenie?
Nasledujúcich niekoľko rokov v priemysle bude z môjho uhlu pohľadu veľmi zaujímavých. Plány Únie sú veľmi ambiciózne a automobilky nemajú na výber, než sa im prispôsobiť a tváriť sa, že zmenu týmto smerom chceme všetci. So želaniami zákazníkov sa však táto predstava často rozchádza – nehovoriac o vyššej obstarávacej cene, ktorú si neželá asi žiaden spotrebiteľ.
Kto je František Pisarovič
Vyštudoval Katedru marketingovej komunikácie Filozofickej fakuly v Bratislave. Fascináciu automobilmi podľa vlastných slov pestuje už od predškolského veku, kariéru motoristického novinára začal v magazíne Auto Motor a Šport v roku 2015. Momentálne pôsobí ako vedúci redaktor magazínu Autográtis.