Podniká s nabíjaním elektromobilov: Naše nabíjačky fungujú ako Airbnb, ľudia ich môžu zdielať

O tom, že existuje alternatíva k rýchlonabíjacím staniciam, ktorá dáva ľuďom možnosť nabíjačku nielen vlastniť, ale za vlastných podmienok aj zdieľať, ale aj o tom že nabíjanie by v budúcnosti mohlo byť zadarmo, sa denník Pravda porozprával so zakladateľom slovenskej tech-firmy AgeVolt Jánom Zuštiakom.

, 27.06.2021 08:00
AgeVolt, Ján Zuštiak Foto:
Zakladateľ slovenskej tech-firmy AgeVolt Ján Zuštiak
debata

Startup, ktorý sa objavil aj na jarnom kongrese ITAPA 2021, za svoju inovatívnosť získal od Európskej únie certifikát excelentnosti (Seal of Excellence).

Čo stálo za nápadom prísť s alternatívnym spôsobom nabíjania elektromobilov?

Svet sa mení z klasických spaľovacích áut na elektromobily. Aby z toho ľudia nemali strach, je tu snaha hľadať veľmi podobné scenáre fungovania, ako už poznajú. Príkladom sú klasické pumpy a teda ich alternatíva – pumpy s nabíjačkami. Keďže na normálnu pumpu chodíme každé dva týždne, aj s elektromobilom by sme sa mali chodiť dobíjať rovnako často. Od mobilných operátorov sme zase naučení na paušál, preto aj tu sú snahy zaviesť paušálny poplatok za nabíjanie. Podľa nás je však toto úplne nevhodný koncept pre elektromobilitu.

Prečo?

Podľa tohto princípu by si totiž ľudia na parkovacie miesto s elektrickou prípojkou mali nainštalovať nabíjaciu stanicu prevádzkovanú ZSEdrive, spoločnosťou Greenway, či iným operátorom nabíjacích staníc. Nebola by to však naozaj ich nabíjačka, ani ich softvér, iba by na vlastnom parkovisku mali cudzieho operátora, ktorý aj za pomoci európskych zdrojov a pod záštitou rozvoja elektromobility, buduje monopol na cudzích parkovacích miestach. Na Slovensku máme takéto firmy aspoň dve, v Česku však dominuje len jedna, keďže nad 90 percent verejných DC (nabíjanie pomocou jednosmerného elektrického prúdu – pozn. red.) nabíjacích staníc u našich susedov vlastní energetická spoločnosť ovládaná štátom. Takýto systém nedáva zmysel.

Berieme si len 10 percent z transakcie. Ak sa rozhodnú zdieľať nabíjanie zadarmo, rešpektujeme to a nepýtame nič.
Ján Zuštiak

Ako by to teda mohlo fungovať lepšie?

V prípade našich nabíjačiek si od nás majitelia parkovacích miest, je jedno či ide o domácnosť, hotel, reštauráciu, supermarket alebo mesto, kúpia cenovo dostupnú nabíjaciu stanicu a pripoja ju na vlastnú a hlavne existujúcu elektrickú prípojku. Tá je štandardne využívaná na menej ako 25 %. A práve zvyšné percentá môžu zdieľať s ľuďmi, ktorí by na dané parkovacie miesto prišli a chceli sa nabiť.

Koľko takéto nabitie trvá?

Cieľom nabíjania, ktoré využíva voľný výkon, nie je rýchlonabitie. Auto sa nabíja popri inej činnosti, ktorú robíte, čiže nikdy nečakáte. Keď idete do obchodu na nákup a zatiaľ necháte auto vonku na parkovisku nabíjať, je vám jedno, koľko ste dobili, pretože ste na to nemuseli čakať, nakupovali ste. Ak zase nabíjate auto v práci, tiež vám je jedno, koľko sa dobije, keďže počas toho robíte inú činnosť. V princípe sa auto dobije toľko, koľko v danom momente dovolí sieť.

ADAC - ecotest elektromobilov Čítajte aj ICCT: Na elektromobiloch vraj čoskoro ušetríme. Staré auto si však radšej nechajte

Máme to teda chápať tak, že takéto nabíjačky míňajú len voľnú, v daný moment budovou nevyužívanú, energiu?

Presne tak. A navyše, jej využitie majú v rukách majitelia daného parkovacieho miesta a elektrickej prípojky. Na ich rozhodnutí je aj suma, ktorú si za dobíjanie budú pýtať. Je na nich, či si za zdieľanie vypýtajú 10 alebo 15 centov. Pritom nejde len o nejakú malú zbytkovú časť elektrickej energie, pri väčšine budov je to viac ako 2/3 celkovej veľkosti prípojky. Klasický rodinný dom dokonca mesačne spotrebuje priemerne len 250kWh energie, pričom jeho elektrická prípojka zvládne pri 25A ističi až 12 240 kWh mesačne. To pri 12 hodinovom dennom nabíjaní bohato vystačí na 24-tisíc kilometrov dojazdu každý mesiac. Väčšie budovy sú tak schopné poskytnúť bežný dojazd desiatkam, až stovkám automobilov.

Nabíjačky od AgeVolt sú špecifické. Majitelia... Foto: AgeVolt
Agevolt, Ján Zuštiak Nabíjačky od AgeVolt sú špecifické. Majitelia ich môžu nielen vlastniť, ale ja zdieľať.

Ako sa verejnosť dozvie, že niekto zdieľa svoju nabíjaciu stanicu?

Zverejnia ju u nás v aplikácii, ktorá funguje na podobnom princípe ako Airbnb. Je to to isté, ako keď vlastníte byt a zverejníte možnosť jeho prenajatia na webovej stránke. Prvotne sme pritom chceli vytvoriť len aplikáciu. Zistili sme však, že nabíjačky fungujúce na takomto modeli na Slovensku jednoducho neexistujú. Nakoniec tak zákazníkom ponúkame obe veci, aj aplikáciu, kde môžu nabíjačky zdieľať, ale aj samotné nabíjacie stanice.

Fungujú nabíjačky aj bez toho, aby ich zverejňovali?

Naše nabíjačky majú lokálnu funkcionalitu. To znamená, že nepotrebujú žiadneho nabíjacieho operátora ako je to v prípade tých, ktoré vám ponúknu inde. Tie totiž bez toho, aby si ich do svojej siete nenapojil „operátor”, nefungujú. V prípade AgeVoltu ľudia vedia fungovať aj bez toho, aby využívali náš cloud, my im len dávame možnosť túto službu za vlastných podmienok a za vlastnú cenu zdieľať. Takisto sa môžu rozhodnúť, či budú nabíjačku ponúkať ostatným počas celého dňa alebo len v určité hodiny. Ak chcú mať systém na noc pre seba, vedia si u nás v aplikácii nastaviť, aby bolo nabíjačka verejná napríklad len do 17-tej večer. Môžu tiež stanoviť týždenné maximum nabíjania zadarmo. To napríklad obmedzí používanie nabíjačky pre taxikárov, ale umožní zadarmo dobitie menšej, pre klasického vodiča postačujúcej elektrickej energie a až nad túto systém každú ďalšiu kWh spoplatní.

Neurčujete ani žiadnu minimálnu sumu, za ktorú musia nabíjanie ponúkať?

Berieme si len 10 percent z transakcie. Ak sa rozhodnú zdieľať nabíjanie zadarmo, rešpektujeme to a nepýtame nič. Ak ale chcú ponúkať službu za 15 centov, berieme si 1,5 centa. Verím však, že aj toto sa nám podarí eliminovať, ak v nabíjaní nájdeme ďalšie monetizačné možnosti. Príkladom môže byť digitálny marketing alebo loyalty management.

Elektromobilov nebude na cestách viac, kým nebudú naozaj dostupné nabíjačky. Kto by si ho kupoval na nejakom sídlisku, ak musí hľadať miesto, kde sa dobiť?
Ján Zuštiak

Čo si pod tým máme predstaviť?

Celý systém je u nás postavený na blockchaine. Je tomu tak preto, aby ľudia neplatili malé tranže za nabíjanie, keďže ceny sú naozaj centové. Riešením je tak nákup kreditu, ktorý vymieňajú za nabitie. Uvediem to na príklade. Mám elektrické auto, v aplikácii si dobijem kredit 20 agevoltíkov, prídem k nabíjačke, či už pred rodinným domov, reštauráciou alebo akýmkoľvek iným miestom, a agevoltíky vymením za energiu. Tento kredit sa zapíše majiteľovi nabíjačky bez toho, aby ho musel hneď zdaňovať. Navyše, ak má elektroauto, môže ísť na inú nabíjačku a za získané agevolty nabiť zase to svoje. Celý tento princíp chceme otvoriť ešte viac.

Ako by to malo fungovať?

Chceli by sme tokenový systém prepojiť s ďalšími aplikáciami. Napríklad takými, ktoré riešia parkovanie. V princípe by tak vždy, keď sa napríklad v inej aplikácii registruje nový užívateľ, ktorý už má účet u nás, a teda disponuje nejakým kreditom za nabíjanie, systém zosynchronizoval tieto dve kontá a kredit by automaticky prešiel aj do druhej aplikácie, kde ho bude možné využiť.

V akom štádiu je celý systém teraz?

Po celom Slovensku máme namontovaných už 100 nabíjačiek. Niektoré sú umiestnené v rodinných domoch, v hoteloch v reštauráciách, či v supermarketoch ako napríklad Coop Jednota a podobne. Testujeme zámerne malých aj veľkých odberateľov. To isté aj viacerí ďalší developeri. Najnovšie rokujeme s veľkým partnerom, ktorý by s naším produktom vedel pokryť celé Slovensko, vrátane regiónov a malých dedín, kde by prístup k verejnej nabíjačke určite naštartoval záujem ľudí o kúpu elektro auta. Išlo by o desaťtisíc verejnosti prístupných nabíjacích staníc pripojených na existujúce elektrické prípojky.

Hodnotu projektu aj s nákladmi na prevádzku na 10 rokov počítame na 25 miliónov eur, čo je v porovnaní s doterajším dotovaním a budovaním nabíjacích staníc, ktorých máme na Slovensku okolo 600, úplne prelomové číslo.

Nabíjačky od AgeVolt sú špecifické. Majitelia... Foto: AgeVolt
agevolt, ján zuštiak, elektromobil, elektronabíjačky Nabíjačky od AgeVolt sú špecifické. Majitelia ich môžu nielen vlastniť, ale ja zdieľať.

Spomínali ste, že by ste cenu za nabíjanie chceli dostať na nulu. Ako?

Spôsobom nabíjania. Ak nabíjame vysokým výkonom, dosahujeme veľmi veľkú regulačnú silu pri riadení národných a nadnárodných energetických špičiek. Možnosti tejto sily sme skúmali s najväčším energetickým poskytovateľom v Lotyšsku a v celom Pobaltí. Prišli sme na to, že ak by len 7 percent všetkých áut na trhu bolo v jednom momente pripojených k našim nabíjačkám a vedeli by sme riadiť výkon nabíjania, tieto autá by dokázali vykryť všetky energetické špičky celého Baltiku. Pri zapojení 50 % áut na trhu, by dokázali vykryť energetický trh celej Európy.

VW5, PR článok, reklama, nepoužívať Čítajte aj Ktorý elektromobil z ponuky VW si vybrať?

Museli by sa všetky naraz nabíjať?

Nabíjať nie, len byť pripojené. Prísť domov a pripojiť sa na nabíjačku. Necháme ich nabité na 90% a budeme sa hrať s regulačným potenciálom. Takýmto spôsobom vieme chytiť každú jednu výkonnostnú špičku, ktorá vznikne. Ľudia sa len musia naučiť používať autá tak, aby ich pripájali stále, keď nejazdia, nielen vtedy, keď skutočne potrebujú dobiť. Takto by síce minuli euro na elektrinu, no my by sme im za to, že sme mohli hýbať ich nabíjacím potenciálom a pomáhať obchodovaniu s energiou, vrátili 1,20 eura naspäť.

Je takéto niečo možné už teraz?

Musíme ísť na to postupne. Elektromobilov nebude na cestách viac, kým nebudú naozaj dostupné nabíjačky. Kto by si ho kupoval na nejakom sídlisku, ak musí hľadať miesto, kde sa dobiť?

Ako v tomto smere vnímate podporu štátu? Nejaké peniaze by na výstavbu nabíjačiek mali ísť aj z plánu obnovy. Rátajú tieto európske peniaze aj s vami?

Základným problémom je, že peniaze z eurofondov dotujú hocijaké nabíjačky. Už prebehli tri kolá dotácií. Najskôr len v obciach, v druhom kole mohli o eurofondy žiadať aj podnikatelia. Podmienky verejného obstarávania však boli nastavené tak, aby vyhral ten, kto dodá nabíjačku za menej peňazí a bude ju päť rokov prevádzkovať. Myslené to bolo dobre, no výsledok je taký, že sme v prvom kole vyhrali len v troch obciach. Vedľa jednej z nich vyhrala iná spoločnosť, ktorá síce ponúkla o sto eur nižšiu sumu, od obci si však pýta enormné poplatky za prevádzkovanie aj za samotné nabíjanie. Mestská polícia odtiaľ si preto chodí nabíjať elektromobily k nám. V našom prípade si totiž sama obec stanoví sumu, za ktorú bude nabíjanie ponúkať a nemá s nabíjačkou žiadne ďalšie mesačné náklady.

Takto budú dotácie nastavené aj pri pláne obnovy. Potom sa do toho prihlásia spoločnosti, ktoré chcú nabíjacie stanice prevádzkovať a zarábať na tom. Im je jedno, za koľko ju postavia, ak dlhé roky budú brať enormné sumy za prevádzkovanie a predaj energie na nabíjanie.

Komunikovali ste tento problém s ministerstvom hospodárstva?

Áno. Sľubovali nám, že výzvy upravia, no ani v treťom kole sa tak zatiaľ nestalo. Dokonca chceli posielať výzvu všetkým obciam, aby si na takéto veci dávali pozor. Ako to dopadlo, nevieme.

Ján Zuštiak

Vyštudoval aplikovanú informatiku na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. V minulosti stál pri zrode spoločnosti Domotron, ktorá sa zameriavala na systémy riadenia vývoja HW a SW pre inteligentné domácnosti. V nej už 8 rokov zastáva post technického riaditeľa. Rovnako je aj zakladateľom a riaditeľom spoločnosti AgeVolt pôsobiacej v oblasti nabíjania elektromobilov, ktorá od Európskej únie získala prestížne ocenenie Seal of Excellence (Certifikát excellentnosti), ktorý sa udeľuje inovatívnym firmám so silným potenciálom presadiť sa na zahraničnom trhu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nabíjacie stanice #elektroautomobil #AgeVolt
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy