Slovenskí vedci spúšťajú vývoj a výrobu pokročilých batérií. Potiahnu elektromobily?

Na Slovenskej akadémii vied (SAV) vzniklo Národné batériové centrum. Ide o konzorcium viacerých ústavov SAV pod vedením Centra pre využitie pokročilých materiálov SAV (CEMEA), výskumných univerzít a súkromných firiem spúšťa vývoj a výrobu pokročilých batérií. Výsledkom má byť posun Slovenska k intenzívnejšiemu využívaniu elektromobilov.

07.12.2020 13:30 , aktualizované: 14:50
debata

Centrum predstavil predseda SAV Pavol Šajgalík, prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský, zástupca rektorov, rektor STU Miroslav Fikar. Počas tlačovej besedy podpísali Memorandum o vzniku Národného batériového centra.

„Spúšťame prípravu projektu Národného batériového centra, ktoré má ambíciu podporiť najperspektívnejšie súčasti hodnotového reťazca batériového priemyslu,“ povedal predseda SAV Pavol Šajgalík.

Za vznikom centra je celková zmena v Európe, ktorá sa výrazne týka aj Slovenska. „Výrobky musia napĺňať novú agendu, a to nielen, aby boli po prvé ekologické, ale aj, čo najmenej závislé na zásahu človeka,“ povedal Šajgalík. Výrobky tak musia byť digitalizované, no i splniť prísne emisné limity. „Zdroje energie tak musíme hľadať v iných palivách ako fosílnych, čo znečisťujú životné prostredie,“ povedal Šajgalík. Pomôcť tomu má práve novovzniknuté Národné batériové centrum.

„Pandemická kríza ukázala ako veľmi sú krajiny zraniteľné a závislé na dovoze,“ povedal predseda SAV. Počas uzatvorenia hraníc v prvej jarnej vlne, totiž muselo prísť k prerušeniu výroby v európskych fabrikách pre chýbajúce diely. To sa týka aj batérií. Tie sa totiž nateraz vyrábajú predovšetkým v Číne.

Tri kľúčové body

Národné centrum sa bude venovať trom hlavným oblastiam. Prvá, venujúca sa surovinám, materiálom a batériových článkom, má ambíciu prispieť k vývoju pokročilých elektród, elektrolytov a článkov s cieľom výrazne zlepšiť vlastnosti batérií. Zámerom je tiež identifikovať potenciál surovín dostupných na Slovensku, možnosti ich úpravy a využitia.

„Prioritnými témami bude výskum a vývoj nových materiálov pre elektródy lítiových batérií aj na báze síry, tuhých elektrolytov, ako aj nových batérií typu hliník-vzduch, batérií na báze iónov sodíka a železanov a zvýšenie výkonnosti a predĺženie životnosti batérií,“ priblížil rektor Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Pavol Sovák.

Druhá oblasť sa týka batériových systémov a ich manažmentu. Zameraná bude na vývoj inovatívnych systémov riadenia batérií či batériových senzorov, ako aj na pokročilé techniky pre monitorovanie stavu batérií a superkapacitorov počas ich záťaže.

Treťou nemenej dôležitou témou je aj recyklácia a ďalšie využitie batérií. Tento pracovný balík sa zameria na vývoj recyklačných procesov pre lítiové batérie, ako aj na vývoj riešení pre ich opätovné využitie.

Smerom do praxe

Ako doplnil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský, cieľom projektu je spoločne pracovať na vývoji technológií a tiež zabezpečiť ich transfer do reálneho priemyslu. „V rámci tohto verejno-súkromného partnerstva sa chceme zamerať na praktické testovanie a validáciu nových technológií s priemyselnými partnermi,“ povedal Križanský.

Centrum získava na význame aj vzhľadom na nástup elektromobilov. Práve tie dostanú v budúcnosti, zdá sa, hlavné slovo, tvrdí prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek. „Európa v súčasnosti zaostáva vo výskume i výrobe batérií. Vývoj nových technológii pre batérie sa tak stáva vynikajúcou príležitosťou,“ povedal. Slovensko ako automobilová veľmoc sa musí podľa neho podieľať na výskumných a vývojových aktivitách.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #SAV #batérie