Presná logistika šetrí financie aj prírodu

Efektívne využívanie áut, úsporné jazdy a kvalitné nastavenie prepravy minimalizujú úroveň emisií CO2, hladiny hluku i prachových častíc.

21.08.2022 08:00
logistika, sklad Foto:
Ilustračné foto.
debata

Potvrdzuje to Roman Stoličný, regionálny manažér pre región juhovýchodnej Európy v logistickej spoločnosti Dachser. "Efektívnosť je v logistike dôležitá a zohráva dôležitú úlohu aj v našej klimatickej stratégii. Ak napríklad zamedzíme jazdám naprázdno, bude na cestách menej nákladných áut.“ Výrazný podiel na ekologizácii logistiky má samotná organizácia prepravy či úsporná jazda. "Dokážeme si spočítať emisie z dopravy až na úroveň jednotlivých zákazníkov a dodávok, čo nám umožňuje presne nastaviť a optimalizovať prepravu. Naším cieľom je minimalizovanie emisií CO2, prachových častíc, aj hladiny hluku. Presne plánujeme, aký typ vozidla použijeme a v akej emisnej triede. Vodičov školíme na hospodárnu jazdu a autá majú pneumatiky umožňujúce nižšiu spotrebu palív.“

Spoločnosť Dachser už niekoľko rokov využíva dvojpodlažné návesy, ktoré výrazne zvyšujú využitie objemovej kapacity, čo v konečnom dôsledku znižuje ich celkový počet v prevádzke. "V potravinárskej logistike, kde je potrebné chladenie, vyrábame elektrinu pomocou solárnych panelov, teplo z technologických procesov využívame aj na vykurovanie budov. V tranzitných termináloch a skladoch a v celej Európe prechádzame kompletne na LED osvetlenie, modernizujeme aj manipulačnú techniku, ktorá bude využívať už len energeticky úsporné lítium-iónové batérie,“ vymenúva R. Stoličný. Dodáva, že Dachser využíva iba elektrinu z alternatívnych zdrojov a zároveň rozširuje vlastnú výrobu elektriny pomocou fotovoltiky.

Samostatnou kapitolou je postupný prechod na vozidlá na alternatívny pohon s nulovými emisiami. "Už dnes využívame na zásobovanie centier v niektorých európskych mestách elektrické nákladné autá a elektrické bicykle. Dachser sa zároveň angažuje na presadzovaní vodíkových palivových článkov. Zatiaľ čo elektrické nákladné autá by sa mali využívať prevažne na vzdialenosti do 500 km, nákladné vozidlá jazdiace na vodík budú určené najmä na dlhšie vzdialenosti,“ ozrejmuje R. Stoličný.

Aplikácia zabráni plytvaniu

Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že poskytovateľ aplikácie a softvéru nemá veľký vplyv na aspekty zelenej ekonomiky, nie je to tak. "PlanRadar je aplikácia pre všetkých stavebných profesionálov. Tým, že pomáha zjednodušiť komunikáciu i pracovné postupy na mieste stavby a predísť kolíziám či chybám, podieľa sa i na znižovaní množstva odpadu a efektívnom využívaní energie. Naším cieľom je šetriť a zabrániť plytvaniu, či už v podobe materiálov, alebo pracovných síl,“ vraví Ivan Petráš, expert spoločnosti PlanRadar, zameriavajúcej sa na digitalizáciu procesov pri stavebných a realitných projektoch.

"Naša platforma sprístupňuje informácie o aktuálnych aktivitách na stavbe všetkým členom v tíme v reálnom čase. Vďaka tomu majú vedúci stavby, manažéri a inžinieri v kanceláriách neustály prehľad o vývoji stavby a môžu sledovať skutočný pokrok deň za dňom. To veľmi zjednodušuje plánovanie do budúcnosti, pretože sa už nebude stávať, že sa napríklad objedná materiál, ktorý nie je potrebný,“ dodáva I. Petráš.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #logistika #zelená ekonomika