Úder pre veľké autá

Dostať sa na Slovensku k novému veľkému športovo-úžitkovému automobilu, takzvanému esúvečku, s naftovým motorom môže byť už tento rok obrovský problém. V snahe zastaviť otepľovanie planéty hrozí Brusel astronomickými pokutami. A to nielen európskym, ale aj slovenským predajcom vozidiel. Podľa prísnych ekologických noriem majú nové automobily priemerne na jeden kilometer vypúšťať 95 gramov CO2. To je hlboko pod slovenským priemerom, ktorý je na úrovni 133 gramov na kilometer.

04.02.2020 07:00
debata (211)

VIDEO: Emisné normy obmedzia predaj SUV automobilov.

Video

„Poviem to otvorene, nikto nechce platiť obrovské pokuty v desiatkach miliónov eur. Niektorí zákazníci preto môžu byť v budúcnosti nepríjemne prekvapení dlhými dodacími lehotami SUV vozidiel,“ povedal Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu. V krajnom prípade totiž môžu predajcovia úplne zastaviť predaj niektorých neekologických vozidiel. Alternatívou je aj zvýšenie cien, ktoré však môže viesť k strate zákazníkov.

Bruselom stanovená pokuta je 95 eur za každý nadlimitný gram CO2. Automobilová značka môže za každé jedno predané vozidlo platiť pokutu 950 eur, ak priemerná produkcia nebude predpísaných 95 gramov, ale napríklad 105 gramov. Podľa prepočtov AP Consulting hrozí 30 najväčším automobilovým značkám v roku 2021 astronomická pokuta 14,65 miliardy eur. „Takéto vysoké sankcie pravdepodobne nakoniec nebudú uplatnené a zástupcom automobiliek sa v Bruseli podarí dohodnúť nejaký prijateľný kompromis,“ dodal Prepiak.

Pre veľmi prísne sankcie môžu totiž skrachovať niektoré automobilky. Napríklad britský výrobca automobilov Jaguar Land Rover môže na pokutách do roku 2021 zaplatiť 93 miliónov eur, čo je suma predstavujúca 400 percent zisku automobilky z roku 2018. Automobilka má pritom novú fabriku pri meste Nitra a len na Slovensku sú od jej výroby závislé tisícky pracovných miest.

Denník Pravda oslovil viacerých slovenských predajcov automobilov. O hrozbe obmedzenia predaja sa nebála otvorene hovoriť jedine značka Hyundai. „V roku 2020 Hyundai s ohľadom na svoju existujúcu a pomerne širokú ponuku nízkoemisných modelov Ioniq a Kona neplánuje nijako obmedzovať predaj ostatných modelov,“ povedal Marek Kopča, PR manažér Hyundai. Situácia sa však môže zmeniť už v roku 2021. „Zvyšujúci sa tlak na plnenie prísnych emisných noriem v ďalších rokoch, samozrejme, prináša so sebou aj možnosť obmedzenia predaja niektorých vozidiel, respektíve motorizácií produkujúcich vysoké emisie CO2, ale na druhej strane motivuje výrobcov vozidiel inovovať a zlepšovať ekologickú prívetivosť svojich áut tak, aby aj vozidlá so spaľovacími motormi boli schopné emisné normy plniť,“ dodal Kopča.

Splnenie prísnych emisných noriem bude na Slovensku komplikovanejšie ako v štátoch západnej Európy pre slabú sieť nabíjacích staníc pre elektromobily. „Preto aj zákazníci, ktorí by chceli ekologickejší variant, často váhajú a zvažujú kúpu takéhoto vozidla. Je to primárne kvôli tomu, že kompetentné orgány, bohužiaľ, nepristupujú aktívne k riešeniu tejto situácie. Preto je nevyhnutné, aby sa sieť nabíjacích staníc a CNG staníc začala urýchlene budovať a prístup k ekologickejším dopravným prostriedkom sa tak uľahčil ľuďom z rôznych kútov Slovenska,“ povedala Lenka Kalafut Lendacká, PR manažérka Škody Auto Slovensko.

Podľa analýzy AP Consulting prísne emisné normy Európskej únie nesplní ani jeden veľký výrobca automobilov. Najlepšie pripravená Toyota bude produkovať na jeden kilometer 95,1 gramu CO2. Kórejské automobilky Hyundai a Kia priemerne vyprodukujú 101,1 gramu, Volkswagen 109,3 gramu a Jaguar Land Rover až 135 gramov.

Širšia ponuka elektromobilov

Slovenskí predajcovia automobilov si napriek tomu veria, že zvládnu čoraz prísnejšie emisné normy. „Veríme, že náš cieľ zredukovať emisie na požadované hodnoty budeme schopní naplniť. Na Slovensku je súčasťou tohto prístupu aj začiatok predaja elektromobilov, ktorý sme úspešne spustili už koncom minulého roka,“ uviedla Lendacká. Automobily nesúce logo s okrídleným šípom patria dlhé roky k najpredávanejším vozidlám na Slovensku.

Vyhnúť sa ekologickým pokutám za predaj vozidiel na Slovensku majú v pláne aj kórejské automobilky Hyundai a Kia. „Elektrické vozidlá ako eSoul a eNiro s dojazdom viac ako 450 km majú nulové emisie. Zároveň ponúkame aj modely s technológiou hybrid, plug-in hybrid a mild-hybrid. Čoskoro sa aj obľúbená rodina Ceed rozšíri o plug-in hybridné verzie, pôjde o karosárske verzie XCeed a Ceed Sportwagon. Tiež ponúkame v našich modeloch nízkoemisný motor 1,0TGdi, ktorý poskytuje vyšší výkon, ale nízke emisie,“ priblížila Mária Spišiaková, marketingová špecialistka v spoločnosti Kia Motors Sales.

Podobne situáciu hodnotí aj sesterská automobilka. „Sprísnenie emisných noriem prináša značke Hyundai nové príležitosti v oblasti predaja nízkoemisných vozidiel. Hyundai na Slovensku teda bude okrem vozidiel so štandardnými spaľovacími motormi ponúkať zákazníkom aj čoraz širšiu paletu elektrifikovaných vozidiel – hybridy, plug-in hybridy, čisto elektrické vozidlá a perspektívne aj vozidlá poháňané palivovými článkami,“ povedal Kopča.

Ekologické riešenie?

Prísne emisné normy zaviedla Európska komisia v snahe dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Jedine tak sa podarí zastaviť súčasné otepľovanie planéty, ktoré sa aktuálne v Austrálii prejavuje rozsiahlymi lesnými požiarmi. Ak svet nezníži objem vypúšťaného CO2, budú podľa klimatológov vo svete čoraz častejšie extrémne letá aj zimy. Tiež narastie počet tropických víchric a aj v strednej Európe budú čoraz bežnejšie v minulosti ojedinelé tornáda.

„Pri snahe o zníženie emisií CO2 je tiež problém, že čoraz viac ľudí obľubuje neekologické SUV vozidlá,“ uviedol Prepiak. Práve rastúca popularita veľkých vozidiel stojí za zvyšujúcimi sa hodnotami CO2 v Európe. Za posledné štyri roky priemerné emisie vypúšťané na jeden automobil vzrástli o 2,4 gramu a v roku 2018 dosiahli hodnotu 120,5 gramu na kilometer.

Znečisťovanie ovzdušia sa dá pripísať aj takmer desať rokov trvajúcemu ekonomickému rastu, ktorý aj na Slovensko priniesol nárast predaja automobilov. „Minulý rok dokonca padol rekord a oficiálne sa predalo 113 863 nových automobilov,“ priblížil Prepiak. Najviac na dračku išli práve SUV automobily, z ktorých sa predalo 37 610. Nasledovali vozidlá nižšej strednej triedy, pre ktoré sa rozhodlo 28 436 ľudí, a na treťom mieste skončili malé automobily s počtom 18 862 predaných vozidiel.

© Autorské práva vyhradené

211 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #nafta #elektromobil #SUV #predaj áut