Vlaky vedú v zelenom rebríčku

Sú vlaky zadarmo ekologické? Cestujúci, čo presedlali z áut do vlakov, prispeli k zníženiu uhlíkovej stopy Slovenska. Tiež zvýšili popularitu železničnej prepravy aj medzi platiacim obyvateľstvom. A to aj na trasách, ktoré boli dovtedy takpovediac nevyužívané.

27.02.2020 13:00
vlak, železnica Foto: ,
Bezplatná preprava prebudila vlakovú dopravu aj na trasách, kde ľudia doteraz chodili skôr autami či autobusmi.
debata (5)

"Ide o obrovský impulz investícií do najekologickejšej formy dopravy po rokoch preferovania diaľnic,“ povedal pre denník Pravda hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč. Individuálna automobilová doprava je na Slovensku stále najpopulárnejšia forma cestovania. A to aj napriek viacerým ekologickým negatívam. Podľa Európskej environmentálnej agentúry takto človek vyprodukuje takmer štyrikrát vyššie množstvo emisií CO2 ako pri využití železničnej dopravy.

Len pri ceste autom z Bratislavy do Trnavy sa zvýši hladina oxidu uhličitého priemerne o desať kilogramov. A to zakaždým. Ide o množstvo, ktoré jeden strom pri fotosyntéze premení na kyslík až za jeden rok.

Železničná spoločnosť tak považuje rozhodnutie cestovať vlakom, aj keď zadarmo, za správne. „Bez preháňania, vďaka slovenským bezplatným cestujúcim sme ušetrili našej planéte desiatky tisíc ton škodlivých emisií,“ povedal Kováč.

Cestovanie musí mať úroveň

Fakt, že vlaky ostávajú v súčasnosti jednou z najekologic­kejších foriem prepravy, priznáva aj ekológ a riaditeľ Ústavu výskumu globálnej zmeny CzechGlobe Michal V. Marek. "Z pohľadu emisného príspevku je, samozrejme, tento spôsob prepravy lepší, ako keby sme zakaždým využívali auto či autobus,“ hovorí pre denník Pravda ekológ. Aj tak však opatrenie vidí do istej miery ako populistický krok.

Ekológia musí ísť podľa Mareka ruka v ruke s kultúrou. A tiež určitým štandardom cestovania. To podľa neho nie je v tomto prípade zakaždým dodržané, či sa kvôli preplneným vlakom nedá udržať. „Každý ekonóm by vám povedal, že investovať treba do kvality. Keď bude cestovanie vlakom pohodlné, potom sa aj ľudia sami rozhodnú pre ekologické vlaky,“ dodáva.

Oživenie zabudnutých úsekov

Bezplatná preprava prebudila vlakovú dopravu aj na trasách, kde doteraz ľudia chodili skôr autobusmi či autami. To viedlo k navýšeniu počtu liniek a aj k prilákaniu platiacich cestujúcich. Tí tak využívajú vlakovú prepravu na cestu do práce čoraz viac.

Železnice za tým vidia aj investíciu do budúcnosti. Ich víziou je, aby terajší „zadarmisti“ z radov študentov a žiakov ostali verní vlakovej doprave aj v budúcnosti. A neskôr by do práce alebo za voľnočasovými aktivitami cestovali práve týmto ekologickým spôsobom, no už za regulárne ceny. Podľa Kováča sa im to zatiaľ darí.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #ekológia #vlaky zadarmo