Dopravcovia tvrdia, že požiadavka, aby využívali minimálne 50 % svojich prevádzkových intervalov, čo už je menej než pôvodných 80 % pred pandémiou, ich núti prevádzkovať prázdne alebo poloprázdne lety.
Zotavovanie leteckej dopravy sa totiž opäť spomalilo po nástupe variantu omikron nového koronavírusu a pre rýchlo sa meniace pravidlá pre cestujúcich. Oživenie tohto sektora sa preto naťahuje a potrvá dlhšie, ako sa očakávalo.
Belgická spoločnosť Brussels Airlines napríklad uviedla, že do konca marca bude musieť vypraviť 3000 letov s nedostatočne obsadenou kapacitou. Jej materská spoločnosť Lufthansa minulý mesiac varovala, že očakáva počas európskej zimnej sezóny až 18.000 „zbytočných letov“.
Čítajte viac EÚ predstavila zelený balík. Čo to spraví s cenami leteniek, prestaneme lacno lietať?Belgický minister dopravy Georges Gilkinet písomne vyzval Európsku komisiu, aby uvoľnila pravidlá týkajúce sa prevádzkových intervalov, pričom argumentoval, že ich dôsledky sú v rozpore s uhlíkovo neutrálnymi ambíciami EÚ.
Komisia po vypuknutí pandémie v marci 2020 znížila limity pre sloty. Vlani v decembri však uviedla, že 50-percentná hranica sa zvýši na 64 % v nadchádzajúcej letnej sezóne od apríla do novembra 2022.
Napriek výzvam na väčšiu flexibilitu EÚ schválila 50-percentné využívanie slotov počas aktuálnej zimnej sezóny. No vzhľadom na súčasnú krízu sa to javí ako nereálne, domnieva sa Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA), ktoré tiež žiada „väčšiu flexibilitu“ a poukazuje na výrazný pokles cestujúcich a vplyv variantu omikron aj na posádky.
Ale podľa hovorcu Komisie sa európska exekutíva domnieva, že celkový nižší spotrebiteľský dopyt sa už odráža v zredukovanom limite pre letiskové intervaly na úrovni 50 % v porovnaní s predchádzajúcimi 80 %. „Komisia očakáva, že prevádzkované lety budú nasledovať dopyt spotrebiteľov a ponúknu obyvateľom tak potrebné nepretržité letecké spojenie,“ dodal hovorca Daniel Ferrie.