Podniky a hotely dostanú značku udržateľnosti

Dopomôcť k zvýšeniu atraktivity európskych destinácií by mohlo aj rozšírenie značky Ecolabel. A to i na ubytovanie či ďalšie služby v cestovnom ruchu. Označenie, ktoré je zatiaľ bežné pri tovaroch a službách spĺňajúcich environmentálne štandardy počas celého svojho životného cyklu, by tak v budúcnosti mohlo svietiť aj na ekologických a bezpečných hoteloch či reštauráciách.

, , 28.03.2021 10:00
debata

"Ecolabel v oblasti turizmu môže byť v budúcnosti pre turistov akousi zárukou, že daný subjekt, či už ide o reštauráciu alebo hotel, svojím podnikaním neohrozuje, práve naopak, pozitívne prispieva k boju proti klimatickým zmenám a dosiahnutiu uhlíkovej neutrality,“ hovorí europoslanec Robert Hajšel (Smer).

Kritériá pre turistické ubytovanie sú už pritom známe, získať označenie Ecolabel totiž budú môcť už v roku 2022. "Budú musieť preukázať zníženú spotrebu vody a energií, používania chemikálií, plytvania jedlom, každodenné vymieňanie obliečok vyslovene len na žiadosť klienta, využívanie obnoviteľných zdrojov energie a mnoho ďalších,“ dodáva europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová (nezávislá). Detaily sa pravdepodobne budú regionálne líšiť, no podľa europoslanca Michala Wiezika (Spolu) by malo dobré označenie predovšetkým garantovať, že je daná prevádzka "férová v ľuďom, k regiónu a k prírode, a jej realizáciou nedochádza k oslabovaniu predmetu ochrany“.

Mnohí odborníci už teraz vidia, že máme v tomto smere ešte čo doháňať. "Rezervy vidím v separovaní odpadu a recyklácii,“ hovorí Elena Guštafíková z cestovnej kancelárie Travel2. Rovnako tak bude treba pracovať na zelenej mobilite, najmä tej vlakovej. Akútne treba zmodernizovať a vylepšiť naviazanie na cestovné uzly, dodáva.

Regulovať plasty, a to najmä v hoteloch, chce Betty Szabóová z cestovnej kancelárie Tripito. "Teraz som sa vrátila z Rajeckých Teplíc a príliš veľa vecí bolo z plastu,“ povedala. Udržateľnosť je namieste aj v súvislosti so sprísnením hygienických a bezpečnostných opatrení, ktoré za posledný rok vydláždili cestu využívaniu plastu. "Množstvo plastového, iba jedenkrát používaného odpadu, sa určite celosvetovo zdvojnásobilo. To by stálo za zamyslenie nielen v Bruseli,“ hovorí Andrej Maťko, riaditeľ cestovnej kancelárie Settour.

Povolí Heger nižšiu daň?

Na pretrase v europarlamente je aj nižšia daň z pridanej hodnoty (DPH) pre podniky v cestovnom ruchu. Tú by prijal nejeden hotel či reštaurácia. "Budeme sa aj naďalej snažiť o komunikáciu tejto témy a vysvetľovať benefity tohto ekonomického opatrenia,“ hovorí generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Marek Harbuľák. Slovenské iniciatívy pôsobiace v cestovnom ruchu ešte počas prvej vlny pandémie navrhovali zníženie DPH na päť percent, aspoň dočasne. No minister financií Eduard Heger (OĽaNO) podobné návrhy zamietol.

S otázkou, či sa na postoji rezortu nateraz nič nezmenilo, oslovil denník Pravda priamo ministerstvo. Podľa tlačového odboru rezortu je zo skúseností známe, že znižovanie DPH na ubytovanie, potraviny či knihy spravidla nevedie k zníženiu cien pre konečného spotrebiteľa. Ale diskusie k téme sa na pôde Európskej rady skutočne vedú. "V súčasnosti riešime legislatívny návrh Európskej komisie, kde ide o sadzby DPH, ktorého cieľom je komplexne reformovať túto oblasť v rámci únie,“ dodáva tlačový odbor. Konkrétne detaily však zatiaľ ministerstvo prezradiť nechcelo.

(ef)

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ekológia #hotely #udržateľnosť #Ecolabel
Flowers