Možností je tak stále žalostne málo. Počet tých, čo o takýto predaj majú záujem, však rastie. Nakupovať bezobalovo by nemala problém ani čitateľka Pravdy Viktória z Dunajskej Stredy. „Salámu by som si napríklad rada kúpila do vlastnej nádoby a hovorím to už dlho. Tá možnosť tu však nie je,“ hovorí.
Problémom však zostáva zachovanie kvality. Iné je bez obalu predávať prášok na pranie, iné šunku. S tým súvisí aj výber kvalitného personálu, čo je v súčasných podmienkach na pracovnom trhu zložité. Aj preto sú tejto zelenej novinke viac naklonené skôr malé ekoprevádzky. Skutočný predaj bez obalov nie je totiž lacná záležitosť. Investovať sú tak obchodníci ochotní, len ak je aj záujem.
„Nastavenie nových interných procesov vyžaduje veľa času a odhodlaný a skúsený tím, a teda aj zvýšené náklady,“ povedala pre Pravdu Zuzana Cseriová, ktorá prevádzkuje bezobalový obchod U Vážky v Bratislave už niečo vyše roka. Za ten čas sa jej podarilo ušetriť priemerne 2,5 tony plastu a rozšíriť záujem o bezobalový predaj aj mimo bubliny ekonadšencov.
„Spočiatku k nám chodili najmä ekologicky zmýšľajúci zákazníci, no postupne pribúdajú nadšenci alternatívneho spôsobu nakupovania,“ povedala Cseriová. O masách sa však zatiaľ hovoriť nedá.
Ani bezobalový predaj nie je bez obalu
Len menej. Netreba si myslieť, že opakovaným čapovaním sa obalov úplne zbavíme. V praxi ide len o zníženie množstva vyhodených fliaš. "Isté množstvo plastu sa využíva aj pri prevoze takto predávanej drogérie,“ hovorí generálny manažér spoločnosti Ekolumi Michal Figúr. Jeho firma spracuje mesačne 1,2 miliardy PET fliaš.
Medzi najťažšie recyklovateľné patria fľaše od kozmetických výrobkov. Obsahujú totiž "percentuálne vyššie pokrytie obalu fľaše lepidlom v porovnaní s nápojovými fľašami, kde je len prúžok lepidla, ktorý drží etiketu,“ vysvetľuje Figúr. Pri kozmetických výrobkoch býva podľa neho etiketa natavená, čiže ide z fľaše v procese prania oveľa ťažšie dole.
Je to o ľuďoch
Prevádzky sú pri bezobalovom predaji opatrné hlavne z ekonomických dôvodov. Investícia do ekologických riešení nie je malá. A tak skôr ako pristúpia k radikálnejším riešeniam, potrebujú od zákazníkov pozitívny ohlas na už zavedené procesy. Aj preto zmeny zavádzajú postupne.
Nemecká spoločnosť dm drogerie markt zaviedla plniace stanice na čistiace a pracie prostriedky len v niekoľkých prevádzkach. Slovensko sa tak stalo druhou z krajín, kde drogéria pôsobí, ktorá zákazníkom túto možnosť ponúka. „Ďalší rozvoj tejto služby bude závisieť od reálneho dopytu zo strany zákazníkov,“ povedala pre Pravdu sortimentná manažérka spoločnosti Mária Šimonovičová. Opakovaným použitím nádob je podľa nej možné ušetriť až do 60 percent plastového odpadu.
Podľa Ivany Malešovej z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky treba ľudí informovať o najbližšom možnom bezobalovom obchode v ich okolí. „Nemá zmysel chodiť do bezobalového obchodu niekoľko desiatok kilometrov od nášho bydliska,“ povedala pre denník Pravda Maleš. Len tak sa podľa nej zvýši počet kupujúcich. Množstvo bežných ľudí by totiž bezobalovo nakupovalo aj teraz, ak by to bolo možné vo viacerých prevádzkach.
Aviváž do vlastnej fľaše
Plastové tašky a igelitové vrecúška zmizli z ponuky väčšiny supermarketov už v priebehu minulého roka. Do ráznejších opatrení sa však veľké obchodné prevádzky až tak nehrnú. Medzi priekopníkov v ekologických riešeniach bezpochyby patrí sieť potravín Yeme. Tá s bezobalovým predajom experimentuje už takmer tri roky. Začala vyradením plastov – niektoré nahradila palmovými listami, snaží sa aj rozširovať sortiment potravín bez balenia.
O slovo sa však hlási aj nemecká sieť obchodných reťazcov Kaufland. Tá po vyradení tašiek dala zbohom aj jednorazovým slamkám, plastovému riadu a príborom. Teraz do svojej ponuky zavádza aj bezobalový predaj. A to už od jari. Zatiaľ sa to však týka iba vybranej drogérie a jedinej prevádzky. A to hypermarketu na Trnavskej ceste v Bratislave.
"Zákazníci si môžu do predurčených nádob načapovať univerzálny čistič domácnosti, plákadlo bielizne, prací gél alebo prostriedok na umývanie riadu,“ povedala hovorkyňa reťazca Kaufland Lucia Langová. Ponuku produktov ani prevádzok, v ktorých bude daný tovar dostupný, sa zatiaľ reťazec rozširovať nechystá. Bezobalový predaj totiž musí spĺňať prísne kritériá a nastaviť ho na viac tovarov, totiž ešte nejaký čas potrvá.
Zatiaľ len v obale
Reťazec Lidl zatiaľ takýto krok v hľadáčiku nemá. Chváli sa však odstránením jednorazových plastových tašiek a zavedením vrecúšok na zeleninu a ovocie.
O bezobalovom predaji neuvažuje ani Tesco. Za smerodajné považuje skôr komplexnejšiu zmenu plastových obalov vlastných značiek.
Bezobalovému predaju nie je zatiaľ naklonená ani spoločnosť Coop Jednota. Jeho celoplošné zavedenie považuje vrchný riaditeľ siete Branislav Lellák z dôvodu veľkého počtu malých predajní v súčasnosti za nereálne.
Rovnako uvažuje aj Billa. Hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová sa odvoláva na ťažkosti, ktoré by mohli nastať v súvislosti s nutnosťou zohľadnenia "zvyklostí zákazníkov a hygieny“.