„Po skúsenosti s pandémiou by si mal každý uvedomiť, že potrebujeme chrániť aj životné prostredie, lebo je to otázka prežitia,“ upozornil Budaj. V Pláne obnovy nejde podľa neho o návrat k predpandemickému fungovaniu, ale podporovať procesy, ktoré nás vyvedú z klimatickej krízy.
Obnoviť sa má cez európske zdroje 40-tisíc domov. A to nie ako doteraz „darčekom v podobe plynového kotla“, ale komplexnou obnovou, spresnil minister životného prostredia. Malo by ísť o zateplenie, zlepšenie energetickej bilancie, ale aj vodozádržové opatrenia, dodal.
Na obnovu budov má ísť pol miliardy eur. Ďalších 150 miliónov eur má ísť na adaptáciu na zmenu klímy, na dekarbonizáciu priemyslu má ísť 350 miliónov eur. Od utorka envirorezort spúšťa výber odborníkov a celý proces prípravy na realizáciu jednotlivých opatrení.
Klimatické zmeny v Pláne obnovy
„Adaptácia na zmenu klímy nemôžete spočívať len v redukcii skleníkových plynov, ale aj opatrenia, ktoré nám pomôžu pripraviť sa na otepľovanie,“ vysvetlil štátny tajomník ministerstva životného prostredia Michal Kiča. Ísť má i o zníženie dopadov klimatických zmien na obyvateľov, dodal.
Ministerstvo životného prostredia sa podľa Kiču chystá tiež reformu ochrany prírody a národných parkov. „Dôjsť má aj na spravodlivé vysporiadanie s vlastníkmi pozemkov v národných parkoch,“ povedal. Prejsť by mali pod samotný envirorezort.
Plán obnovy má tiež podpori takzvaný mäkký turizmus, ktorý rešpektuje ochranu prírody. Podporu má dostať aj rozvoj regiónov. Zelené ministerstvo podľa Kiču chystá i reformu krajinného plánovania. „Našou ambíciou je napraviť zlyhanie bývalých vlád,“ povedal štátny tajomník.
Priemysel má byť efektívnejší
Na dekarbonizáciu priemyslu – teda zníženie jeho emisií, má ísť 350 miliónov eur. „Ministerstvo životného prostredia bude mať na starosti to, aby sa pri veľkom investovaní do modernizácie slovenského priemyslu nezabúdalo na životné prostredie," povedal štátny tajomník ministerstva životného prostredia Juraj Smatana. Práve priemysel sa totiž na emisiách skleníkových plynov podieľa až 72 percentami, nasleduje doprava s 18 percentami.
Ako budú peniaze rozdelené? Projekty budú podľa Smatanu vybrané na základe toho, akú úsporu emisií dokážu dosiahnuť. Súčasťou má byť i novela zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania. Časť peňazí má ísť do inšpekcie životného prostredia, ktorá má dohliadať na podniky.
Plán obnovy obsahuje štrukturálne reformy a investície za vyše 6 miliárd eur. Rozdeliť sa majú do sektorov zdravotníctva, školstva, digitalizácie, zelenej obnovy a inovatívnosti.
Najbližšie týždne bude pokračovať dolaďovanie plánu s Európskou komisiu. A to nielen v prípade jednotlivých oblastí, ale aj samotnej implementácie a míľnikov. Výsledný verdikt komisie po aprílovom zaslaní by sme si mali vypočuť už v lete. Potom bude uvoľnená prvá čiastka peňazí – takzvané predfinancovanie.