Prechod na elektroautá bude kľúčový. Ak nebude, v ohrození bude 85 tisíc pracovných miest

Ak sa Slovensku nepodarí naskočiť na rozbehnutý vlak s elektromobilitou, bude to znamenať prepad ekonomiky a stratu desiatok tisíc pracovných miest. Ukazuje to správa organizácie GLOBSEC, Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) a expertov z Cambridge Econometrics, ktorá skúmala kľúčové výzvy na trhu elektromobility z pohľadu vplyvu na budúci vývoj ekonomiky.

29.03.2022 17:22
elektromobily Foto:
Ilustračná fotka.
debata (5)

Správa hovorí, že ak by nešlo Slovensko cestou elektromobility, spôsobí to pokles hrubého domáceho produktu do roku 2040 až o desať percent. Navyše zamestnanosť môže klesnúť o 4,5 percenta, čo je 85-tisíc pracovných miest. „Tieto čísla ukazujú, že táto transformácia je dôležitá a nevyhnutná,“ povedal na tlačovej konferencii podpredseda GLOBSEC Vazil Hudák.

Podľa neho je nevyhnutné, aby Slovensko získalo zahraničnú investíciu, vďaka ktorej by mohla u nás vyrásť giga fabrika na výrobu batérií do elektromobilov. V opačnom prípade bude Slovensko odkázané na dovoz batérií zo zahraničia so všetkými rizikami, ktoré z toho plynú. Pandémia či vojna na Ukrajine odkryla krehkosť dodávateľských reťazcov, čo sa ukázalo hlavne pri dodávkach čipov do vozidiel. Ekosystém pre elektromobilitu je z toho dôvodu dobré mať na jednom mieste. „Je kľúčové, aby komponenty boli čo najbližšie k výrobcovi,“ dodáva Hudák.

sulik auto expo dubaj Čítajte viac Elektromobily alebo vodík? Trh rozhodne, reaguje Sulík

Boj o výrobcu batérií

Prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek upozornil, že na Slovensku chýbajú priemyselné parky, kde by takáto fabrika na batérie mohla vyrásť. „Prvá lastovička je štátny priemyselný park Valaliky pri Košiciach,“ povedal. Štát už začal vykupovať pozemky na tento park a vláda na financovanie vyčlenila vyše 85 miliónov eur. Podľa Matušeka však jeden park nestačí a treba takto vytypovať dve či tri rôzne lokality. „Našou nevýhodou je, že nevieme povedať, aká bude pomoc pre investora,“ tvrdí o možnom príchode giga fabriky na Slovensko. Poslednou veľkou investíciou na Slovensku bola automobilka Jaguar Land Rover. Podľa Hudáka sa už vtedy strategický park narýchlo staval. „Nevieme sa poučiť z minulých chýb a strategicky sa pozerať dopredu,“ dodal na margo prípravy priemyselných parkov.

Slovensko je podľa analýzy spomedzi krajín V4 najmenej diverzifikovaná krajina z hľadiska svojho výrobného portfólia v automobilovom sektore. Kým iné krajiny ako Poľsko či Česko vyrábajú nielen osobné autá, ale aj autobusy či úžitkové vozidlá, Slovensko disponuje továrňami, ktoré vyrábajú len osobné vozidlá a iba jeden závod sa zameriava na výrobu motorov.

Elektromobilita verzus vodík

V elektromobilite sa Slovensku na druhej strane nedarí držať krok s ostatnými krajinami v Európe. V súčasnosti je na Slovensku len približne 5 500 nízkoemisných vozidiel, teda elektromobilov a plug-in hybridov. Podľa európskej Zelenej dohody, ktorej cieľom je do roku 2050 klimatická neutralita, však máme mať do roku 2025 až 51 500 takýchto vozidiel a do roku 2030 až 185-tisíc elektrických áut. Dnes konzultovaná stratégia Fit for 55 je dokonca ešte ambicióznejšia. Podobne nepriaznivá situácia je na Slovensku aj s budovaním potrebnej infraštruktúry. V súčasnosti máme na Slovensku vyše 1 000 nabíjacích staníc. Do roku 2025 ich treba mať až 5 500 a do roku 2030 ich budeme potrebovať až 27-tisíc.

Rezort hospodárstva už dlhšie deklaruje, že má záujem na rozvoji alternatívnych druhov dopravy. O šéfovi tohto rezortu Richardovi Sulíkovi je už pritom dlho známe, že má veľké ambície s vodíkom. Vlani dokonca vláda schválila Národnú vodíkovú stratégiu. Na druhej strane Slovensku zatiaľ chýba jasná stratégia a konkrétny plán podpory elektromobility. Sulík v tejto súvislosti povedal, že pracujú na rozvoji oboch konceptov. Podľa neho trh rozhodne, ktorý z nich zvíťazí.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #elektromobil #GLOBSEC