Je vaša značka toaletného papiera dostatočne udržateľná?

Nakupujete svoje obľúbené značky kozmetiky či oblečenia podľa ceny alebo ich kvality? Máme pre vás dobrú správu. Už nemusíte robiť kompromisy medzi kvalitou, cenou, bezpečnosťou výrobku a udržateľnosťou. Na pultoch dnes nájdete produkty, ktoré sú vyrábané zodpovedne a šetrne k prírode. A my vám sľubujeme, že okrem kvality si „kúpite“ aj lepší pocit.

03.10.2023 00:00
tento, pr nepouzivat

Kde sú tie časy, keď sme si mohli v drogérii vybrať len medzi dvomi značkami a na toaletný papier sme stáli v dlhom rade. Dnes sa pulty prehýbajú pod desiatkami kozmetických a hygienických produktov domácich aj svetových značiek.

Všetci vieme, že obal predáva. Značky vymýšľajú dizajnové vychytávky, obaly a krabičky rôznych tvarov a veľkostí, len aby ste si do košíka hodili ten ich výrobok. Za úhľadne poukladanými voňavými fľaštičkami je však environmentálna stopa, ktorá už taká atraktívna nie je. Predtým, ako siahnete po tom ktorom produkte, skúste sa na sekundu zamyslieť nad príbehom obalu. Podľa recyklačnej spoločnosti TerraCycle celosvetový kozmetický priemysel každoročne vyrobí 120 miliárd jednotiek obalov, z ktorých väčšina nie je recyklovateľná. V recenzovanom časopise Science Advances bol 19. júla 2017 publikovaný článok, ktorý informoval o výrobe, používaní a osude hromadne vyrábaných plastov na konci životnosti. Vedci predpokladajú, že do roku 2050 bude na skládkach alebo v prírodnom prostredí asi 12 000 metrických ton plastového odpadu. Znie vám to desivo?

Foto: Ondrej Lilling
tento, pr nepouzivat

Záleží aj na obale

Ak je téma ohľaduplnosti k prírode a udržateľnosť niečo, čo s vami rezonuje, dnes už našťastie viete bez kompromisov a s čistým svedomím nakupovať aj vy. Na trhu je v súčasnosti niekoľko firiem, ktoré pri krémoch, šampónoch a iných hygienických produktoch kladú dôraz na inovatívne obalové riešenia. Značka Tento ponúka udržateľné možnosti v kategóriách ako sú papierové utierky, vreckovky či toaletný papier.

„Od roku 2019 postupne znižujeme obsah plastov v obalových fóliách. Odstránili sme všetok plast z hygienických vreckoviek v dizajnových boxoch, vďaka čomu sú teraz 100 % papierové. Toaletné papiere Tento sú označené logom „GreenPack“, čo znamená, že fólia produktov obsahuje minimálne 30 % recyklovaného plastu,“ uviedla Andrea Kvaková, marketingová manažérka značky Tento.

Produkty Tento sú vyrobené zo 100% celulózy, drevnej obnoviteľnej suroviny pochádzajúcej z trvalo udržateľných lesov. Aké sú to lesy a čo to vlastne znamená? Tento typ lesného hospodárstva zaručuje, že stromy viac rastú, ako sa využívajú. Na ochranu biodiverzity v lesoch sa prijímajú systematické opatrenia a výrobca zaobchádza so surovinami šetrne. Každá časť stromu sa využíva efektívne – 15 % slúži na výrobu energie, 25 % na celulózu a 60 % na vedľajšie produkty. Minimálne 90 % dreva používaného na produkty Tento je certifikovaného od organizácii PEFC a FSC.

tento nepouzivat

Verte domácej kvalite

Ak sa medzi regálmi z vás stáva lokálpatriot a radšej siahnete po produkte od domáceho výrobcu, vedzte, že všetky Tento produkty sa vyrábajú lokálne, aby sa znížil dlhý čas prepravy a s tým spojené emisie CO2. Využíva sa pritom pravidlo, podľa ktorého sa produkty dovážajú k vám na pulty zo závodu v Žiline do vzdialenosti najviac 500 km.

Voda je jednou zo zložiek, ktorá má vo výrobnom procese takisto svoje miesto. Pri výrobe hygienických papierových produktov sa voda v závode opakovane cirkuluje, takže je využívaná niekoľkokrát. Najbližším cieľom je zužitkovať aj zostatkový materiál pochádzajúci z výroby. V súčasnosti ďalej používajú až 98 %, napríklad na výrobu tehál alebo stavbu ciest. Do roku 2030 sa firma zaviazala vyrábať bez využitia fosílnych palív.

tento, pr nepouzivat
chyba