Šéf Facebooku súhlasí s digitálnou daňou

Online giganty ako Facebook, Google, Amazon či Apple roky plávajú cez európsky daňový systém takmer bez platenia. Len v roku 2018 tak tvrdou daňovou optimalizáciou obrali európske štáty o 165 miliárd eur. Ukázala to štúdia nemeckého ekonomického inštitútu IFO.

19.02.2020 07:00
debata (38)

Doteraz sa online giganty digitálnej dani bránili. Nedávno však šéf spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg otočil. A podporil snahy Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) na zavedenie jednotnej digitálnej dane. "Akceptujeme, že táto zmena nám môže priniesť vyššie dane, ktoré budeme musieť platiť v rôznych štátoch sveta,“ povedal pred pár dňami počas bezpečnostnej konferencie v Mníchove Zuckerberg.

Podľa plánu OECD by mali digitálne a internetové spoločnosti platiť viac daní v krajinách, v ktorých vykonávajú významné aktivity a tvoria zisky. Teraz totiž platia tam, kde majú sídlo – čiže väčšinou v Spojených štátoch. V únii platia tam, kde majú základňu. Tou je však zvyčajne krajina s najnižšími sadzbami daní ako Írsko či Holandsko. Ostatné štáty tak prichádzajú ročne o miliónové platby. To platí aj pre Slovensko, ktoré presadzuje dohodu o digitálnej dani cez OECD. "Stále nie sú určené presné parametre, kvantifikovať príjem z digitálnej dane do štátneho rozpočtu tak zatiaľ nie je možné,“ povedala hovorkyňa rezortu financií Alexandra Gogová. Bývalý minister financií a terajší guvernér Národnej banky Peter Kažimír však svojho času tvrdil, že pre online giganty prichádza Slovensko o 80 miliónov eur ročne.

Práve cez digitálnu daň chcel šéf národniarov Andrej Danko vlani naplniť štátnu pokladnicu po výpadku peňazí pre zrušenie zvýšenia dane z cigariet. „Nie je predsa možné, aby veľké internetové giganty na Slovensku len inkasovali príjmy z reklamy a neplatili takmer žiadne dane,“ povedal vtedy Danko.

Slovenské ministerstvo financií však pod vedením ministra Ladislava Kamenického odmietlo zaviesť digitálnu daň pre malý výnos. Ten totiž odhadlo len vo výške sedem miliónov eur. "V približne raz tak veľkej Českej republike počítajú s ročným výnosom 200 miliónov eur,“ kritizoval Danko. Slovensko bolo svojho času jednou z krajín, ktorá sa za zavedenie digitálnej dane tvrdo zasadzovala. Po ostrých hrozbách z Bieleho domu krajinám, ktoré digitálnu daň už ohlásili, náš rezort financií zaradil spiatočku. A rozhodol sa čakať na riešenie pod hlavičkou OECD. "V niektorých členských štátoch, ako napríklad v Česku, Rakúsku či Taliansku sa začali objavovať unilaterálne riešenia zavedenia digitálnej dane. Takéto kroky sú však nepredvídateľné a môžu spôsobiť problémy v medzinárodných vzťahoch a neprispievajú k daňovej istote,“ povedala hovorkyňa ministerstva financií Alexandra Gogová.

Peniaze pre autorov

Brusel obhajuje zavedenie digitálnej dane aj tým, že sociálne siete zarábajú na zdieľaní obsahu tradičných médií, ale spravodajským portálom za ich obsah nič neplatia. Preto by sa časť peňazí vybraných z digitálnej dane mala v budúcnosti použiť na podporu fungovania novín.

"V posledných rokoch sa podľa dostupných zdrojov viac ako 50 percent reklamných príjmov presunulo z tradičných médií veľkým internetovým platformám ako sú Google, Faceobook, Apple,“ povedala pre denník Pravda Eva Pauliaková, výkonná riaditeľka Asociácie tlačených a digitálnych médií – ATDM.

Nadnárodné koncerny napriek tomu platia aj na Slovensku minimálne dane. Napríklad Google Slovakia zaplatila za rok 2018 daň z príjmu 64 940 eur. Slovenskí vydavatelia preto podporujú digitálnu daň. Tá by mala totiž priniesť rovnaké podmienky na podnikanie starým aj novým online médiám.

Trump je proti

Proti tvrdšiemu zdaneniu online gigantov tvrdo vystupuje americký prezident Donald Trump. "Nedovolíme diskriminovať americké firmy. Preto zavedieme tvrdé protiopatrenia voči všetkým krajinám s digitálnou daňou,“ napísal na Twitteri.

Trump je ochotný rokovať len o zavedení jednotnej digitálnej dane v rámci všetkých krajín OECD. Na takomto kompromise sa dohodol s francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom. Ten na odplatu na rok pozdržal zavedenie digitálnej dane vo Francúzsku. Krajinám, ktoré zavedú digitálnu daň na vlastnú päsť, hrozia USA vysokými clami.

Napríklad susednej Českej republike chcú vyrubiť v prípade tvrdšieho zdanenia amerických online firiem clá na lekárske prístroje, farmaceutické a chemické výrobky či turbovrtuľové a prúdové pohony lietadiel. Pomyselným esom v rukáve Donalda Trumpa je možnosť uvalenia vysokých ciel na všetky európske automobily. Tým od zavedenia digitálnej dane odrádza hlavne Nemecko.

64 940 eur je daň z príjmu spoločnosti Google Slovakia za rok 2018

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #Google #facebook #digitálna daň #daňový systém