Firmy smerujú k uhlíkovej neutralite

Súbežne s klimatickými zmenami žiada stále viac spotrebiteľov od výrobcov, aby bola súčasťou ich biznisu udržateľnosť.

15.05.2021 08:00
klima Foto:
debata

Na znečisťovateľov tlačí aj Európska únia (EÚ) v podobe európskeho klimatického zákona, ktorý pred pár dňami dohodli Európsky parlament a Rada Európskej únie a v ktorom sa EÚ zaviazala znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 percent v porovnaní s rokom 1990. Časť firiem sa pri znižovaní vlastnej uhlíkovej stopy orientuje na energiu z obnoviteľných zdrojov, čo podporujú aj politiky EÚ.

Napríklad spoločnosť Henkel oznámila, že vďaka zvýšeniu energetickej účinnosti a využívaniu elektriny z obnoviteľných zdrojov zníži uhlíkovú stopu svojej výroby do roku 2025 o 65 percent a do roku 2030 až o 70 percent v porovnaní s rokom 2010. Do roku 2040 plánuje Henkel nahradiť všetky fosílne palivá vo výrobe klimaticky neutrálnymi alternatívami a dodávať prebytky uhlíkovo neutrálnej energie aj tretím stranám.

ján budaj Čítajte viac Budaj novelizuje zákony. Chce zakázať dovoz a spracovávanie rádioaktívneho odpadu zo zahraničia a zvýšiť informovanosť

Veľké investície do alternatívnej energie oznámila pred pár dňami aj Ingka group, ktorá vlastní väčšinu obchodných domov IKEA. Do roku 2030 vyčlení štyri miliardy eur na investície do veterných a solárnych projektov, nabíjacích miest pre elektromobily a iné zelené projekty.

Nákupy podľa uhlíkovej stopy

Ekologicky uvedomelí zákazníci majú tendenciu uprednostňovať tie produkty, ktoré majú menšiu uhlíkovú stopu. Problémom je, že doterajšie kalkulačky len veľmi nepresne odhadovali množstvo CO2 pre rôzne produkty. To chce zmeniť švédsky impact-tech startup Doconomy s unikátnou kalkulačkou 2030 Calculator, ktorá do výpočtu uhlíkovej stopy materiálu, obalu, prepravy aj energie spotrebovanej pri výrobe vkladá množstvo dát z rôznych zdrojov.

Na jej vývoji sa podieľala slovenská technologická spoločnosť Vacuumlabs, ktorá vyvíja fintech riešenia pre firmy z celého sveta. Uvedená kalkulačka umožňuje zákazníkom nielen presnejšie vypočítať uhlíkovú stopu kupovaných produktov, ale 2030 Calculator sa dá aj priamo integrovať na stránky online obchodov.

Zákazníci si tak môžu vyberať nielen podľa ceny a kvality, ale aj na základe uhlíkovej stopy. Tento prístup má veľký potenciál meniť spotrebiteľské správanie smerom k väčšej ekologickej zodpovednosti.

Inteligentný manažment odpadov

Podľa údajov Eurostatu a Európskej agentúry životného prostredia z roku 2017 je štvrtým najväčším zdrojom emisií odpad, najmä jeho skládkovanie. Firmy sa preto vo svojich udržateľných stratégiách zameriavajú aj na predchádzanie jeho vzniku a recykláciu. Zodpovednosť postarať sa o vzniknutý odpad ukladá výrobcom aj zákon o odpadoch. Ten umožňuje plniť si povinnosti prostredníctvom organizácie zodpovednosti výrobcov.

Katarína Kretter, riaditeľka pre komunikáciu a marketing OZV ENVI-PAK, hovorí: „V minulom roku sme vďaka zberu odpadov z obalov zabezpečili podľa metodiky vyvinutej spoločnosťou BIO by Deloitte úsporu skleníkových plynov o viac ako 70-tisíc ton. V realite by toľko oxidu uhličitého vyprodukovalo auto, ak by prešlo viac ako 261 miliónov km.“ Výrobný závod VELUX pri Partizánskom aktuálne recykluje alebo energeticky využíva až 92 percent odpadu.

Vďaka optimalizácii balenia výrobkov sa v závode ušetrí ročne 672 km ochrannej PVC fólie, čiže 2,3 tony plastového odpadu. Ďalších 50 ton plastového odpadu, ktorý vznikal na jednej z výrobných liniek vo forme PVC pilín, sa podarilo využiť pri inom výrobku, ktorý sa vyrába v rovnakom závode. Tým, že sa odpad využíva na mieste vzniku, sa zároveň šetria emisie z dopravy. Zelenými projektmi ušetria v závode celkovo 328 ton emisií CO2 ročne.

Heineken Čítajte viac Heineken sa celosvetovo zaviazal k uhlíkovej neutralite do roku 2040

Nižšie emisie v doprave

Aby výrobca znížil svoju uhlíkovú stopu na minimum, je potrebné, aby prehodnotil celý výrobný proces od surovín, využívania zelenej elektriny, redukcie obalov až po dopravu. Preto mnohé firmy investujú do ekologickejšieho vozového parku. Aktuálne na obmene flotily pracuje aj Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.

„Ekologickejšie CNG vozidlá do 3,5 tony by nám v roku 2021 mali priniesť ďalšie zníženie emisií CO2 o 11 percent. V nasledujúcich rokoch plánujeme presun na ekologickejšiu alternatívu aj pre celý zvyšok osobnej flotily, ide o stovky automobilov na CNG, plug-in-hybridov a elektromobilov, čo opäť pomôže znížiť vyprodukované emisie,” zdôrazňuje Patricie Šedivá, hovorkyňa Coca-Cola HBC CZ/SK.

Príkladom komplexného prístupu k znižovaniu tvorby CO2 spôsobenej dopravou je spoločnosť Shell, ktorá prijala novú stratégiu, podľa ktorej sa do roku 2050 stane plne uhlíkovo neutrálnou. Jej základom sú očakávania, že celkové emisie CO2 spoločnosti dosiahli vrchol v roku 2018, ťažba ropy v roku 2019 a ďalej sa budú postupne znižovať.

Shell začal transformáciu svojho podnikania v oblasti mobility a hľadá nové príležitosti v oblasti nízkoemisných technológií, ako sú vodík, LNG, biopalivá a rozširovanie siete nabíjacích staníc pre elektromobily. Do konca roka 2025 plánuje rozšíriť sieť nabíjacích bodov z dnešných 60 000 nabíjacích staníc zhruba na 500-tisíc.

kozub, kachle, oheň, kúrenie, teplo, drevo Čítajte viac Ekológ: Akceptoval sa úzus, že spaľovanie dreva je uhlíkovo neutrálne. Je to nezmysel

Kompenzácia CO2

Ak chcú byť firmy uhlíkovo neutrálne, musia zostávajúce emisie CO2 kompenzovať. Jednou z možností sú offsetové projekty zamerané na znižovanie emisií skleníkových plynov alebo na predchádzanie ich vzniku. Skupina VELUX sa napríklad na globálnej úrovni zaviazala dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2030 a do roku 2041 chce dokonca eliminovať celú historickú uhlíkovú stopu od svojho založenia v roku 1941.

Preto investuje v priebehu nasledujúcich 20 rokov do projektov v oblasti ochrany lesov a biodiverzity v partnerstve s WWF (Svetový fond na ochranu prírody). „Za celé obdobie od svojho založenia do roku 2041 vypustíme 5,6 mil. ton CO2. Investície do ochrany a výsadby lesov nám dávajú najväčší zmysel, a to tak z pohľadu environmentálneho, ako aj z pohľadu nákladov,“ upozorňuje Ondřej Boreš, Public Affairs manager spoločnosti VELUX pre Českú republiku a Slovensko.

Ďalšou z možností, ako redukovať CO2, je trh s emisiami, kde sa kompenzuje medzi rozličnými sektormi. Takýmto príkladom je aj európsky systém na obchodovanie s emisiami (ETS), ktorý sa využíva v priemysle.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #udržateľnosť #uhlíková daň #uhlíková neutralita