Aktivistka Pažická: Módne značky robia z ľudí hlupákov. Pomenovala, ktorá je u nás najviac problematická

Aktivistka Natália Pažická v rozhovore pre denník Pravda približuje, že odevní giganti si často vyberajú jednoduchšiu cestu a uchyľujú sa čoraz agresívnejšie k takzvanému "greenwashingu". To znamená, že sa v oblasti udržateľnejšieho a ekologickejšieho prístupu prezentujú v oveľa lepšom svetle, ako ukazujú dáta a realita. Hovorí tiež, že veľké značky v odevnom priemysle z nás robia hlupákov a väčšina z tých, ktoré pôsobia na Slovensku, sú problematické.

05.06.2023 14:09
Natália Pažická Foto:
Aktivistka a greenfluencerka Natália Pažická.
debata (21)

Aké sú teda najväčšie problémy spojené s rýchlou módou? „Je ich hneď niekoľko. Sú tam environmentálne problémy, teda vplyv odevného priemyslu na životné prostredie. V tomto prípade ide o masové znečistenie, ktoré je zapríčinené využívaním toxických chemikálií a ťažkých kovov, ide aj o rôzne pesticídy či insekticídy používané napríklad pri pestovaní bavlny. Ďalšou vecou sú ľudskoprávne témy, teda masívne porušovanie ľudských práv pri výrobe odevov ako takých," priblížila Pažická, ktorá študovala módu na Amsterdam Fashion Institute a roky sa venuje práve problematike udržateľnosti v odevnom priemysle.

Aktivistka Natália Pažická hovorí o problémoch v odevnom priemysle.
Video
Zdroj: TV Pravda
Primark, otvorenie, Čítajte viac Primark láka na lacnú módu a sľubuje iný prístup. Robia to len naoko, zákazníkov klamú, tvrdí odborníčka

Problém vidí aj v tom, že menšie značky, ktoré sa pokúšajú o udržateľnejší prístup, majú v súboji s globálnymi gigantmi problém. Veľké značky totiž často masívne používajú greenwashing ako taktiku predaja pričom sa tvária, že sa ich problémy netýkajú. „Čo sa týka greenwashingu, je najväčším porušovateľom pravidiel značka H&M. Jedna zo štúdií prezentuje, že až 96 percent tvrdení, ktoré o sebe H&M v súvislosti s environmentálnou problematikou hovorí, je úplne nepodložených alebo zavádzajúcich,“ vysvetľuje aktivistka. Dodáva, že je však ťažké jednoznačne povedať, že práve táto značka je najhoršia. Neexistujú totiž na to jednoznačné dôkazy a jednotlivé firmy sa navzájom vydržiavajú a podporujú.

Celý rozhovor bude na webe pravda.sk zverejnený už onedlho.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #nákupné centrá #rýchla móda