Z uhlíkovej stopy skupiny tvorí iba zhruba 14 percent vlastná činnosť firmy a 86 percent emisií tvoria dodávatelia pri produkcii surovín či obalov. Kofola sa tak intenzívne zameriava na hľadanie najčistejších riešení nielen u seba, ale tiež u svojich partnerov. „Najleší obal je žiadny obal,“ tomu verí Skupina Kofola a aktuálne ponúka čoraz viac nápojov v čapovanej forme. Úpravou obalov sa tak Skupine darí znižovať emisie vyprodukované tretími stranami a z odpadu sa tak vytvára nový využiteľný zdroj.
„Otázka, na ktorú celý nápojový priemysel hľadá odpoveď je, ako nájsť rovnováhu medzi udržateľnosťou podnikania a jeho dopadom na životné prostredie,“ hovorí Jannis Samaras, generálny riaditeľ Skupiny Kofola. Ako ďalej vysvetľuje, to znamená – ako vyrábať výrobky obľúbené medzi spotrebiteľmi v obaloch čo najšetrnejších k životnému prostrediu, pri zachovaní kvality výrobkov a pohodlia spotrebiteľov.
Cenný materiál
Recyklované PET fľaše sú príkladom ako sa dá odpad pretvoriť na cenný materiál. Recyklovaným PET-om (rPET) nielenže šetríme primárnu surovinu, ale navyše vďaka nemu máme 90 percent úsporu CO2 a vdychujeme život každej novej fľaši s nižším dopadom na životné prostredie, informuje Samaras.
V roku 2019 uviedla na trh Kofola Kláštornú Kalcia – tá je vyrábaná z recyklovaného PET materiálu. Stala sa tak pionierom rPET materiálom v Skupine Kofola. Dnes sa celé portfólio minerálnej vody plní do fliaš zo 100 percentného rPETu. Iba za minulý rok tak Kláštorná Kalcia ušetrila viac ako 420 ton panenského plastu. V tomto roku toto číslo bude ešte vyššie, nakoľko dopyt po minerálnej vode v ekologickom balení naďalej rastie. O 60 percent vyššia cena fľaše Kláštornej Kalcia zo 100 percentného rPETu stojí za úsporu až 90 percent CO2 pri jej výrobe oproti PET obalom z primárnej suroviny.
Zber a triedenie je dôležité
„Aj keď je PET materiál často vnímaný negatívne, patrí k jednému z najlepšie spracovateľných obalových materiálov,“ informuje Jan Daňsa, country manager spoločnosti ALPLA, dodávateľa obalových materiálov. Ako tvrdí Daňsa ak totiž zoberieme do úvahy nielen to, či sa obal znovu môže naplniť, ale aj to, aké znečistenie či spotrebu vody sprevádza jeho výroba, doprava, naplnenie, prípadne znovu využitie obalu, tak fľaše vyrobené z recyklovaného PET materiálu patria k tým najohľaduplnejším. Pri ich výrobe sa spotrebuje trikrát menej vody ako je tomu pri výrobe skla a výsledkom je menej emisií. Dôležité je však to, aby sa pri týchto typoch obalov zabezpečil dôsledný zber – teda aby sa fľaše nestali súčasťou zmesového odpadu.
Recyklovaný PET materiál sa vyrába z PET fliaš, ktoré sú vytriedené v žltých kontajneroch. „Naša firma sa zameriava iba na rPET pre priamy styk s potravinami. PET materiál vhodný na recykláciu pre potravinársky priemysel nakupujeme po celej Európe, vrátane Slovenska, spracovávame ho v závodoch v Rakúsku a Poľsku, ktoré sú uhlíkovo neutrálne, a samotné preformy, z ktorých sa už vyfukujú fľaše, vyrábame v Česku,“ hovorí Daňsa.
Prostredie v ktorom žijeme je dôležité, ale i ochrana vodných zdrojov. „Aj preto sme pred rokmi nadviazali spoluprácu s poľnohospodármi, lesníkmi a starostami obcí v Rajeckej doline, aby sme ochránili vodu a mali pod kontrolou kvalitu surovín pre výrobu nápojov,“ hovorí Samaras. Vlani sme vďaka spolupráci s miestnymi získali certifikáciu územia ako BIO lokality pre voľný zber bylín a začali sme v tejto oblasti šetrne pestovať byliny, dodáva generálny riaditeľ Skupiny Kofola.