Čína v pondelok uviedla, že plán Európskej únie (EÚ) na zavedenie prvej dane z uhlíka na hraniciach rozšíri problémy v oblasti klímy aj na obchod, čo je v rozpore s medzinárodnými zásadami a poškodí to vyhliadky na hospodársky rast.
Európska komisia tento mesiac načrtla plány na zavedenie mechanizmu platenia dane z uhlíka na hraniciach Únie (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) alebo sadzby z oxidu uhličitého (CO2) od roku 2026. To prinúti importérov niektorých produktov, ako je napríklad oceľ, platiť tzv. uhlíkovú daň na hraniciach EÚ.
Čítajte viac Koniec spaľovacím motorom, drahšie vykurovanie či letenky. Brusel predstavil radikálny zelený plán. Čo sa bude meniť?„CBAM je v podstate jednostranné opatrenie, ktoré rozšíri problémy so zmenami podnebia na obchodný sektor. Porušuje princípy Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a bude vážne podkopávať vzájomnú dôveru v globálne spoločenstvo a vyhliadky na hospodársky rast,“ uviedol Liou Jou-pin, hovorca čínskeho ministerstva ekológie a životného prostredia na brífingu.
Zopakoval stanovisko Číny, že pri reakcii každej krajiny na zmenu podnebia by sa mala brať do úvahy jej úroveň ekonomického rozvoja, a dodal, že clo za CO2 vážne poškodí ochotu a schopnosť krajín riešiť túto otázku.
Číne, ktorá patrí medzi najväčších svetových výrobcov priemyselných surovín, ako sú oceľ a cement, zavedenie ciel z CO2 v Európe uštedrí zvlášť veľký úder. Ale podľa niektorých odborníkov sa tento „efekt“ časom zmierni a neexistujú dôkazy o tom, že by daň z uhlíka mala mať dlhodobý nepriaznivý vplyv na rozvoj Číny. Mohla by tiež povzbudiť Peking, aby zahrnul ceny uhlíka do svojej národnej schémy obchodovania s emisiami, pričom ako referenčné by mohli slúžiť ceny v EÚ.
Dlhoočakávaná čínska schéma obchodovania s emisiami zaznamenala od svojho spustenia 16. júla rekordný objem 4,83 milióna ton za priemernú cenu 51,7 jüanu (6,78 eura) za tonu. Na porovnanie, v EÚ je to viac ako 50 eur za tonu.